בתשובה לרון, 28/12/00 1:02
בפעם החמש עשרה 13702
היותה של אינטליגנציה תלוית סביבה
(וכבר הצגתי ארבע עשרה פעם את עמדתי
בסוגיה זו) אין פירושה שקל לשנות את
האינטליגנציה באמצעות חינוך.

אפילו אלו שטוענים שניתן לשנות את
האינטליגנציה באמצעות חינוך, תזונה נכונה
של האם בעוד הילד ברחם וכו\', סוברים שחלון
ההזדמנויות הזה נסגר בגיל צעיר מאוד.
בפעם החמש עשרה 13710
אם אכן ההבדלים באינטלגנציה מוכרעים בגיל צעיר, הרי שכולנו צריכים לשאוף לתת לכל הילדים בעולם סביבה כמה שיותר טובה בגיל כמה שיותר צעיר, הלא כן?
הבעיה עם הטענה הגזענית (שהיא למיטב הבנתי לב המאמר), היא שטענה זו מצדיקה את המצב הקיים שבו לרבים מילדי העולם לא ניתנת ההזדמנות לממש את מקסימום הפוטנציאל הגלום בהם. אני שוב אסיים בקפיצת דרך, אולי כל הדברים הרעים (עוני,בערות, עריצות, וכו\') נובעים ממצב זה של חוסר שיוויון הזדמנויות, ולא מהבדלים אינהרנטיים בין בני אדם?
בפעם החמש עשרה 13716
אכן, הצעה טובה:
נעביר תינוקות מקבוצות תרבותיות נחשלות
להורים מאמצים בני שכבות משכילות ועשירות.
יהיה זה ניסוי מאלף לבחינת התלות בין סביבה
לאינטליגנציה.

אני מסופק אם תסכים להצעה. ממשלת אוסטרליה
מימשה אותה ביחס לאבורג\'ינים לפני 40 שנה
(והיום מתנצלת על כך), ואין לי מידע ברור
על הצלחתה.
בפעם החמש עשרה 13726
טוב שאנחנו מסכימים. עכשיו בוא נרחיב את ה\'ניסוי\' שהצעת לכל ילדי העולם כולו בלי הבדל דת, גזע ולאום וניתן לכולם את שיוויון ההזדמנויות שיאפשר להם, כאמור לעיל, לממש את הפוטנציאל שלהם. הבעיה היא שלשם כך נצטרך לוותר על העמדה הגזענית שהצגת במאמר.
נצטרך קודם כל לוותר על הפגיעה הישירה שאנחנו פוגעים בשיוויון ההזדמנויות של ילדי הפליסטינאים באמצעות הכיבוש.
אני מסופק אם תסכים להצעה.
אגב, הבעיה עם המחקר שהצגת אינה בעיה מתודית, אלא בעיקר בעיה אתית.
ניסויים דומים נעשו בהעברת תינוקות מסביבה ענייה (כגון בית-יתומים)לסביבה עשירה יותר (במחקר שאני מכיר היה מדובר במוסד אחר בעל תנאים טובים בהרבה), התוצאה התבטאה בהבדל ממוצע של 30 נקודות (שהם שתי סטיות תקן, הבדל מרשים מאוד) במבחני הIQ שנערכו כעבור 20 חודשים .
בפעם החמש עשרה 13728
הבהרה לתגובה: ההבדל שתיארתי היה בין קבוצת ילדים שהועברה לבין קבוצת ביקורת שנשארה בבית היתומים עם התנאים הגרועים יחסית (וגם אבסולוטית). מחקר של הרולד סקילס .
בפעם החמש עשרה 13729
המחקר שאתה מציג הוא אכן מעניין ואם
הוא אכן בוצע בצורה ראויה (דבר שקורה
לעיתים רחוקות במחקרים במדעי החברה) ניתן
להחכים ממנו.

באשר לדבריך שהדרך לצמצם את אי השיוויון
ממנו סובלים הילדים הפלשתינאים היא הפסקת
הכיבוש, הרשה לי לחלוק עליך.
את הכיבוש הישראלי יחליף כיבוש אחר, גרוע
יותר, של ההנהגה הפלסטינית המושחתת, ולא
הועלנו דבר. וכבר הרחבתי בנושא במאמר
עצמו.
אומנם, גם אני תומך בהפסקת הכיבוש בשטחים,
לאור הנזק העצום שנגרם לישראל כתוצאה
מהחיכוך המתמיד באוכלוסיה הערבית הנחשלת.
אך לא בגלל זכות הפלשתינים לשלטון עצמי. אין
זכות כזאת.
כמובן, הפסקת הכיבוש בצורה שאותה מציע
עכשיו אהוד ברק היא, דה פאקטו, השמדת
מדינת ישראל, אבל זה כבר נושא אחר לגמרי.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים