בתשובה לארז לנדוור, 22/12/02 3:16
אני מוחה על הפרסומת העצמית הבוטה 115001
ורוצה להפנות את תשומת הלב הציבורית לדיון ‏1 בפאשיזם אצל טולקין - כבר על ההתחלה מישהו הזכיר את השואה.

1 כן, זה בפורום שלי. אז מה.
גם אני זעתי באי נוחות מסוימת בכסאי 115018
(ספוילר קטן ולא משמעותי)
לקראת סוף שני המגדלים מופיעה סצנה בה פרשי הרוהירים מסתערים על ים האורוק-האי המקבלים פניהם בחניתות שלוחות. מקהלה וגנריאנית רועמת באושר בעוד אלפי לוחמים דוהרים אל מותם. באותו רגע הציקה לי אותה חדוות דמים בה ניחן כל הסרט. כמובן שבחלק השלישי ישחט אורק בערך בערך בכל עשרים מילישניות, אבל זה עדיין לא אומר שזה פסדר.

אה כן, והסרט מהמם. עצום. כביר.
גם אני זעתי באי נוחות מסוימת בכסאי 115130
אכן, טולקין הושפע מואגנר, ביחוד מ'טבעת הניבלונגים', ופאשיזם או לא, שניהם הטובים ביותר בתחומיהם.
אני זעתי באי נוחות 115156
קטעי המקהלה של וואגנר שכולם מכירים הם רק חלק מזערי (כך) ממחזור הטבעת.
אני זעתי באי נוחות 115159
טולקין הכיר את כלל היצירה (שמורכבת מ5 חלקים) והושפע ממנה.
אני זעתי באי נוחות 115165
הרבה הכירו את היצירה - שמורכבת מ-‏3 אופרות ועוד הקדמה.

ההשפעה של וואגנר על האמנות והמוסיקה היא עצומה, וכבר כתבו על זה המון. לא פלא שטולקין הושפע מוואגנר, אבל צריך לזכור שוואגנר לא המציא את האופרה יש מאין אלא השתמש בכל מיני מרכיבים קודמים שסביר להניח שטולקין גם הושפע מהם ישירות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים