בתשובה לברקת, 01/06/03 12:31
מי בכלל עתר נגד זה? 149579
לפי מאיר עוזיאל, יש כזה תחליף-מטבע שקצה אחד שלו נכנס לעגלה, קצה שני שלו חמסה ואולי גם מחזיק מפתחות.
זה לא חייב להיות חמסה 149593
סתם עיגול. שלי בצורת פרח.

האם כבוד השופטת מתנגדת גם לחלוקת מחזיק מפתחות בצורת תלתן עם ארבעה עלים, שהוא המקבילה הישירה של חמסה, קרי סימן עממי למזל טוב בלי שום קשר לאמונה דתית?

אכן, מפסיקה לפסיקה יורדת ההערכה לשופטי ישראל. אני קיבלתי מחזיק מפתחות בצורת חמסה מכמה וכמה מקומות, הזכורים לי כרגע הם הום סנטר ובנק הפועלים. אם היה לי זמן מיותר או עניין מיותר בנושא הייתי מגישה תביעה ייצוגית. כל הכבוד למפד"ל הפעם, על שהגיבו בבגרות.
חמסה שממסה הסוף לכיבוש 149594
זה כבר לא יעזור לכם
אפילו מלך ההתנחלויות אמר
אם אמר סתם זה גם לא יעזור הרכבת יצאה טו טו טו
זה לא חייב להיות חמסה 149599
אני יודע, דווקא לפי ההגדרה שלו ש"לפחות חלק מהציבור מאמין שביכולתו להיטיב או להרע עמו" החמסה כן קמע - היא אמורה להיטיב עם האדם: להגן עליו מעינא בישא. לא ככה?
בכלל לא ככה 149603
אך אחד לא באמת מאמין שהחמסה תשנה את גורלו, כמו שאף אחד לא ממש מאמין ששיני שום מבריחות מזל רע, חתול שחור מביא מזל רע ודג הוא סימן להצלחה. דג, אגב, מתפקד ממש כמו חמסה ונחשב סימן לברכה. האם מחזיק מפתחות בצורת דג זה בסדר?

ל"קמיע", לפי ההקשר שהשופטת התייחסה אליו, יש הגדרה שונה. אם הרב נותן ברכה חתומה זה משהו שמאמינים בו. אנשים ישמרו על הברכה הזו, שלא תאבד, שלא תירטב. הם באמת מאמינים שלרב יש כוח. אף אחד לא מאמין שלצורת כף היד יש כוח, זו צורה מקובלת *שמסמלת* מזל טוב. היא מגינה על האדם באותו אופן בו כניסה לחדר ברגל ימין תגן עליו, ואף פחות מזה, כי כאן הוא סביל.

...ואפילו אם החמסה תצליח איכשהו להידחק להגדרה "קמע", באיזו זכות אוסרת השופטת על המפלגה צורה מקובלת, כשבשוק נמכרים כרטיסי ברכה בצורת חמסה, מחזיקי מפתחות בצורת חמסה, מפעלים מעניקים שי לעובדים בצורת חמסה לתליה על הקיר, מחזיק מפתחות וכיו"ב, וחברות פרטיות וממשלתיות משתמשות בה?! זה ממש לא דומה לאיסור על קמיע מהרב- קמיע מהרב הוא מוצר נדיר שאנשים רוצים אותו, הוא עולה כסף, קשה להשיג אותו ואין לו שום חיקוי- רק קמע שהרב הספציפי חתום עליו הוא שווה. לכן יש טעם לפגם, אולי, למכור אותו לאנשים תמורת הצבעה. אבל איך, למען השם, זה דומה לצורת החמסה התמימה, שמשתמשים בה השכם והערב ואף אחד לא מאמין שהיא קדושה באיזשהו אופן? האם אתה מאמין שיש אדם אחד במדינת ישראל, ששואף לקבל את החמסה הספציפית הזו, של המפד"ל, וסבור שהיא ורק היא תגן על נשמתו?

קטנוניות אידיוטית שנובעת מחוסר הבנה, הן של הדת והן של הסמלים הרווחים בציבור הרחב. מי אמר שופטים מנותקים?
בכלל לא ככה 149604
יש רבים שכן מאמינים שהסברים שפרטת מביאים מזל טוב, בגלל זה קוראים לזה אמונות טפלות, ולא סמלים טפלים.

השופטת קובעת שקמעה אסור בזכות החוק שמאלץ אותה לקבוע שקמע אסור. בשוק יכולים להמכר קמעות, אסור לחלק קמעות כחלק ממערכת בחירות. מפעלים יכולים לחלק קמעות, אסור לחלק קמעות כחלק ממערכת בחירות. החוק לא אוסר על קמע כמוצר נדיר, להפך, החוק אוסר על חלוקת קמיעות בצורה המונית. אין לזה שום קשר לאמונה בקדושה, יש לזה קשר לאמונה בהבאת מזל טוב.

זה החוק של המדינה, לא טוב לך, לא טוב למפד''ל, תשנו אותו.
ורק תזכורת, 149606
ב99 פסל השופט מצא גלויות בצורת חמסה שחילק חה"כ רן כהן (ממר"צ, אבל כשפוסלים תעמולה של מר"צ, אין לך ולמפד"ל טענות, נכון?) מאותה סיבה בדיוק (http://www.knesset.gov.il/spokesman/heb/election99.a...).

והציטוט מהחוק
"המשדל אדם להצביע או להמנע מלהצביע, בכלל או בעד רשימת מועמדים מסויימת, בדרך של השבעה, קללה, נידוי, חרם, נדר, התרת נדר, הבטחה להעניק ברכה, או מתן קמיע; לענין זה, "קמיע" - לרבות כל חפץ שבעיני חלק מהציבור יש ביכולתו להיטיב או להרע עמו." http://www.knesset.gov.il/elections16/heb/laws/elect...
בכלל לא ככה 149610
נראה לי שיש כאן שתי שאלות - אחת של חוק, כפי שהתייחס האלמוני מעלי, ואחת של אתיקה.

מבחינת החוק, אני באמת לא יודע לומר - אולי אליהו יכול לעזור, או כל מיץ שיודע לקשר לציטוטים מהחוק עצמו.

מבחינה אתית, אני מסכים שזה בגבול האפור של העניין. הרי מה באנו למנוע? באנו למנוע השפעה לא הוגנת על הצבעה של אנשים. זכורה לי התבטאות מהבחירות של 96', שכחתי של איזה רב, שהסביר שמי ששם נתניהו יש לו זכות בעולם הבא, ומי שלא שם, גם חוטא (אני לא חושב שהוא אמר חוטא במפורש, אבל זו הייתה רוח הדברים) וגם יתהפך לו הפתק בפנים - יהפוך מפרס לנתניהו.

מה שתארתי כאן וודאי תסכימי שפסול אתית במובהק - מי שמאמין בך חייב, לוגית, לשים נתניהו. דווקא את זה חוק איסור קמעות לא מונע (למרות שיש חוק אחר שקשור, ואני זוכר ששולמית אלוני דיברה על זה בזמנו), אבל אני חושב שזו רוח הדברים שלא היינו רוצים לראות.

האם המפד"ל עשו פסול דומה? בערך. מצד אחד, אני מוצא טעם לפגם בקשירה של הצבעה למפד"ל ומזל טוב. ואת לא יכולה להגיד שהחמסה היא סתם סמל אוניברסלי כמו עיגול, משולש או תלתן מרובע עלים. אפילו דובר המפד"ל קשר את החמסה ליהדות, ויהודים זה בדיוק קהל היעד של המפד"ל. (האמת, לי הקישור הזה קצת מוזר, אבל שוין)

מצד שני, יש את עניין החולשה כפי שהצגת - אף אחד לא מאמין שצריך דווקא את החמסה של המפד"ל, או שיקרה לו משהו אם הוא לא יקח את החמסה הזו - אם הוא אדם מאמין, אז כבר יש לו מספיק חמסות/שיני שום/אבני קריסטל שיגנו עליו.

ככה שבסופו של דבר, אני לא יודע (אבל ביותר מילים).
בכלל לא ככה 149612
בוא נסכים לא להביא אסמכתות של אלמונים, בסדר?

א. חוקית, אין לך מה "לא לדעת"- השופטת קבעה שהחוק אוסר על המפד"ל לחלק חמסות, כך שזה לא חוקי כרגע.
ב.האם הפרשנות של השופטת את החוק היא נבונה וראויה? זו הנקודה שקראת לה "אתית". אני טוענת כך:
1.אנשים לא מאמינים שהחמסה תביא להם מזל טוב. השופטת לא יודעת את זה, כי היא לא מכירה את הלך החשיבה הדתי ולה עצמה אין חמסה בסלון. קצת מתנשא לקבוע שמי שתולה חמסה הוא פרימיטבי שמאמין בקמיעות, מדובר בנורמה, אופנה חברתית, סמל מוסכם על הרובד שהשופטת אינה נמנית עמו, קרי הציבור הרחב.
2. ודאי שאני יכולה לקבוע שמדובר במקבילה המדויקת של תלתן עם ארבע עלים. זה שזו אמונה מקומית לא הופך אותה לדתית, מיתית או הרסנית יותר. החמסה *איננה* סימן דתי בשום פנים ואופן!

עכשיו, תבין שאילו הייתה השופטת אוסרת לחלק את תפילת הדרך גופא, למשל, בטענה שיש אנשים שמאמינים שאם לא אומרים את התפילה יאונה להם רע, הרי גם אז אין סיבה שאנשים יתעקשו דווקא על תפילת הדרך של המפד"ל, אבל אז אני מניחה שבמפד"ל היו נלחמים יותר על זכותם לחלק אותה. למה? כי זה באמת עניין דתי, ואז זה היה ויכוח עקרוני על ההבדל בין תפילה לקמע, ועל הזכות לחלק תפילה במדינת ישראל. אבל על החמסה אף אחד לא מתווכח, כי זה באמת טיפשי וקטנוני מכדי להיות ראוי לדיון. אז יהיה עיגול, או משולש או דג. למי אכפת.

ולמה אני כן מבזבזת ל זה מלים וזמן? כי זה לא החמסה, זו הבעיה המצטברת של שופטי ישראל. צריך להיות באמת בור בענייני דת כדי להגיד שחמסה זה קמע. האם אני מוכנה שאלו יהיו האנשים ששופטים אותי?
בכלל לא ככה 149616
1. מה רע בקישור שהאלמוני הביא? הוא מוכיח שהשופטת לא מנותקת מהעם (או לפחות שאת לא יכולה לבחון את המנותקות שלה לפי פס"ד הזה) כי כבר יש תקדים, והיא מחוייבת לו.

2. ובכך את חולקת על דעתו של המפד"לניק מהידיעה - הוא כן חושב שלחמסה יש "ניחוח של יהדות". אני לא בטוח למה - ובכך אני מסכים איתך.
בכלל לא ככה 149618
1. זה לא הקישור, זה האלמוני. אלמונים נוטים להודעות תמוהות (טו טו טו רכבת?!)ומתשלחות, ודאי תבין את חוסר הרצון שלי לקרוא את כולם.
2.אני לא הבנתי מדבריו לשחמסה יש ניחוח של יהדות, אלא שלמפד"ל יש ניחוח כזה, או לתפילת הדרך.
בכלל לא ככה 149868
לגבי שאלתך לענין חלוקת קמעות בחוק ‏1

לא ראיתי את החלטת השופטת ‏2 כמו גם החלטות אחרות בעניין קמעות לפיכך אני מתקשה לתת תשובה לשאלה שמעסיקה את רוב המגיבים כאן, כמדומני, מה הוא הבסיס העובדתי (אם בכלל היה כזה) לקביעה כי "חמסה" היא בגדר קמע.

דווקא ביחס למה שאמרת בקשר עם דברי הרב על נתניהו נפלה לידי החלטה של השופט חשין בתפקידו כיו"ר ו. הבחירות. באותו מקרה נטען כי ש"ס מחלקת קונטרסים ובו הוראה כי על בוחרי ש"ס לציית לדברי מרן הרב עובדיה יוסף מכוח "לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל". נטען, כי הוראה זו מפרה את סעיף 122 לחוק הבחירות שכן הדבר מהווה שידול אסור להצביע לש"ס. מדוע אסור? שכן בהמשך הפסוק שצוטט ‏4 נאמר, כי מי שלא ישמע בזדון – "ומת האיש ההוא וביערת הרע מקרבך".
השופט חשין קבע מספר קביעות חשובות לענייננו‏5.
1. כל תעמולה היא מותרת למעט זו האסורה בחוק‏6.
2. השימוש בדת לצרכים פוליטים איננו אסור. מה שאסור הוא ניצול הדת לצורך השפעה לא הוגנת. מבחינה זו מנהיג דתי = מנהיג פוליטי וכפי שמנהיג פוליטי רשאי לקרוא לתומכיו להצביע עבור מאן דהוא, כך גם מנהיג דתי.
3. עצם העובדה שהשומעים מסיקים מסקנות מהדברים (למשל כי יאונה להם רע אם לא יבצעו את ההוראה) איננה הופכת אותם, רק בשל כך, לאסורים. ככל הנראה – והדבר לדעתי עולה הן מלשון החוק והן מהצורך לצמצם את ההגבלה על חופש הביטוי– יש צורך בהיות הדברים עצמם משום "קללה נידוי חרם וכו"' ולא די כי מאן דהוא יפרש את זה כך‏7.

_________
1 הקישור בתגובה 149606 מפנה לסעיף בחוק הבחירות של הכנסת. קיים סעיף בנוסח זהה (סעיף 88) גם בחוק הבחירות של הרשויות המקומיות.
2 מישהו יכול להפנות?‏3
3 מישהו בכלל קרא את ההחלטה או שכולם מסתמכים על הידיעה העיתונאית?
4 דברים יז 11-13.
5 יש לזכור שני דברים. האחד, כי החלטה לא עסקה בקמעות אלא בשידול אסור על פי הסעיף. השני, כי ההחלטה איננה תקדים מחייב, אם כי משקלה איננה מבוטל כלל וכלל.
6 עקרון זה הוא עקרון ידוע ובמיוחד השופט חשין חזר עליו לא פעם, למשל כאשר התיר תעמולה באמצעות האינטרנט, שאינו נמנה על האמצעים המוגבלים בתעמולה, כמו עיתון רדיו וטלויזיה.
7 ושוב אזהיר – הדברים נאמרו בהקשר של שידול אסור ולא של קמעות. לכשעצמי אני סבור כי משהוחלט כי חפץ הוא קמע‏8 חזקה היא כי המשדל התכוון לנצל שלא כהוגן את כוחו (הרוחני?)של הקמע.
8 עדין, משלא ראיתי החלטות בענין קמעות, אני מתקשה לומר כיצד הוחלט כי חפץ פלוני הינו קמע ומה המבחנים שנקבעו בעניין זה. בהקשר זה אומר, כי לדעתי בהחלט יש טעם לשקול האם לחפץ פלוני יש שימושים נוספים מלבד היותו גם "קמע" וכי מהותו כ"קמע" טפל לשימוש העיקרי של החפץ (למשל כמו מחזיק מפתחות), שאז יש מקום לשקול האם לא לראותו כ"קמע".
בכלל לא ככה 150030
8 אם יש לחפץ שימוש אחר, האם אין לפסול אותו משום היותו שווה כסף?
מי בכלל עתר נגד זה? 149642
לי יש מחזיק מפתחות - קמע, שצורתו חמסה ובבסיסה עיגול המשמש (בין השאר) תחליף למטבע של 5 ש"ח ומאפשר פעולת הוצאה של עגלה מרשימה מקושרת.
על החמסה יש תבליט של דמות שרירית בפוזה של מר עולם, כנראה שמדובר בסגולה לאון וכוח. לפי הכיתוב על העיגול שבבסיס, מדובר בקמע מתוצרת הרב בריח. בצידה השני יש מספר טלפון חינם (1-800) כנראה למטרת תרומות וברכות.

דרך אגב, על מנת לשחרר עגלה בסופר אין צורך בקמעות או במטבעות. כל מפתח סטנדרטי מספיק.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים