בתשובה לLior, 08/06/03 9:27
הסבר אפשרי - דחיפה או משיכה 150785
אפשר להסתכל על פעולות הטרור כמשהו שמנסה להשיג מטרה, כדבריך ''לבצע פיגועים כיד לעורר וכיוב'.'', ז''א ''משיכה''. הרציונליות משחקת פה תפקיד נכבד.

אבל אפשר לראות אותם כפעולות שממלאות צרכים, ומונעות מדחפים עמוקים. ז''א ''דחיפה''. האמציונליות משחקת פה תפקיד נכבד.

(אל''פ וגו').
הסבר אפשרי - דחיפה או משיכה 150801
מאחר ולפעולת התאבדות יש שני נדבכים, אז קיימים שני הסברים לפעולת המתאבד:
1. רציונלי - שולחיו של המתאבד רוצים לקדם מטרה צבאית/פוליטית/מדינית דרך פעולתו, ואת זו אני מנסה לנתח, ועל ידי כך לנסות לחשוב איזו פעילות ישראלית תשנה את האינטרס לשלוח מתאבדים. כמעט לא ייתכן (וכמעט לא היה) מצב של מתאבד שלא נשלח ע"י ארגון, שהוא זה שמצייד אותו באמל"ח ובמודיעין לפעולה.
2. אמוציונלי - המתאבד עצמו, על סף מוות, "מפומפם" ברגשות אובדניות, אנטי ציוניות ואולי שנאת חיים בכלל - לצערי יש כאלה הרבה מידי, ואת זמינותם אי אפשר למנוע בעתיד הקרוב (אלא בשנות דור של תיקון המצב בכלכלה ובחינוך הפלסטיני).

לכן אין טעם בניתוח אמוציונלי, או בהנחה שהמרכיב העיקרי בעצם ביצוע הפיגוע הוא האמוציונלי.
הסבר אפשרי - דחיפה או משיכה 150816
לא על המתאבד המסוים דברתי אלא על ארגוני הטרור, ז''א, על סך הרגשות או ההגיונות של מארגני פעולות הטרור שנתמכים בצורה פסיבית על ידי אוכלוסיה בעלת מקרם אמוציונלי ורציונלי דומה.
הסבר אפשרי - דחיפה או משיכה 150817
אני לא בטוח שאני עדיין מבין למה אתה מתכוון, אבל אני מתנגד להכללה של אמוציות כמניעים של ארגוני הטרור.
ארגוני הטרור הינם ארגונים פוליטיים, שבציניות ובקור רוח שולחים אנשים לקדם את מטרותיהם בפיגועי התאבדות. אין להחלטה שום אמוציה מאחוריה.
לראיה - אם ההחלטות לבצע פיגועי טרור היו עם אופי אמוציונלי, ''כי הכיבוש אכזר וסתם אני עכשיו רעב וילדי רעבים ואין טעם לחיי'', אז היינו רואים זרם מפגעים שמתפלג פחות או יותר בצורה אחידה (או אחרת - כזו עם קשר הדוק להחרפת התנאים בשטחים) במישור הזמן ובקרב הארגונים השונים. אבל זה לא קורה. יש בפירוש גלי טרור ברורים, והם לרוב מזוהים, עם השתנות התהליך, עם ארגוני טרור שונים.
הדבר נובע מכך שהארגון הקר והמחושב הוא זה המצייד ושולח את המפגע, ולא שהמתאבד הפוטנציאלי דורש מהארגון לשלוח אותו ונענה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים