בתשובה לכליל החורש נאורי, 18/12/02 11:29
קרא את ליבוביץ' שוב 114094
ליבוביץ' חידד ואמר, שגם אם מחר נגלה באיזה חירבה בסיני ספר שהוא בדיוק ספר 'ויקרא', ומתוארך לעם אחר ולזמן אחר, זוהי תגלית ארכיאולוגית ממדרגה ראשונה אך אין לה כל חשיבות דתית. זאת משום שהתנ"ך אינו ספר היסטורי כי אם דתי, ומתן תורה אינו מאורע היסטורי כי אם דתי. אצל ליבוביץ' המנוח מעמד הר-סיני הוא מאורע יחודי (אפשר אפילו לומר סינגולרי), של התערבות אלוהית במהלך האירועים ההיסטורי. כלומר, לפי ליבוביץ' התורה היא אמת גם אם נמצא אלפיים ראיות ארכיאולוגיות הסותרות אותה, וקיומו של אלוהים אינו מוטל בספק גם אם מחרתיים תשמיד מפולת בוץ את מחצית האנושות ומחצית העם היהודי בתוכה (שיעור שווה, אחרת עוד נפרש את זה כעונש ליהודים).

תקרא את 'ישעיהו ליבוביץ': על עולם ומלואו', אולי תצליח להבין אותו טוב יותר. שם יש לו פנאי להבהיר את עמדותיו בהרחבה שמכתבים אינם מאפשרים.

כל הגיאומטריה האוקלידית נשענת על אקסיומת המקבילים. האם עבור אקסיומה מדהימה נחוצה ראיה מדהימה? ואולי נדרשת ראיה מדהימה כדי לבסס את הגיאומטריה הרימנית או למצוא הוכחה מדהימה לכך שיש מציאות אוביקטיבית לפני שניגשים לעשות מדע?

אתאיזם זו אמונה, קרחת משולה אולי לאגנוסטיציזם. אבל אתה מוזמן למחות במסגרת הכנות האינטלקטואלית המינימלית המפורסמת שלך. הפילוסופיה אדישה לאמונות הפרטיות של פלוני או פלמוני, וגם אתה כאתאיסט אמור לקבל את העובדה שאין לך, ולא יכולה להיות לך, שום הוכחה לכך שאין אלוהים.
קרא את ליבוביץ' שוב 114109
התורה היא אמת במובן האפיסטמולוגי (ממנה נובע שעל פלוני היהודי לקיים מיצועאס.) לא במובן האונטולוגי. אליבא דליבוביץ', כמובן, שכן אני גם אינני מסכים עם זה (אני _לא_ רואה בתורה או בהלכה אמת אפיסטמולוגית), אבל מכיר ברציונל שבדעה כזו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים