בתשובה לדב אנשלוביץ, 10/02/03 8:03
איזהו ''מתועב'' 128430
להגיד על מישהו שהוא מתועב זו קביעה סובייקטיבית. להגיד על מישהו שהוא פושע זה מתיימר להיות אובייקטיבי. כמו שלהגיד על מישהו שהוא מגעיל זה סובייקטיבי, אבל להגיד עליו שהוא מסריח זה מתיימר להיות אובייקטיבי.
איזהו ''מתועב'' 128441
כל קביעה סובייקטיבית מתיימרת להיות אובייקטיבית, בצורה זו או אחרת.

גם באמירה ''מתועב'' מתיימר הכותב להיות אובייקטיבי, וגם הכינוי ''פושע אוסלו'' מתיימר לאובייקטיביות. כמובן שזה אינו עושה אותם כאלו.

מסריח כמובן אינו מריח בצורה שווה לכולם. אדם הרגיל לעבוד ברפת עשוי דווקא לאהוב את ריח הפרות, שנחשב מסריח ע''פ מוסכמה חברתית. ככל שקביעה מתקרבת יותר למוסכמה חברתית כלשהיא, היא נעשית אובייקטיבית יותר.
איזהו ''מתועב'' 128446
לדעתי הדקויות האלה אינן העניין כלל, כי השימוש בשתי צורות ההתבטאות האלה משקף משהו יותר רגשי.
אבל אם כבר התערבת בחילופי הדברים, מה דעתך על השימוש במילה "מתועבים" כשהוא מופנה כלפי המתנחלים ?
הזכרתי את יגאל אלון שתמך במעשה ההתנחלות, אך נקח "קיצונים" ממנו, אלה שהקימו את תנועת ארץ ישראל השלמה שתמכו ברעיון ההתנחלות: נתן אלתרמן, שי עגנון, חיים גורי, אברהם יפה יובל נאמן יאיר שפרינצק ואחרים.
אני יודע (ומקבל ללא שום בעיה) שאתה מתנגד לתורתם.
אך האם היית מכנה אותם "מתועבים" ?
איזהו ''מתועב'' 128672
אני? לא. אני גם לא חושב שהמתנחלים עצמם הם מתועבים, לא באופן כולל, בכל מקרה.
אבל תיעוב הוא לעולם בעיני המתבונן - כשאדם אומר שאדם אחר הוא מתועב, לעולם האמירה הזו כוללת במרומז את המילה "בעיני". אם מישהו יגיד שהמתנחלים מתועבים בעיני מיכאל קליינר, מי שיגיש תביעת דיבה יהיה קליינר, שנאמרה אודותיו קביעה שקרית.
בהכרח כל קביעה שנוגעת לדעתו האישית של האדם אינה יכולה להיות הוצאת דיבה - "הריח שנודף מדובי מסריח לדעתי" היא קביעה שאינה יכולה להיות שקרית, משום שדעתו של הדובר אינו נגישה לנו לבחינה אובייקטיבית. "הריח שנודף מדובי הוא מסריח" זו כבר קביעה שאפשר להוכיח אם היא אמיתית או שקרית, דרך הגדרות מקובלות למילה "מסריח".

על כן, להגיד על אדם אחר שהוא מתועב זה לגיטימי, לדעתי לפחות. מצד שני - כמובן שיש מקום לנהוג בנימוס ולא לכנות אחד את השני בכינויים מעליבים ופוגעים. אבל מאז שאי השדים בוטל, אנחנו כבר לא מתעסקים עם זה.

עוד דבר אחד לפני סיום - "לדעתי" ומילים דומות אינן יכולות לשמש כדיסקליימר כללי. "דובי הוא רוצח לדעתי" היא הוצאת דיבה בדיוק כמו "דובי הוא רוצח" בלי לדעתי. ההבדל - "מסריח" זה דבר שאפשר לדבר עליו כחוויה סובייקטיבית. "רוצח" זו מילה בעלת הגדרה אובייקטיבית-משפטית ותו לא.
איזהו ''מתועב'' 128684
האמת היא שהסבריך הם במידה מסוימת התפרצות לדלת פתוחה. המילים ''המתנחלים הם מתועבים'', דווקא בגלל שבאו מהכוון שממנו באו (על המאמר עצמו כפי ששמת לב, לא מצאתי כלל לנכון להגיב, כי לא מצאתי את הדברים ראויים לתגובה), מאד הרגיזו אותי. ניסיתי להראות שאם אכן המתנחלים הם ''מתועבים'', אז מבחינת ההיגיון גם רבים אחרים כמו שורת האישים המפורסמים שהבאתי, או ''המתנחלים'' ברמת אביב ראויים לאותו כנוי.
כך גם יוזמי הסכמי אוסלו, שלעניות דעתי הביאו ליותר שפיכות דמים מאשר המתנחלים (אגב, רוב הדם נשפך באזורנו בכלל לפני ה''כיבוש'').
באופן כזה מגיעים לאבסורד.
אולי הרוגז הביא אותי לניסוחים פחות מוצלחים בתשובותיי, ואכן הכינוי ''דיבה'' לא היה במקומו בגלל הסיבות שאותן הסברת יפה.
וכיון שאינך חושב ש ''המתנחלים הם מתועבים'', אז בכלל אין בינינו ויכוח.
איזהו ''מתועב'' 128696
האם נוכל גם להסכים כי פורעי החוק, מכי החיילים, ואותן נשים שלא מזמן באו כדי לירוק בפניהן של חיילות שהגנו עליהן - אלו כן מתועבים?
איזהו ''מתועב'' 128709
איני יודע בדיוק לאילו אירועים אתה מתכוון, אך כשיש אירועים טעונים רגשית, כהפגנות או פינויי מאחזים מתגלות משני צדי המתרס אצל בודדים תופעות בלתי ראויות. (אם תקרא את ''מקור ראשון'' תראה שמתוארים שם דווקא המקרים הבלתי ראויים אצל פרטים במשטרה או משמר הגבול כנגד מתנחלים).
אני מגנה את עושי המעשים האלה, אך איני רואה בהם מייצגים של ציבורים מסויימים.
אין עוינות בין מתנחלים וחיילי צה''ל אלא להפך. את זאת ראיתי גם בשרות המילואים המפורסם שלי, וגם בטו בשבט האחרון, כשנטעתי נטיעות ב ''התנחלות'' רחמנא לצלן.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים