בתשובה לגילית, 05/06/03 10:17
מחקרים 150305
האם כל קמיע צריך לעבור ברכת רב?
החמסה אכן אינה סמל יהודי במקור, והושאלה ע"י התרבות היהודית מתרבויות קדומות זרות (כל האתרים שביקרתי בנושא כתבו די הרבה על המקורות הלא-יהודים של החמסה). האם קמיע "מושאל" צריך לעבור גם הוא ברכת רב?
האם פרסה או רגל ארנב הם קמיעות בתרבויות אחרות? כן, למרות שאינם עוברים ברכת רב, וזה מובן - הרי הם לא חלק מהתרבות היהודית. ואם הפרסה היתה משתרשת בתרבות היהודית כבעלת תכונות נגד עין הרע (כפי שקרה לחמסה), האם היה הכרח בברכת רב כדי שפרסה תהיה "קמיע"?
בקיצור, נדמה לי שבדיוק כיוון שהחמסה הושאלה מתרבויות אחרות, אין מקום לברכת רב. אחד האתרים שביקרתי אתמול גם תהה כיצד חדר הרעיון של "עין הרע" ליהדות מלכתחילה, שהרי במקורו זהו רעיון זר ליהדות. אבל הנה, חדר גם חדר, וכל הקוראים יודעים בדיוק למה אני מתכוונת כשאני כותבת "עין הרע".
האם אנשים מאמינים שלחמסה כוחות על-טבעיים? גם בלי לעבור ברכת רב, האמונה התפלה יכולה להתקיים. אני מודה שלא פגשתי אף פעם באופן אישי מישהו שמאמין שלחמסה כוחות על-טבעיים, אבל מצד שני גם לא פגשתי אף פעם אף בנאדם שמחזיק ב*איזשהיא* אמונה תפלה. אני באמת לא יודעת, ייתכן מאוד שבאמת אין אנשים שמייחסים לחמסה תכונות של קמיע. אין לי איך לבדוק את זה.
האם השופטת פסקה באופן אינטואיטיבי? לא יודעת. זה שאני לא מצאתי מידע בנושא לא מראה בהכרח שהמידע לא קיים. ואם אכן לא מצאה השופטת מידע בנושא, נדמה לי שהיא בחרה להחמיר *בגלל* חוסר המידע בנושא. ההנחה היא שגם אם יש רק בנאדם אחד בארץ שמתייחס לחמסה כאל "קמיע", יש לפסול את החמסה.
מחקרים 150385
לגבי המשפט האחרון, דרישת החוק היא שיהיה "חלק מהציבור" שחושב שלמחזיק-מפתחות בצורת חמסה יהיה "כח להיטיב או להרע"; לא מספיק בן-אדם אחד.
מחקרים 150390
מהו "חלק"? :o)
החוק בוודאי מגדיר "חלק", מעניין איך. איפה אליהו?
מחקרים 150783
החוק איננו מגדיר מהו "חלק מהציבור" ולמיטב ידיעתי גם הפסיקה (לא רק בהקשר של חוק הבחירות) לא עסקה בשאלה מהו "חלק מהציבור". ככל הנראה המקרים שבאו בפתחו של בית המשפט היו מקרים ברורים של "חלק". מהו קו הגבול בין "חלק הציבור" לבין בודדים? אני מניח כי הוא די מעורפל ויקבע על פי שיקול דעתו של בית המשפט ועד כמה הוא ישתכנע כי מדובר בחלק ולא בבודדים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים