בתשובה לשוטה הכפר הגלובלי, 24/04/03 9:30
תיק''ו 142754
אכן החוק קובע, כי:
"מצהרי יום י"ד בניסן עד עשרים דקות אחרי שקיעת החמה של יום כ"א בניסן, לא יציג בעל עסק בפומבי מוצר חמץ למכירה או לצריכה" ‏1 ;
לכאורה אין איסור על מכירת חמץ מוסתר ‏2.
ראה גם דברי הכנסת הן בהקשר של קבלת החוק והן בהקשר של ביטולו ‏3.
קבלת החוק:http://www.knesset.gov.il/Tql//mark01/h0201315.html#...
הצעות לביטול החוק (שלא נתקבלו):
פריצקי: http://www.knesset.gov.il/Tql//mark01/h0201316.html#...
פינס-פז:
1 נוסח החוק כפי שנתקבל (היו מאז מספר תיקונים, אבל לא קשורים לעניינו) http://www.knesset.gov.il/Tql//mark01/h0201314.html#...
2שאלה היא האם פתיחת אריזת הלחמניה, בדוגמא שהובאה בדיון, על ידי הלקוח במתחם מקדונלד מהווה איסור על פי החוק. ייתכן מאד שיפרשו את המונח "לא יציג...לצריכה" ככולל מקרה כגון זה.
3 הערת אזהרה - באופן כללי יש לזכור כי מרגע שהמחוקק אמר את דברו הרי שהחוק עומד בפני עצמו. לפיכך כאשר יש נזקקים לפירוש החוק אמירותיהם של חברי הכנסת בדבר הכוונה שמאחורי חקיקת החוק איננה משנה מסדר ה"פעולות" של הפרשן - הפנייה לדברי הכנסת היא אחת מהאחרונות שבהן.
תודה על התשובה המפורטת 142826
אם טרם נמאסתי עליך, איך פתיחת האריזה ע"י הלקוח יכולה להיות מפורשת כאילו היא נעשתה בידי "בעל העסק"?
על לא דבר 143065
לא אמרתי שפתיחת האריזה תהיה מפורשת כאילו נעשתה על ידי בעל העסק.
אמרתי שתיתכן בהחלט פרשנות למונח ''לא יציג.. לצריכה'' ככולל גם מקרה בו בעל עסק מוכר חמץ מוסתר אולם מתיר (ואף מעודד) את אכילתם בגלוי בבית העסק.
השאלה המכרעת איננה ''מי פתח את האריזה'' אלא האם מוצג חמץ בבית העסק.
על לא דבר 143073
אני מניח כי רשתות השווק אשר מכסות את המדפים עליהם מונח החמץ בניר אטום עושות כלשון (ורוח) החוק, ואינן מציגות את החמץ למכירה.
השאלות הנובעות מכך הן:
1. האם כאשר אני שולח את ידי מעבר לאותו פרגוד, ונוטל חבילת איטריות, המרכול עובר בכך על החוק?
2. האם כאשר אני שולח את ידי מעבר לאותו פרגוד, ונוטל חבילת איטריות, רשאי המרכול לסרב למכור לי את חבילת האיטריות הנ"ל בהגיעי לקופה?
על לא דבר 143080
האיטריות אינן שייכות למרכול, אלא לגוי אשר רכש את החמץ. לפיכך, אין למרכול רשות למכור אותן.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים