בתשובה לאביב י., 28/01/03 1:04
אתה יכול להתחיל כאן: 124629
We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness.--That to secure these rights, Governments are instituted among Men, deriving their just powers from the consent of the governed, --That whenever any Form of Government becomes destructive of these ends, it is the Right of the People to alter or to abolish it, and to institute new Government, laying its foundation on such principles and organizing its powers in such form, as to them shall seem most likely to effect their Safety and Happiness.

תחליף את "they are endowed by their Creator" במשהו כגון "they have by their very nature of being human" (רק באנגלית קצת יותר טובה) והרי לך נקודת מוצא.
התחלתי, מה עכשיו? מה רצינו להגיד? 124637
את הטקסט הנ"ל אני מכיר מזה שנים רבות. תודה על ה-COPY PASTE, אבל אפשר למצוא אותו בקלות גם בדרכים אחרות. איך זה עונה על משהו ממה ששאלתי - אלוהים יודע... או בעצם... הטבע האנושי יודע.

ניתן לתת המון הגדרות למשמעות צמד המילים "זכויות טבעיות". נא לשים לב לכך שהוצמדו לצמד המילים הללו משמעויות רבות, לפעמים ע"י אותו דובר ממש (שינוי ההגדרה התרחש בהתאם לנק' הספציפית עליה היה צריך להגן בכל הודעה).
התחלתי, מה עכשיו? מה רצינו להגיד? 124676
הביטוי "זכויות טבעיות" נועד לבטא את הרעיון שישנן זכויות מסויימות שאינן ניתנות לשלילה, שהן מעין מתנת אלוה שניתנת לכל יילוד באשר הוא בדומה ללב, ריאות כבד ו(לפעמים) מוח.

על חלק מזכויות אלה מסכימים הכל, למשל על הזכות לחיים. על חלק אחר ניתש ויכוח, ומה רע בכך? זאת אינה מערכת של לוגיקה פורמלית בה ניתן להסיק מסקנות חד-משמעיות מאוסף האקסיומות שבחרת. כמו בויכוח על זכויות בעלי חיים, הנסיון שלכם להכניס כל מושג אנושי לסד של הגדרות-כללי דדוקציה-מסקנות מרדד את הדיון בהתעלמו מאותם מאפיינים של הרוח האנושית שאינם ניתנים לפורמליזציה. אלה אינם ספיחים מעיקים שצריך להיפטר מהם, אלא הם הם שעומדים בבסיס העניין כולו.

גילית מאמינה שהזכות ללדת היא זכות טבעית, אתה אולי לא מאמין בכך, אבל אני לא חושבת שהבעיה היא במושג "זכויות טבעיות" עצמו אלא בתחומי ההחלה שלו, וזה ויכוח לגיטימי גם אם לא בר הכרעה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים