בתשובה לאיילת בועזסון, 02/06/03 10:08
איך זה קשור לחמסה? 149754
אני מצהירה בזאת, שעד שהגעתי לשירות לאומי בבית שמש לא ראיתי חמסה מימי. למה? כי זה עניין של אופנה ושל עדות מסוימות. היום מוכרים אותה בכל דוכן בנחלת בנימין, עד לפני מעט זמן היא הייתה קישוט מצוי בסלונים מסוימים ותו לא. האם תחשדי בי שאני מנותקת מהמסורת היהודית? או אולי לאשכנזים מותר לקבל חמסה ולספרדים לא? לדעתי זו לא ממש בורות לקבוע שסממן מסוים אינו יהודי אם מקורו לא ביהדות. יש יאמרו שיש בורות בחוסר אבחנה בין "ישראלי" ל"יהודי", כשלראשון, באופן טבעי, סממנים שהביאו מהגרים מכל קצבי תבל.

איזה רב בדיוק מחלק את החמסות? זו מתנת המפלגה לבוחריה. האם המגנטים למקרר שחילק טומי לפיד גם הם קמיעות? כי באופן מוזר אני לא מרגישה שהם שומרים עלי.

תשמעי, לבוחרי המפד"ל לא אכפת מהחמסה, וגם לא אכפת להם שלא תהיה חמסה. זה לא סמל יהודי ולא בטיח (פיניקי, לממעשה, אליבא דליאת) ואני מבטיחה לך שאין אף בוחר של הפלגה, ולו אחד, שמאמין שקבלת מחזיק מפתחות חמסה מחייב אותו להצביע לאפי איתם. כל העניין הוא קטנוני וטיפשי, הסמל היחידי שיש בו הוא השופטת כסימבול לקיטוב החברתי.
איך זה קשור לחמסה? 149771
גילית, עצם הרעיון שקיימים קמיעות (כהגדרתם בחוק: "חפץ ש... יש ביכולתו להיטיב או להרע עמו") הוא עבודה זרה by definition.
לכן, אין ספק שקמיעות אינם *צריכים* להיות חלק מהמסורת היהודית - ובכל זאת נראה שהם חדרו עמוק מאד לתוכה; אולי החמסות בצורת מחזיק מפתחות שחילקה המפד"ל אינן יותר מקוריוז, אבל חמסה קצת יותר "מכובדת" בהחלט עשויה להתאים להגדרה הזו ("בעיני חלק מהציבור").

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים