בתשובה לאסתי, 05/03/03 9:47
שאל ת'אייל 133673
על מעגל גדול, הכיוון הקצר הוא צפון מזרח (למעשה צפון-צפון-צפון מזרח, עוברים לא רחוק מהקוטב הצפוני, מעל סקנדינביה ודרומה לאירן) סה"כ כ12000 ק"מ, שזה פחות משליש ההקף של כדה"א.
בים, נקראה לי שעדיף להפליג מערבה, אבל זה רק על סמך אינטואיציה.
שאל ת'אייל 133675
מה ששכחתי להגיד קודם: שסן דייגו היא ב-‏120 מעלות מערב, והמפרץ הפרסי ב-‏60 מעלות מזרח, מה שאומר שזה בדיוק חצי כדור לכל כיוון... ולכן השאלה היא בעצם, באיזה מסלול יש פחות צורך לעיקופים גדולים סביב יבשות ואיים.
שאל ת'אייל 133689
אני אישית הייתי מהמר על כיוון מערב. בכיוון מזרח צריך לעקוף את דרום ארה''ב ואת מקסיקו, ואז או לחזור צפונה בשביל הים התיכון, או לעקוף את כל אפריקה. בכיוון מערב, לעומת זאת, לכל היותר יהיה צורך לעקוף כמה איים, ואפשר די באופן ישיר לעבור דרך איזור יפן, לים הסיני, ואז לאוקיינוס ההודי, ומשם לעלות למפרץ הפרסי.

אבל אני לא גיאוגרף.
שאל ת'אייל 133693
מה גם שהנימיץ בתעלת סואץ, או פנמה, עלולה לסבול מתיסמונת פו הדב.
שאל ת'אייל 133695
אוקיי, אבל איפה בדיוק תמצא הנימיץ כדי דבש בסואץ או בפנמה? ואיך היא תאכל אותם, בדיוק?
אין הקומץ משביע את הארי 133696
הנימיץ לא מסתפקת בכדים. הדבש שלה נמדד בחביות.
ואין הרוב אחראי למעשי הקומץ 133698
והיכן ימצאון?
ואין הרוב אחראי למעשי הקומץ 133699
בשדות הדבש של עירק, כמובן.
ואין הרוב אחראי למעשי הקומץ 133700
אבל אז הם לא ייתקעו בתעלות.
ואין הרוב אחראי למעשי הקומץ 133702
לא, לא הבנת.
מרוב להיטותו של פו הדב לרדות מחביות הדבש, הוא עלול שלא לשים לב כי המעבר צר, ובדרכו אל שדות הדבש המבטיחים, להקלע אל בין המצרים(1), מבלי יכולת לרדות מן הדבש.

___
(1) ואם בסואץ מדובר, אז אולי גם בין המִצרים.
ואין הרוב אחראי למעשי הקומץ 133703
אה... כן, זכרתי את הסיפור לא נכון. לא משנה.
ואין הרוב אחראי למעשי הקומץ 133706
ואז יתלו לה מגבות בנות מאות מטרים רבועים על הירכתיים?
ובכן, זה יוצא צמוד מאוד. 133737
ע"י פירוק הנסיעה בשני הכיוונים לקטעים שכל אחד מהם הוא פלוס-מינו קו ישר שניתן לבצע בים (ללא יבשות ואיים מפריעים) ובאמצעות אתרים מתאימים ברשת, להלן תיאור מקורב של המסע בכל אחת מהכיוונים:

מזרחה:
סן-דיאגו- פנמה: 2910
פנמה – גיברלטר: 4965
גוברלטר – פלרמו: 1040
פלרמו- קהיר: 1167
קהיר- דג'יבוטי: 1475
דג'יבוטי- בנדר עבאס, איראן ‏1: 1384
סה"כ: 12941

מערבה:
סן דיאגו- סינגפור 8885
סינגפור – סרי לנקה 1691
סרי לנקה – בנדר עבאס, איראן: 2078
סה"כ: 12654

(המרחקים במיילים)
כלומר: נראה שהדרך מערבה קצרה יותר, אבל אי אפשר לדעת בוודאות כי ההפרש הוא קטן יחסית לשגיאות האפשריות בגלל הקירובים שביצעתי.

1 על סף המפרץ הפרסי.
ובכן, זה יוצא צמוד מאוד. 133781
וואו. כל הכבוד, ותודה רבה!
ובכן, זה יוצא צמוד מאוד. 133792
ותגובה בשעה סבירה יותר:

אז אנחנו מסכמים בינתיים על הפלגה מערבה, כנראה.
מה גם שהתברר בינתיים שהנימיץ לא שטה לבד חלילה אלא בחברת שמונה ספינות קרב נוספות(יותר קטנות אמנם). ולהעביר פמלית ספינות כאלה בתעלות למיניהן נשמע תהליך איטי מדי (אם אתה ספינה שממהרת אלי קרב).
חומזה, שמתברר גם שהמעבר בתעלת פנמה איטי במיוחד. בגלל הפרשי גבהים בין האוקיינוס השקט והאוקיינוס האטלנטי המעבר הוא לא סתם בהפלגה פשוטה אלא במין סדרת "מדרגות" מים עם סכרים...

בכל אופן, תודה על תשובתך המושקעת!
ובכן, זה יוצא צמוד מאוד. 133802
האם האוקיינוס השקט והאוקיינוס האטלנטי לא באותו גובה? ואני לתומי חשבתי ששניהם בגובה פני הים.
אני מניח שהפרש הגבהים הוא בין האוקיינוסים ובין הנקודה הגבוהה ביותר בתעלה, שאליה עולים ויורדים ב"מדרגות".
למי שלא ראה אף פעם ספינה עולה ויורדת במדרגות, מומלץ לבקר ב"מדרגות נפטון" ליד פורט-וויליאם בסקוטלנד.
ובכן, זה יוצא צמוד מאוד. 133804
אתה צודק כמובן.. :)

ובכן, זה יוצא צמוד מאוד. 133811
אני דוקא תמיד חשבתי שמדובר בהפרשי גבהים בין האוקינוסים.
הסתמכות על חוק הכלים השלובים במערכת בסדר גודל של אוקינוסים היא לא ממש אמינה. אין כן שדה כבידה אחיד שאפשר לבנות עליו.

חוץ מזה יש את עניין הגאות והשפל, אני לא ממש מכיר את המנגנונים של גאות ושפל אבל ההגיון שלי אומר שכשהירח נמצא בצידה המערבי של התעלה יהיה שפל בצידה המערבי וגאות בצידה המזרחי ולהפך.
אבל גם אם אני טועה בעניין הזה והגאות מגיעה בשני הצדדים בו זמנית, גובה הגאות נקבע ע''י המדרון של איזור החוף, חוף תלול ייתן גאות אחרת מחוף מתון ואין שום סיבה להניח שקוי החוף בשני צידי התעלה כל כך דומים.
ובכן, זה יוצא צמוד מאוד. 133814
מאחר והמרחק בין האוקיינוסים הוא כ80 ק"מ באזור פנמה, ניתן להניח ששדה הכבידה הוא בקרוב טוב מאוד אחיד, וכן כח הגאות שמפעיל הירח על המים בשני האוקיינוסים באותו הזמן. ההגיון שלי אומר שכאשר הירח נמצא מעל פנמה תהיה גאות בשני האוקיינוסים משני צידיה. גם אם גובה הגאות שונה, מדובר לכל היותר במטרים ספורים (גאות של יותר ממטר אופיינית למייצרים ולמפרצים ארוכים ולא לים פתוח) וזה לא משהו שיפריע לתעלה מאוזנת, לכל היותר תהיה זרימה של מים בתעלה, אבל שיפוע של 5 מטר לאורך 80 קילומטר זה זניח.
לפי האתר שאסתי קישרה, הנקודה הגבוהה במסלול היא 26 מטר מעל פני הים, ביחס לגובה כזה, הבדלי הגאות בין הצדדים הם זניחים.
ורק לחובבי גאויות (ולדובי) 133819
הגאות הגבוהה בעולם (כולל הסברים)
ובכן, זה יוצא צמוד מאוד. 133826
אם תמצא דרך להגדיל את g במרחק של מאות ק"מ מצד אחד של קו החוף פני הים באותו צד ירדו אבל פני הים בצד השני לא. המערכת כוללת את כל השטח שמשפיע על גובה פני המים וזה כולל הרבה יותר מקו החוף של פנמה.

בכל מקרה לא חשבתי שההפרש יהיה יותר ממטרים ספורים בגלל שבסך הכל השינויים ב g על פני כדור הארץ הם די קטנים.
ובכן, זה יוצא צמוד מאוד. 133821
אם היה הפרש גובה כזה אפשר היה להפיק הרבה‏1 חשמל שם, בפנמה.
______________
1- הביטוי "ימבה" ממש תפור על זה.
ובכן, זה יוצא צמוד מאוד. 133836
ובמפרץ פונדי אכן עושים זאת. יש שם תחנת כח שעובדת על הפרשי הגבהים בין גאות ושפל.
ובכן, זה יוצא צמוד מאוד. 133841
גאות ושפל זה משהו אחר, אני מדבר על זרימה קבועה של מים בין שני אוקיינוסים.
ובכן, זה יוצא צמוד מאוד. 133848
נדמה לי שמוריס קורנליוס אשר (M. C. Escher) תכנן משהו כזה.
ובכן, זה יוצא צמוד מאוד. 133864
אצלו זאת היתה פרפטום מובילה, המים חזרו בגרביטציה לנקודת המוצא.
ובכן, זה יוצא צמוד מאוד. 133880
ובכן, זה יוצא צמוד מאוד. 133874
חוק כלים שלובים נכון רק בשווי משקל. ידוע שהגבהים במקומות שונים בימים ובאוקיאנוסים שונים בגלל תופעות של גיאות ושפל (שקשורות בירח), וגם התחממויות והתאדות רבה יותר במקומות מסויימים. למשל קיימת זרימה מתמדת של מים מהאוקיינוס לים התיכון דרך מיצרי גיברלטר בגלל התאדות רבה יותר בים התיכון, כלומר, מפלס מי הים התיכון נמוך יותר.
עם זאת, מדובר בהפרשים קטנים מאלה שבתעלת פנמה, ושם מעלים את האוניות ואחר כך מורידים אותן לצד השני בגלל מבנה פני השטח.
טור התיירות של ווינט: תעלת פנמה! 135311
ומתברר שלנושאות מטוסים אסור לעבור בתעלה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים