בתשובה לארז לנדוור, 27/05/03 21:28
סליחה, אני רק שאלות 148887
ההגדרה שנתת תופסת גם למקורות פחות קיצוניים (כגון הממשלה שלנו). בכל מקרה, אני אכן מניח שההתנחלויות הדתיות אכן רואות בעצמן כנבחרות ואכן בעלות אידיאולוגיה מתנשאת (ככלות הכל, אנחנו "העם הנבחר"), אך הצרת זכויות?! לאנשים שבחרו שלא להיות אזרחי המדינה??! האם אזרח לא אמור לקבל זכויות מסוימות שאדם הבוחר שלא להיות מקבל? ואני מדבר רק על הקטע של ההתנחלות. הרי ככל הידוע לי, זהו !עדיין! שטח מדינת ישראל..
אם ברצונך להאשים מישהו, האשם את מדינת ישראל בזה שהיא מציבה חיילים בשטחים אלו כמהווה לגיטמציה האומרת 'זה שלנו גם כן'. פרט לכך, כל מה שאמרת ניתן לאמור גם על הצד השני שרואה באותם מתנחלים כחסרי זכויות על שטח זה. זה לא כאילו אנשים אלה הם כמו השחורים או אותם המיעוטים הנתקפים ע"י גלוחי הראש, אשר מופתעים ונפחדים מאותה תופעה
כאשר הם נתקלים בה. ישנו פה מאבק מאורגן ולא מדיני על קרקע זו. לכן אני חושב שהגדרתך מופרזת, כלל לא מדויקת ואף מסוכנת בגלל אי נכונותה. באם היית אומר- 'אני מכיר אישית אדם בהתנחלויות שנהנה לטבוח בערבים להנאתו, חוגג על כל נפילה שלהם ושל זכויותיהם ומנצל כל הזדמנות להפילם', אז לא רק שהייתי מסכים לתארו כנאצי אלא הייתי דורש שיטופל אותו אדם. אך זהו אינו המקרה.

ובנוגע לפיסקה השניה, האם אתה בעצם עונה בכן על שאלתי האחרונה מתגובתי לעיל?
סליחה, אני רק שאלות 148918
השטחים ''השנויים במחלוקת'' כפי שכינה אותם היועץ המשפטי לממשלה הינם שטחים כבושים ואינם שטחי מדינת ישראל, אפילו לפי חוקיה של ישראל עצמה - השטחים הללו מעולם לא סופחו לישראל (בניגוד, למשל, לירושלים ולגולן). תושבי השטחים הפלסטיניים, לפיכך, מעולם לא היו זכאים לקבל אזרחות בישראל ומן הסתם גם מעולם לא סרבו להצעה שכזו, ולכן טענותיך לגביהם חסרות שחר.
טוב, לומדים משהו כל יום.. 149096
באמת לא ידעתי פרט זה. אשמח אם תרחיב בעניין..
בנוסף אשמח אם תסביר את נושא אזרחות ערביי ישראל, איך הם קיבלו זאת?
טוב, לומדים משהו כל יום.. 149413
פרט די בסיסי, אגב. מאוד מוזר לי שאזרח ישראלי שמתעניין באקטואליה לא יודע אותו.
ערביי ישראל, כלומר, אלו שיושבים בתחומי הקו הירוק, קיבלו את אזרחותם מתוקף ישיבתם בארץ בזמן הקמת המדינה (ראה הכרזת העצמאות וכן חוק יסוד: האזרחות). ערביי הגולן, עם סיפוח הגולן לישראל, קיבלו הצעה להתאזרח בארץ, אבל אני חושב שרובם סירבו, מתוך הנחה שתוך זמן לא רב השטח יחזור לסוריה והם מעדיפים להראות נאמנות למשטר ההוא מאשר למשטר הישראלי (ובצדק, מבחינתם).
השטחים הכבושים, כלומר כל מה שנמצא מעבר לקו הירוק לא כולל מזרח ירושלים (שסופחה בחוק מיוחד) אינם חלק ממדינת ישראל אלא נמצאים תחת ממשל צבאי. זו הסיבה שבשטחים אין משטרה אלא צבא, למשל.
סיפוח השטחים היה שאלה קשה עבור הימין הישראלי, בשל המשמעות הדמוגרפית של המהלך הזה - סיפוח של השטחים יחייב את ישראל לאזרח (או לפחות לתת אפשרות לאזרוח) את מיליוני הערבים החיים בהם, מה שיפגע באופיה היהודי של המדינה. היו הצעות מהצעות שונות, שעיקרן פגיעה בזכויות הערבים, בין אם דרך הפיכתם דה-יורה לאזרחים סוג ב' (ולא רק דה-פקטו כמו שזה כיום), ועד האפשרות המוכרת ביותר, שהיא הטרנספר. בעניין זה ראוי להזכיר שגנדי ז"ל דיבר אך ורק על טרנספר של ערביי השטחים, ולא של ערביי ישראל. מי שדיבר גם על גירושם של אזרחי ישראל הערבים היה כהנא. אבל אני בטוח שניצה תקפוץ להסביר לי שזה בכלל לא מה שהוא רצה, אלא שעיקר תוכניתו הייתה לחלק להם סוכריות.
טוב, לומדים משהו כל יום.. 149419
בקשר לערביי ישראל וקבלת ה"אזרחות על סמך ישיבה" רציתי להוסיף כמה פרטים.
בסוף מלחמת העצמאות נשארו כאן 156,000 ערבים שהיוו 14% בלבד מהאוכלוסייה.
חוק האזרחות הראשון נתקבל ב-‏1950 והציע 5 אפשרויות מתוכן רק הראשונה הייתה רלוונטית לערבים: רישום הנוכחות שנערך בנובמבר 48 – מכוח לידה – עלייה – נישואין – התאזרחות.‏1
התגלה פער בולט בתפישת המהות של האזרחות בין היהודים לערבים. היהודים אמצו את משפט הדם כמרכיב יסודי בהענקת האזרחות, בעוד הערבים ראו בה זכות טבעית צודקת ע"פ משפט הקרקע. כילידי הארץ הם דרשו לקבל אותה ללא תנאי, וכלל לא התנגדו לה.

1 מכיוון שהרישום לא נערך בנגב, במשולש, ובחלקים מהגליל, ומכיוון שהיו רבים שלא היו מודעים לרישום או לחשיבותו, ואחרים ששבו לישראל רק אחרי הסכמי שביתת הנשק (בין בהסתננות ובין דרך איחוד משפחות) נותרו כ- 100,000 ערבים שיכלו לקבל אזרחות רק באמצעות הגשת בקשה רשמית ועמידה בקריטריונים, ובהם ידיעת מה של השפה העברית.
שר הפנים היווה הפוסק השרירותי ‏2 האחרון של קבלת האזרחות.
הדבר קומם את הערבים, שהרגישו מקופחים ומופלים, שהרי יהודי שזה עתה בא מטוניס הופך ברגע אזרח, בעוד ערבי יליד הארץ מהגליל, שאבותיו חיו כאן דורות, נאלץ להתאזרח, משל היה זר המבקש להשתקע בארץ.

2 על חשיבותה של שרירותיות פרסונלית זו אנו (וג'ובאני רוסו והפלשמורה) מקבלים בימים אלו שיעור עם התחלפות השרים במשרד הפנים.

בקשר לבנימין כהנא המנוח, זכור לי שביקש מהממשלה להפציץ כפרים ערביים בתגובה לכל מעשה טרור בארץ. (אך במה, ושמא ביקש להמטיר עליהם סוכריות מן האוויר,עד כדי כך אין זכרוני מגיע).
טוב, לומדים משהו כל יום.. 149426
ההפצצה בסוכריות קופצות הינה אמצעי ענישה הולם
כהנא לא לבד 149527
לנו יש את אנשלוביץ שהציע משהו דומה.
טוב, לומדים משהו כל יום.. 149696
שלחתי מאמר שלם לגבי מה הרב כהנא רצה....
טוב, לומדים משהו כל יום.. 149700
אפשר למצות את זה במשפט אחד, שני מלים, לא?
טוב, לומדים משהו כל יום.. 149733
אולי יש כאלה מוכשרים, או לחילופין שיטחיים ופשטניים, שיכולים לעשות זאת. לי זה לקח מאמר שלם.
סוד הצמצום 149869
אז אולי אני יכול להציע - ''עם בחירה'', ואידך פירושא הוא זיל גמור.
אתה בחרתנו 150051
פירושא:
"אתה בחרתנו מכל העמים אהבת אותנו רצית בנו ורוממתנו מכל הלשונות וקדשתנו במצוותך וקירבתנו מלכנו לעבודתך, ושמך הגדול והקדוש עלינו קראת" (מתוך התפילה).
אם תקרא בזהירות את הפסוק תראה שהבחירה של עם ישראל באה לידי ביטוי מעשי בכך שיש לו מצוות ועבודת ה'. זה כמו מורה בכיתה שאוהב ומעריך תלמיד אחד שלו, ובוחר בו מכל התלמידים ... כדי לסחוב את הג'ריקן לאורך כל מסלול הטיול.
זה שאנו, היהודים, אוהבים את העול שקיבלנו, נובע רק מכך שיש לנו היכרות עמוקה וארוכת שנים עם הטוב שבו, ומתוך האהבה והקשר למי ששם עלינו את העול, וקרא עלינו את שמו-(בלשון פשוטה: הפך אותנו לנושאי דברו בעולם). אפשר להרחיב הרבה כאן על "כפה עליהם הר כגיגית" ועל "קיימו וקבלו עליהם" שבמגילת אסתר, אם אתה מבין את כוונתי, אולם זה יהיה ארוך מידי לתגובה כאן.
לא נראה לי שיש הרבה מהעמים בעולם שמתקנאים בנו על העול הזה. אמנם יש כמה שמתקנאים בנו על היחס המיוחד עם ה"מורה", אולם הם לא מוכנים ל"שלם" תמורתו בסחיבה ארוכת השנים( הדורות) של הג'ריקן (עיין ערך הנוצרים והמוסלמים).
יש אגדה מפורסמת (המתאימה לערב שבועות), על כך שה' חזר על פתחי כל העמים בשאלה האם יהיו מוכנים לקבל את התורה, וכל אחד התחמק מכך מסיבה אחרת, עד שהגיע לעם ישראל שאמר "נעשה ונשמע". לא נראה שבהסטוריה הרחוק והקרובה היו הרבה שרצו להיות במקומנו היהודים כ"עם הנבחר" על כל הנגרר מכך.
אם נחזור לנושא הפתיל, אין קשר בין "אתה בחרתנו" והיחס לערבים. בודאי לא יותר מהקשר שיש בין "אתה בחרתנו" לשמירת שבת.
סליחה, אני רק שאלות 148954
לגבי ''שייכותם'' של השטחים הכבושים למדינת ישראל ענה לך דובי.
לגבי אי-אזרחותם של התושבים הפלסטינים, זה לא משום שלא בחרו בכך אלא משום שמדינת ישראל מעולם לא העלתה בדעתה או הייתה מסכימה לתת להם אזרחות.

לשאלתך לא עניתי בכן. הראיתי שבגלל העדפה מעוותת של ממשלות ישראל נעשה עוול פוליטי ומוסרי שהיה יכול להימנע אילו בחרו לשם הדבר בשטחים אחרים ששיכותם למדינה אינה מוטלת בספק ואינם שנויים במחלוקת.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים