בתשובה לאיילת בועזסון, 09/05/03 10:02
האמנם כל כך מעט נשים...? 145555
יש נתונים על אופי העבירות. במקרים רבים אין דמות מובילה, וכפי שציינתי, גם אם משמיטים מהמדגם את העבירות הנשיות הטיפוסיות כמו זנות, המגמה נותרת בעינה.

אני לא יודעת אם דמות ה"מוסר הכפול", שחוזרת על עצמה בכל כך הרבה מחקרים על עבריינות נשים, היא לא בעיקר יציר כפיה של התקופה הויקטוריאנית. ב"תור הזהב" ההולנדי, למשל, ערי נמל ענקיות, שהיו מרכז חיי המסחר האירופיים, היו מלאות במשפחות חד הוריות של נשים שעבדו במפעלי אריגה, למשל. נשים רבות נעו ונדו ברחבי אירופה ועבדו במשקי בית. נשים היו הרבה יותר עצמאיות ופעילות מחוץ לבית. לא בשל שחרור האשה, חלילה - מכורח: הגברים היו באיי הודו המערבית, או מתו בקרב, וכדומה, או שלא היו בעלים לנשים מהגרות, כפי שחלק מהכתיבה טוענת.

הטענה שלי היא לא שלא היתה פטריארכיה. היתה, ועוד איך היתה. היא פשוט שינתה צורה. מפטריארכיה שכופה על נשים "להסתדר" ולהרוויח את לחמן דרך יוזמה (עבריינית, לעתים), היא הפכה במאה התשע-עשרה לפטריארכיה שדורשת מנשים חסודות להישאר בבית ולהיות קדושות.

לעיון נוסף:

Kloek, Els, Nicole Teeuwen, and Marijke Huisman, eds. 1994. Women of the Golden Age: An International Debate on Women in Seventeenth-century Holland, England and Italy. Hilversum: Verloren.

Feeley, Malcolm M., and Deborah Little. 1991. The Vanishing Female: The Decline of Women in the Criminal Process, 1687-1912. Law and Society Review 25:719.

Spierenburg, Pieter. 1997. How Violent Were Women? Court Cases in Amsterdam, 1650-1810. Crime, History and Societies 1 (1):9-28.

Kloek, Els. 1990. Criminality and Gender in Leiden's Confessieboeken, 1678-1794. Criminal Justice History 11:1-29.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים