בתשובה לאריאל ירושביץ', 04/01/01 11:07
האבולוציה ותורת הקבוצות 14026
דומני כי אתה שוגה בפירוש כוונתו של דוקינס כפי שתוארה בספרו "הגן האנוכי" - האבולוציה אינה פועלת רק על הפרט הבודד. הגנים אכן מתייחסים אך ורק לשרידת הפרט, ולא לשרידת הקבוצה כולה. לדוגמא: גן שיגרום לנושאו להקריב את חייו למען שני פרטים כלשהם בקבוצה, לא ישרוד לאורך זמן. למה? משום שהגן הוא עיוור לקיומו של גן זהה בקרב אלו שהוא מציל. גן כזה פשוט מתחנן ל"פרזיטים" שינצלו את נכונותו של הפרט להצילם, מבלי שיהיו מוכנים לעשות את אותו הדבר למען אחרים. גן שגורם לנושאו להקריב את חייו כדי להציל שניים מצאציו, לעומת זאת, אינו עיוור כלפי קיומו של הגן במקבלי טובת ההנאה - ולכן ישתמר בתהליך הברירה הטבעית.
אך האבולוציה ככלל, פועלת גם פועלת ברמת הקבוצה השלמה. נגיף האיידס, למשל, נהנה מיכולת שינוי מרשימה - למעשה, מרבית ה"עותקים" שיוצר הנגיף לעצמו כוללים בתוכם לפחות שגיאה אחת. חלקם הגדול של ההעתקים הגרועים הללו מתים עד מהרה, אך המעטים מהם שאכן שורדים, מהווים כוח שהגוף אינו יכול להתמודד כנגדו. כאן אנו רואים כיצד הקבוצה עצמה שורדת, למרות שפרטים ספציפיים בתוכה עשויים לסבול מטכניקת השרידה (נתונים מדוייקים יותר ניתן למצוא בספר Darwin's Ghost של סטיב ג'ונס).
כנ"ל, וכאן כבר מדובר בהשערה פרטית שלי, ניתן לומר לגבי התפתחותם של שני זוויגים - זוויג אחד נוצר כטפיל על הזוויג השני (ואכן - ברירת המחדל של הגוף היא הגוף הנשי, ונדרשים הורמונים מסויימים כדי ליצור גוף זכרי), אך יתרונה של שיטה זו ביצירת גיוון גנטי עלתה על העלות שלה.
האבולוציה ותורת הקבוצות 14047
טוב, כתבתי תגובה יחסית ארוכה, ואז אחרי לחיצת ה"אישור" ההודעה נמחקה. אם כן, נחזור בקצרה:
עקרונית, מסכים עם רוב דבריך. יתכן ולא הבהרתי עצמי באופן מלא.
עם זאת ודאי תסכים איתי כי אין מניעה "קבוצתית" להיוצרות אינשטיינים שריריים ומסוקסים לרוב. המניעה (אם יש כזאת) אינה טובת המין, אלה סיכום ההסתברויות של גורמים אבולוציניים כאלה ואחרים הפועלים על המכניזים התורשתי. וזה מצידו עובר "מאב לגן" ולא "מדור לדור".
זהו, היו עוד מספר נקודות שוליות, אולי בהזדמנות אחרת.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים