בתשובה לאסף עמית, 19/12/02 19:00
כמה דומים לנו צריכים הקופים להיות? 114543
אסף,

קראתי את התגובה שלך וחשבתי לעצמי - האם אני צריך להתפלא, להתרגז או לקבל אותה כטבעית ביותר.

אני אניח לך לנהל את המלחמות שלך נגד דה וואל אבל כשאתה מנסה לצמצם את המעמד האקדמי שלו למשפט המוזר "דה וואל מתפרנס מכתיבת ספרים והעברת הרצאות" ושכביכול אין הוא חוקר "רציני" (מה זה בדיוק?) כמו גודאל, אין לי אלא להשתומם על הצורה בה אתה בוחר לראות דברים.

אני לא הסנגור של ירקס, דה וואל או אחרים, גם בגלל שאני לא מתמצא ומתעניין בנושא כמוך וגם בגלל שלא על זה נסב המאמר.

אם תסתכל למשל בלינק מהכתבה לאתר של Living Links תראה שהם מצהירים שהמחקר שלהם משתמש בטכניקות לא פולשניות שהם לא היו מהססים להשתמש על בני אדם. מטרתם לחקור את האבולוציה, למצוא דמיון והבדלים בין קופים לבני אדם ולחנך את הציבור ולקדם את טובתם ורווחתם של קופים ולפעול לשימורם.

למשל בכתובת הזו שהם כותבים על האסון והאיום הגדול ביותר על פרימטים באפריקה, מציד לא חוקי, מכירת קופים למסעדות, ועל מאמצי השימור שנעשים למענם.
הלינק הזה מראה תמונות קשות של טבח קופים (מאותו סוג שכמה מגיבים בדיון הגדול על ניסויים בחיות אהבו להראות)
בלינק הזה תוכל לקרא על שימור קופי העולם החדש, כמו קפוצ'ינים.
אני חייב להודות שלא קראתי את כל מה שכתוב באתר שלהם ואני די משוכנע שתוכל למצוא פגמים ובעיות איומות במה שהם עושים. האם אני יכול לאמר לך שתמצא את מה שאתה מחפש? אני לא יודע.

בכל אופן, המאמר דן בהתפתחות המוסר ולא ביחס שלנו לבעלי חיים בכלל ולקופים בפרט. לכן, אני חושב שהתזות שהבאתי דווקא תומכות במצע אותו אתה מנסה לקדם, קרי, חיות הם יצורים סנטיאנטים (בעלי יכולת רגשית ותחושתית), יש להם יכולות קוגנטיביות מסוימות, שלא ניתן לערער על קיומן, שיש להם צורות התנהגות חברתית שאפילו אם הם לא מודעים לה, הרי הם מקיימים אותה והיא נתמכת על בסיס יכולת רגשית ותבונית מסוימת. לכן זה רק יכול לחזק את דעתך שעלינו להנהג בכבוד לחיות, כש"כבוד" כולל את כל אותה מסכת ארוכה שהתגלתה לפנינו בדיון הארוך על נסויים בבעלי חיים.

אגב, בניגוד לרושם שעלול לעלות ממה שכתבת, עד כמה שידוע לי (מפי הסוס) דה וואל כן השתתף בתצפיות ומחקרים שנערכו בטבע.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים