בתשובה להקריבו המקוטב, 05/02/03 7:46
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127237
1) זה טיעון מצוין משלוש סיבות:
א) כשפליטינו מוותרים על רכושם ועל ביתם הם מהווים דוגמה לוויתור על מנת להגיע לפשרה.
ב) השיקום של הפליטים היהודים מוכיח עד כמה הערבים משתמשם בפליטיותם של הפלשתינאים על מנת להשיג וויתורים מישראל. מדינת ישראל הוכיחה שניתן לקבל פליטים ולשקמם.
ג) הרכוש של הפליטים היהודים יכול לשמש למימון השתקמותם של הפליטים הפלשתינאים.

2) תשאל כל פלשתינאי מצוי איזה שלטון הוא מעדיף: משטר צבאי ישראלי, או שלטון של כנופית טוניס.

3) טענתך לא סותרת את דבריי.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127360
1)א)פליטים "מותרים" על רכושם ועל ביתם כשמציעים להם אלטרנטיבה טובה יותר,זה בדיוק מה שמדינת ישראל הציעה לפליטי ארצות ערב וגם לפליטים ממזרח אירופה,(גם כאן הכסף הגיע מיהדות התפוצות, אירופה בעיקר גרמניה, וארה"ב)
זה מה שמדינת ישראל וארצות ערב והקהילה העולמית לא הציעו לפלסטינאים.

ב)אחרי מלחמת העולם השניה שקמו מיליוני פליטים כך שנראה לי מוזר,שצריך להוכיח למשהו שניתן לשקם פליטים.

לא ברור לי היום מי הם בדיוק ה"ערבים" ומה האינטרסים שלהם בסכסוך.נדמה לי שצריך לדבר במונחים של סורים לבנונים פלסטינאים שלכל אחד אינטרסים שונים לאו דוקא דומים.גם בעית הפליטים היום היא לדעתי "בעיה סימבולית" שנושאי הדגל שלה הם נושאי ההמשכיות של הסכסוך.

לב הבעיה כרגע הוא האוכלוסיה הפלסטינית בשטחים.

ג)אין לי מושג מה שווי הרכוש היהודי בארצות ערב,יש לי רק הרגשה שבדיקה מדוקדקת תוכיח שהוא לא ממש שוה הרבה.למי שהיה רכוש בעיראק מצרים או מרוקו של שנות החמישים,נתנה גם האפשרות למכור אותו, להגר והרבה היגרו אכן למערב אירופה וארה"ב.לארץ הגיעו אלה שלא היה להם ביררה.

בכל אופן קשה לי להניח שיהיו בעיות מימון אם רק ירצו לפתור את בעית הפליטים הפלסטינאית.

2)לא ממש יוצא לי להפגש אם פלסטינאים מצויים בזמן האחרון כך שקשה לשאול אותם.
המאבק בישראל בשנתים האחרונות מוכיח שכנראה שהם מעדיפים את השלטון של כנופית טוניס על טוב הלב והרחמנות היהודית
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127383
בהשראת בלבול אופטי בסעיף הראשון, הרשו לי להציע תת-מונח חדש: אפליטים.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127446
מהם אפליטים?
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127468
אפליטים = שיבוש של "הפליטים", על משקל "אסמול" ‏1. אותן ישויות עלומות שמתגוררות באוהלים/צריפונים, מתקיימות מקפה תורכי וביסקוויטים של עלית. העולם כולו דן בהם ללא הרף, אבל הם, בני בלי בית, עוד לא שמעו מה יצא מזה, ומזה 50 שנה ממתינים להעברה מסיבית למדינה זו או אחרת. בנומם, יזכרו בחטף את המלך חוסיין, ומייד יתעוררו בבהלה - הגג מטפטף. לא, זה רק העולם שמשתין עליהם בקשת.

1 מודה - דורון רוזנבלום אהוב עלי מאוד.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127513
1) א) מ.ש.ל

ב) מ.ש.ל

ג) אני לא רואה מדוע אנו אחראים למימון הפליטים הפלשתינים אם מדינות ערב אינן אחראיות למימון הפליטים היהודים (על אחת כמה וכמה אם מתחשבים בעובדה שאנחנו לא פתחנו במלחמת העצמאות). ההצעה שלי היא להשתמש ברכוש של יהדות ערב (שאני מאמין שכן שווה הרבה, לפחות ביחס לארצות ערב) על מנת לשקם את הפליטים הפלשתינים.

2) איזה מזל שחופש הביטוי וחירות הפרט זוכים לכזו עדנה ברש"פ שמאפשרת לאופוזיציה לומר את דברה. (ובכלל מזל שיש להם אופוזיציה)
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127525
איום על חיי שר הפנים הפלשתיני?
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127790
האיום על חייו של שר הפנים הפלסטינאי נעשה משורות האופוזיציה או משורות של זרועות שלטון לא ממש ברור מי נגד מי לפי YNET
חוץ מזה מה בדיוק עושה שר הפנים הפלאסטיני אחרי הקפה של הבוקר,מרים טלפון למח"ט הגזרה הישראלי בשביל להתעדכן לגבי סדר יומו?

החמאס הודיע גם כן היום על מוכנתו להנהגה
ללא ספק אחד ההשגים של שרון.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127607
ג. עומר אורי התיחס לזה פה פעם. תגובה 123970

"הניסיון הזה הוא גם מניפולציה די ישנה. תראי מה יהודה שנהב כתב עליו ב1998:" http://www.hakeshet.org/articles/iraq_immigrants.htm
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127644
1)מה הוכחת בדיוק ?

ב)מה הוכחת עוד בפעם בדיוק ?

ג)אין לי מושג אם אנחנו אחראים בלעדיים לממון הפליטים הפלסטינאים,כסף וממון זה הבעיה האחרונה שעומדת כמכשול לפתרון שלה

אני משער שאפשר לבדוק בדיוק את שווי הרכוש הפלסטינאי מול שווי הרכוש היהודי במדינות ערב.אם לישראל היה אינטרס בכך היא היתה מזמן מציגה נתונים.משום מה לא טרחו לעשות את זה עד עכשיו.

2)מזמן כבר לא ברור לי מי השלטון ומי האופוזציה במה שהיה פעם הרשות הפלסטינאית.
בכל אופן חזית הסרוב הפלסטיני זוכה לעדנה בימי שרון.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127645
בענין בדיקת שווי הרכוש מול שווי הרכוש, מתברר שכבר חישבו את הרכוש הפלסטיני שנותר מאחור, ובשנת 2000 (ויש להניח שלפני קריסת אוסלו) התחילו לחשב את הרכוש היהודי, אבל יוסי ביילין, שבדיוק אז היה שר המשפטים, הורה להפסיק את החישוב, [אין תקציב לזה, הוא אמר].

ואולם, באותו מקור עצמו, שאחפש ואביא אם תרצה, נאמר שאין ספק ששווי הרכוש היהודי גדול משל הערבי, כי היו כמה משפחות בעלות עושר אגדי, [וכאן נמנו שמות, שמתוכם אני זוכרת כרגע את ספרא, וכדורי].

ספציפית לגבי עיראק- ב-‏48 נאסר על היהודים שם לעזוב, ואז, ב-‏1950 הותר להם לעזוב, עם הקצבה של 140 דולר לכל מבוגר. כך שגם אם אנשים הצליחו להגניב רכוש החוצה, די הרבסה נשאר.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127698
לפי איזה שווי מודדים? אדמות האוניברסיטה בת"א, למשל, שוות היום די הרבה כסף, אבל כשנעזבו היו שוות קצת פחות. האם יש להטיל מס השבחה?
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127706
השאלה שאתה שואל היא חלק מהמחלוקת- הערבים דורשים את שווי הרכוש של אז בערכים של היום.

לפי מה שכתוב כאן -
פקיד של המנדט הבריטי העריך את שווי הרכוש בפלסטין כולה ב-‏100 מיליארד ליש"ט, בערך של 1945 (מן הסתם זו השנה שבה בוצעה ההערכה).

אבל כמו שהקריבו כתב, ההתדיינות הכספית היא לא לב הבעיה.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127782
אני גם אנסה לברר את הסוגיה אם מקורות יודעי דבר.
בכל אופן נדמה לי שספרא כדורי ושכבה שלמה של יהודים עיראקים הגרו תוך מכירת רכושם אל המערב, במצרים היתה תופעה דומה.
יכוך להיות שהיו הגבלות רק על הגירה למדינת ישראל?
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127788
ספרא הם סורים (מחאלב).
אבל כן, אנא נסה לברר.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 128122
טוב בורותי ידועה.
זה רק מחזק את הטענה שלי שהיתה הגירה משמעותית מן הקהילות האלה אל המערב,הגירה שהיתה צריכה להיות ממומנת באיזה שהם כספים.
אשר למקורותי
לא ממש קיבלתי תשובות ברורות.
זרקו לי שני שמות של חוקרים שעוסקים בנושא
ד"ר ירון צור מאוניברסיטת תל אביב, וד"ר יואב סעדון מחיפה ? וכמובן יהודה שנהב שלינק שלו כבר ניתן למעלה.

נו עוד נושא לפנסיה.
ועד שתצא לפנסיה... 128178
אתה יכול בינתיים לחפש ולקרוא את "מישל עזרא ספרא ובניו" של אמנון שמוש, שהוא ספר נחמד מאוד לקריאה.
נדמה לי ששמוש עצמו הוא בן-ספרא, אולם בעוד שכל קרוביו היו הינם ויהיו סוחרים מלידה, הלך אמנון הנ"ל לקיבוץ (בעוד המשפחה נדה בראשה הקולקטיבי על האידאליסט הפראייר).

לגבי יהודה שנהב- כמו שהזהירו אותי פה למטה (או למעלה?)מסטיבן פלאוט, תרשה לי להעיר שגם את שנהב כדאי לקחת בזהירות. [מקרה קשה של עיוורון אידאולוגי. ]

כללית- אני חושבת שהעשירים אכן הצליחו להוציא את רוב הונם לחו"ל, והבעיה היא לגבי נכסי הדלא-ניידי - בתים, חנויות וכו'.
ועד שתצא לפנסיה... 128256
או ''הנכסי דלא ניידי'', או ''נכסייא דלא ניידי''
ועד שתצא לפנסיה... 128270
תודה.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127757
1)א) "זה מה שמדינת ישראל וארצות ערב והקהילה העולמית לא הציעו לפלסטינאים" לא ברור מה הקשר של מדינת ישראל לעניין, אבל חלקו השני של המשפט הוא מה שרציתי להוכיח.

ב) "אחרי מלחמת העולם השניה שקמו מיליוני פליטים כך שנראה לי מוזר,שצריך להוכיח למשהו שניתן לשקם פליטים."

ג) אכן לא ברור למה זה לא נעשה.

2) מה לא ברור בדיוק?!
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127726
ג. דווקא היתה יחידה במשרד המשפטים שזה היה בדיוק תפקידה - רישום והערכה של הרכוש הנטוש במדינות ערב.
ונחש איזה שר משפטים סגר אותה? רמז - מקום 11.
האם מצנע היה עוד טעות של העבודה.נקודה אדומה 127727
בדיוק ראיתי שאסתי כבר הזכירה זאת לעיל.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים