בתשובה לגלעד ברזילי, 05/06/03 18:16
''דוד'' 150554
יכול להיות שיש היום עוד מישהו תמים עד כדי כך שאינו רואה את משמעות שירי האהבה בין גבר לאישה בשיר השירים? אלא אם גדלת באווירה יהודית דתית לחלוטין.
המשמעות ל"דוד" שאני מוצאת היא בדרך כלל קשורה באהבה (חוץ מהקשר המשפחתי המודרני), חוץ מפירוש קדום אחד שהוא משהו חזק ויציב כסלע - זה אולי יכול להיות תואר למנהיג.
''דוד'' 150559
אני חושב שקצת מעליב לקרוא לניתוח הזה "תמימות." (לא אותי, אגב, אבל האנשים שזה באמת יעליב עד עמקי נשמתם לא יוכלו להגיב כרגע)

היהדות היא דת לגליסטית. בשבילה, ספר הקודש המקורי, התורה, הוא כבר ממזמן לא כלי לניתוח מילולי, אלא דרך משקפיים על גבי משקפיים של ניתוח, מדרשים, פלפולים, אלגוריות, ומתאפורות. זה מה שקורא עם לגליזם, עם הזמן. לא אתפלא אם דבר דומה יקרה לחוקה בארה"ב, אם היא תמשיך להתקיים עוד כמה אלפי שנים.

כמובן, שמבחינה מילולית ברור כי מדובר בשיר אהבה, אפילו גס, מדי פעם.

אם אני מתבונן לי בקונקורדנציה שלי, ומחפש "דוד," ומתעלם מן ה"דוד" ה"היסטורי" (של ספרי שמואל ומלכים), הרי שמדובר בידיד וגם באהוב, במידה שווה.

באילו מקורות את חיפשת? בביתי, לצערי, יש לי מקורות מהימנים מועטים, אם בכלל, למיתולוגיות השונות והמשונות מרחבי העולם.
''דוד'' 150621
*אני* בטח שרואה (1), אני רק שואל מה היה הפרוש המקובל על העם היהודי לפני 3000 שנה. הרי אנו עוסקים בשאלה איך הם תפסו את זה, לא איך אנחנו.

מההתייחסות הקדומה ביותר שאני מכיר, שהן מהמאה השנייה - החמישית לספירה (קשה לתארך) הפרוש האלוהי לשיר היה מושרש מאד. את רוצה לדבר על המאה ה10 לפנה"ס, אבל מנסה לעבוד עם מקור אמורי, לא עברי, ולכן שאלתי המקורית.

(1) וזה בלי סתירה להיותי תמים ובלונדיני, אגב.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים