בתשובה להעלמה עפרונית, 02/06/03 19:17
לא, 149814
אבל מה הקשר לשוחד?

הרי אף אחד לא אמר - תוכיח שתצביע לי, ותקבל חמסה! המלאי מוגבל! אף אחד גם לא אמר- זו מתנה שעובדת רק אם מצביעים לי! מדובר במחזיק מפתחות הניתן חינם לכל דורש בלי פרשנות והוראות הפעלה. הוא לא הוכרז כ"מחזיק מזל" ומי שעדיין רוצה חמסה יכול לקנות בחנות של השני שקל. זה לא שונה משום חמסה אחרת שמחולקת ואף אחד לא חולם לאסור.
כשהגבולות מטושטשים, זה נכון, צריך להקפיד, ודוקא משום כך ראוי לא להפעיל, מטעמי נוחות ודיעות קדומות, שיטת איסור גורף. מדובר כאן במקרה שמיותר לחלוטין לאסור אותו, רק בורות ועצלות יכלו להביא לפסיקה האבסורדית.
יש הגיון הלכתי כזה- הולכים לפי המתיר. למה? כי הרבה יותר קל להתעצל ולהגיד "אסור" בלי לבדוק, אבל מי שירד לעומק העניין סומכים עליו יותר. טראומת ש"ס הותירה רושם עמוק בשופטת, וזה יופי. אבל זה לא הופך באופן גורף כל מה שנראה לשופטת (בטעות!) סמל יהודי לקמע.
מה שאסור אסור ומה שמותר מותר 149815
לא כל כך הבנתי את ההגיון ההלכתי. אם הרבה יותר קל להתעצל ולהגיד "אסור" בלי לבדוק, אז ברגע שקבענו שהולכים לפי המתיר אז שוב אנחנו מתעצלים ואומרים "מותר" בלי לבדוק (כי אנחנו סומכים על המתיר), לא?
אסור מותר מותר אסור 149822
אנחנו הולכים לרב, זו ה''בדיקה'' שלנו.
אבל כשאתה הולך לרופא מומחה, אתה תחפש את זה שלא מבייש את מקצועו ובודק דברים לעומק.
הנחת היסוד היא, שהרב לעולם לא יחטיא אותך. הוא אדם מאמין, הוא לא יגיד לך שמותר לגנוב. אבל, אם לא תעשה כלום, אתה גם לא תחטא בכלום, ולפיכך הרב יכול בשקט לפסוק לך שכל ספק הוא לחומרא, וכך אתה לא תחטא והוא לא יחטיא אותך. אבל זו אינה דרך תורת ישראל, ואין לאסור את מה שמותר- הרב צריך לטרוח ולבדוק, ולאסור רק את מה שבאמת אסור. ואם הרב המתיר אומר לי שמשהו אסור אני אסמוך על זה בעינים עצומות, כי אני יודעת שהוא לא פטר אותי בקש.

(על קצה המזלג, כמובן)
ולזה קוראים ''כח דהיתרא עדיף'' 149830
(ההסבר - מה שגילית אמרה).
149816
אני חייבת לציין שזה גם משהו שאני תהיתי לגביו, ולא מעט. בניגוד לשוחד "רגיל" כל הקונספט של שוחד בחירות (רגיל, לא רוחני) נראה לי תמוה למדי- הרי גם אם מישהו בוחר לתת לי שוחד, איך לעזאזל הוא אמור לדעת מה שמתי מאחורי הקלפי? ז'תומרת, כבר בחרתי לעבור על החוק, אני לא חושבת שהאמינות שלי היא משהו שאפשר לסמוך עליו יותר מדי.

כמובן, כשמדובר בשוחד רוחני זה שונה. הרי אם למישהו יש כוחות כאלו שיכולים להשפיע על חיי/בריאותי/כלכלתי/וואטאבר, קטן עליו לנחש איזה פתק שלשלתי לקלפי בבחירות לוועד הבית.

איך זה קשור למה שאת אמרת? אני לא משוכנעת שזה קשור באזיקים. יכול להיות שזה לא. את המקרה של מחזיקי המפתחות של המפד"ל אני לא מכירה לעומק. האם זה אומר שאני חושבת שהפסיקה אבסורדית? לא. אני פשוט לא יודעת.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים