בתשובה לשחר נתניהו, 21/12/00 14:50
הבהרה למאמר 13404
נראה שהרבה מהטיעונים שלך, כולם כמעט, נשענים על הנחה מספר 1:
יש הבדלים גדולים ברמת האינטליגנציה בין גזעים ועמים שונים.

אבל הטיעון הזה הוא החלש ביותר. הוא נשען על הגדרות לא מפורשות של אינטליגנציה. הרעיון שהאינטליגנציה של אדם בוגר היא בלתי ניתנת לשינוי - גם הוא בלתי מוכח (וכיצד יהיה, אם עדיין לא הסכמנו על ההגדרה?)

שתי נקודות לעניין זה:
א. אם יורשה לי לצטט מהזיכרון את הספר השמאלני המאוס כל כך בעיניך; המבחן סטנפורד-בינה, המשמש לקביעת ה-IQ נוצר כדי לזהות את אותם ילדים שבהם יש להשקיע יותר, כדי להביאם לרמה הנדרשת. כלומר: בדיוק הפוך ממה שמשמש המבחן למעשה. בכך גם גלומה ההצהרה שהתוצאה אינה משקפת תכונה קבועה, אלא תכונה הניתנת לשינוי.

ב. מכוני ההכנה לבחינות הפסיכומטריות דופקים קופה לא רעה משום שניתן ללמוד להצליח במבחנים (ואינני יודע אינטליגנציה מהי, לכן אינני יודע אם האינטליגנציה משתנה בעקבות הקורסים האלה).
הבהרה למאמר 13418
א)ודאי שאם אדם בעל אינטליגנציה נמוכה
ישקיע יותר הוא יגיע להישגים שאותם השיג
בעל האינטליגציה הגבוהה בזמן קצר יותר,
אך פערי האינטליגנציה יישארו בעינם.

ב)מבחנים פסיכומטריים אינם מבחני אינטליגנציה. הפסיכומטרי האמריקאי שהיה
נהוג לפני 1994 נחשב למבחן אינטליגנציה.
הבהרה למאמר 13421
נניח שזה נכון. אם כך, מה שמשנה ל"הישגים" הוא שקלול של "השקעה" ו"מטען גנטי". בוודאי שמעטים האנשים שאינם מסוגלים להגיע להישגים גבוהים מההמוצע (בהשקעה מתאימה), ומעטים האנשים שמסוגלים להגיע להישגים אליהם ה"אדם הממוצע" אינו מסוגל להגיע. אז יכול להיות שאינשטיין הוא ההופכי הגנטי של "מפגר" - אבל המסקנה שוללת מכל את המשקל הרב שמנסים להעניק למטען הגנטי. ניתן לכפר עליו באמצעות אופי נרכש.

נוסף על כך, אומנם אין בידי הוכחות, אבל הרושם שלי מהסטטיסטיקה, וגם מהיכרות אישית עם אנשים שונים, הוא שההבדל (הניחוש המושכל שלך - גנטי; שלי - כישורים שנרכשו בגיל צעיר) ה"טבעי" בקליטה הוא זניח, ביחס למוכנות להשקיע.
הבהרה למאמר 13469
בפסיכומטרי שהיה נהוג לפני 1994 היה מבחן ידע כללי שככל שאלות כמו "מי כתב את דר' ז'יואגו", " מיהו בוי ג'ורג" ו"מהי למבורגיני"
השאלות הללו הן מוחות תרבות לחלוטין. חרדי, אינטיליגנט שככל שיהיה לא נחשף למידע הזה והסיכוי שידע לענות על השאלות הללו קטן נמוך בהרבה מזה של אדם שחשוף לתרבות המערבית (גם אם הוא מטומטם).
הפרק הזה בוטל. ככה שבתצורה החדשה יותר יש משקל גדול יותר ליכולת החשיבה נטו ומשקל קטן יותר לחשיפה התרבותית.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים