בתשובה למיץ פטל, 14/06/03 16:35
זכות הצעקה 152012
"'הגדר' תכלול בין השאר חומת בטון בגובה עד שמונה מטרים, חסימת בטון עם גדר תיל, שתי תעלות, גדר אלקטרונית ומגדלי שמירה מבוצרים". (מרכאות במקור, ג.ד.) ‏1

(ויש גם תמונה ‏2 של גדר "שקופה" שאפשר לראות דרכה - האם יש לזה לפי דעתך חשיבות כלשהי עבור האנשים שאדמתם נגזלה?)

עכשיו לך תגיד לתושבי סלמאן, למשל, שעל פי ההגדרה המילונית מדובר ב"גדר" בלבד, ושכל הדיבורים על "חומה" הם שקרים מתוך "השיח של מתנגדי הגדר".

כמו שגדעון לוי כתב ‏3: "אפשר להתחיל במלים: עבור הישראלים זו "גדר הפרדה", עבור הפלשתינאים זו "חומת אפרטהייד". עבור הישראלים היא משאת נפש, עבור הפלשתינאים איום קיומי. שוב ההבטחה לאחד היא חרדת האחר. פתרון הקסמים לאימת הטרור עבור מרבית הישראלים - הלא ימין ושמאל רוצים בגדר - הוא עבור הפלשתינאים שבר גדול. שוב אלה לא מבינים את אלה, שני עמים שלא יורדים זה לפשר חרדותיו של זה."

מרוב התעסקות בסמלים, כנראה ששכחת שמדובר בבני-אדם (ולא ארנבים, למשל).

---
1
חומה- כן, אפרטהייד- לא. 152016
אשר לגדר מול חומה- באנגלית wall זה כל מה שאי אפשר לראות דרכו, כלומר שעשוי מאבן או בטון. גם אם זה מכשול נמוך, בגובה הברך, אם זה משטח רציף- זה עדיין wall.
רשת, תיל, סורגים, כלונסאות, הם- fence. גם אם זה גבוה מאוד.
לפחות קטעים אחדים מהחומה הם מבטון, ולכן לא אכפת לקרוא לכל העסק חומה. אבל- אפרטהייד?‏1 המלה הזאת כל כך לא קשורה לכאן שמי שמעלה אותה, רצוי שיסביר למה הוא עושה זאת, או יחדל אחת ולתמיד מהנסיון הכושל להשוות את ישראל לד. אפריקה.
1 נניח שהכול נכון- שהמפגעים עברו דרך המחסומים הצבאיים ולא במרחבים שביניהם (איך בצלם יודעים את זה? הם בדקו איפה עבר כל מתפוצץ ומתפוצץ?); שהכפריים יאבדו את אדמותיהם; ושהגישה למערכות החינוך והבריאות שלהם תהיה קשה- עדיין, מה הקשר בין כל זה למלת הא'?
152018
באמת אין ממש קשר - האפרטהייט קיים בישראל ‏1 (בין אם באופן רשמי וגלוי, ובין אם באופן רגשי ומוסתר) ללא שום קשר לקיומה של הגדר/חומה הזו.

1 אני כולל במושג "ישראל" את כל השטחים שנמצאים תחת שלטונם המהותי של ממשלת וצבא ישראל.
אמור מעתה: חומת הפרדה. 152022
יש מספיק דברים רעים במצב, שלא צריך לגרור לכאן מונחים זרים. אתה אולי עושה זאת בתום לב, אך לגבי אחדים ממארגני הפעילות בעניין "חומת האפרטהייד" - הביטוי הזה הוא מאוד לא בתום.
אגב, אחרי שמיץ אמר שיהיה מעניין לראות עד כמה הביטוי הלז יחדור לזרם המרכזי של התבטאויות פוליטיות- הלכתי ובדקתי את המצב, ונראה לי שבינתיים השמוש בכך מוגבל לפלסטינאים עצמם, פלוס שמאל קיצוני מאוד בארץ ובחו"ל.

הבחנה:
כשמשהו רע מאוד, לא משווים אותו לדברים אחרים. להפך, משווים דברים אחרים אליו. את האנציזם לא השוו לכלום. גם את ד. אפריקה לא. להפך- משווים דברים אחרים אליהם.
לכן- כל עוד שמשווים את ישראל לד. אפריקה, או לנאציזם, ולא משווים מצבים רעים במקומות מרוחקים בעולם לישראל- סימן שהמצב פה עוד לא רע כמו שהפלסטינאים רוצים שאנשים יחשבו.
אם הם יואילו להתמקד במצב כפי שהוא בשטח, ויפסיקו עם ההשוואות הפרועות, הם ימצאו יותר אוזניים קשובות. שלי, למשל.
אמור מעתה: חומת הפרדה. 152734
אפשר לקרוא לזה חברת מעמדות,קסטות,דמוקרטיה אתנית או דמוקרטיה לאדונים,אבל הדינמקה הנוכחית היא של חברה שבמרכזה הליבה היהודית,ששולטת על מירב המשאבים בשטח,ובמעגליה החיצוניים כל השאר.מי שבוחר להתנגד לאותה דומיננטיות יהודית מוצא את עצמו תחת משטר צבאי או בתוך טריטוריה מגודרת.
מהו השם המדויק לזה אין לי מושג אבל השימוש במושג של אפרטהייד אכן מתאר חלקים מאותה מציאות.

ועוד הפניה למאמר של בינבנישתי בה'ארץ' בו הוא מנבא שמפת הדרכים תהיה אולי הנסיון האחרון שידבר על חלוקה של הטרירוריה במושגים הישנים של לאום

אמור מעתה: חומת הפרדה. 152738
עוד כתבה מופרכת מאדון "תחזרו לגבולות 67 כי אחרת הפלסטינאים לא יסכימו".
שמענו פעם אח. שמענו גם בפעם ה - 56,986.
רצוי שיתבונן לרגע במקום לחזור על עצמו על התהליך שמוביל שרון, וילמד.
אמור מעתה: חומת הפרדה. 152740
קודם כל תקרא את המאמר.
הטענה המרכזית שלו היא שאין יותר סיכוי לחזרה לגבולות 67 או להפרדה בשל הגאוגרפיה שהשתנתה ללא הכר.

וחוץ מזה מהו התהליך שאליו מוביל שרון?
ושאלה אפילו יותר חשובה האם שרון יודע מהו אותו תהליך?
אמור מעתה: חומת הפרדה. 152741
קראתי, תודה. לא אמרתי שבמאמר זההואקורא לחזור לגבולות 67 (למרות שגם זה מרומז). הוא בסך הכל עסוק בלהגיד למה מהלכי שרון אינם נכונים, ולמה המצב הסופי ששרון רוצה להגיע אליו אינו טוב.
תקרא אתה את מירון - תגלה שהוא אכן מזהה תוכנית אצל שרון. אני בהחלט מכבד את יכולת הניתוח של הבחור, אבל לחלוטין לא מסכים עם המסקנות.
אמור מעתה: חומת הפרדה. 152743
לדעתי האישית המצב ששרון חותר אליו הוא אכן אפרטהייד
אמור מעתה: חומת הפרדה. 152744
אולי במקום לזרוק מילים לאוויר, תנסה להסביר? למה בדיוק אתה קורא אפרטהייד? מה זה לדעתך אפרטהייד? ולמה אתה חושב שבני אותו גזע יכולים לבצע הפרדה גזעית ביניהם?
אמור מעתה: חומת הפרדה. 152745
תגובה 152734
אמור מעתה: חומת הפרדה. 152748
אז אני לא מסכים להגדרה, וגם לא למצב שאתה מנסה להגדירו ככזה.
מי הם אלה ש"מתנגדים"? האם אין בהם כאלה ש"מסכימים"?
האם אתה חושב שאלו יהיו תחת משטר צבאי שלנו?
והכי חשוב: באילו "משאבים" אנחנו שולטים? איפה מכרה היהלומים האבוד של יהודה, ומרבצי הזהב של השומרון?
אמור מעתה: חומת הפרדה. 152756
מהפ"תח צפונה תמצא את אלו שמתנגדים.

אין לי מושג כרגע מי מסכים מה גם שישראל אינה עושה דבר למען אלה שמוכנים גם להסכים לחיים תחת ריבונות ישראלית.ללא זכויות אזרח.

שוב מאז 67 ישראל לא הציעה דבר למי שמוכן לחיות תחת ריבונתה ללא זכויות אזרח.מעבר לחיים כפרוליטריון חסר כל.
הנקודה היותר בעיתית ישראל כמדינה יהודית אינה מסוגלת לשלב או לעכל לא יהודים בתוכה.

משאבים:קרקע מים אויר.
אמור מעתה: חומת הפרדה. 152764
בעד ונגד הסדרים בהם לא חוזרים לגבולות 67 יש בכל תנועה פלסטינית. כרגע דווקא הצד שבעד "תוכנית שרון" נמצא בעליה.
אני מסכים איתך לחלוטין עם הטענה שמדינת ישראל לא ידעה להתייחס טוב לאזרחיה הערבים, וגם התמהמהה זמן רב בפתרון בעיית השלטון הצבאי באיו"ש ועזה, אבל גם לזה מוצאים פיתרונות במסגרת התוכנית, לפיהם תשופא לאין ערוך רמת החיים של אלה, והם יפסיקו להיות רק "שואבי העצים וחוטבי המים".
במסגרת כל תוכנית יש תמיד דיבורים על חלוקה סבירה של משאבי הקרקע והמים שלנו, אין לי מושג למה אתה מתכוון באוויר - לא נראה לי שיגבילו טיסות בעלות אופי אזרחי בשום סוג של הסדר.
אמור מעתה: חומת הפרדה. 152746
לגבי בנבנישתי- הוא מכריז הכרזות, אבל לא מנמק אותן. לא באמת. ולכן אין לי מה לענות לו, כי אין על מה.

לגבי המינוח, זה לא סתם ויכוח סמנטי. הבחירה של הצד האנטי-ישראלי‏1 במונח אפרטהייד הוא חלק מנסיון רב שנים לשמוט את הקרקע מתחת ללגיטימיות של עצם קיומה של מדינה יהודית פה, ולא חשוב באילו גבולות. במסגרת מאמץ זה יש נסיונות להחרים את ישראל בתחומי הכלכלה, אקדמיה, תרבות ואמנות, וספורט. אף אחד באירופה לא יחרים תפוזים של מדינה שהיא "חברת קסטות" או "דמוקרטיה אתנית".. אבל "אפרטהייד" זה עניין אחר כמובן. ומי שלא מתמצא בפרטי הסכסוך עלול לבלוע את המינוח הזה, ולפעול בהתאם.

1 במלוא מובן המלה- כאמור, מדובר פה על התנגדות לקיום מדינה יהודית בא"י, ולא על התנגדות למדיניות כזו או אחרת של מדינה זו.
אמור מעתה: חומת הפרדה. 152760
הבעיה מן הצד השני שאי אפשר לתאר את החברה הישראלית כחברה דמוקרטית, בעוד היא שוללת זכויות מבערך 40% אחוז מן הנמצאים תחת חסותה.

איך זה מסתדר עם הטרמינולוגיה אין לי מושג.
אמור מעתה: חומת הפרדה. 152771
א. אינספור הויכוחים ב''אייל'' בשאלת הדמוקרטיה הביאו אותי למסקנה ברורה שדמוקרטיה אינה מצב ''בינארי'' (כמו שה'''ברזילאים'' אוהבים להגיד), כלומר כן-או-לא דמוקרטיה, אלא של רצף, שבקצהו האחד דמוקרטיה מוחלטת (אין הרבה כאלה), ובקצהו האחר- חוסר דמוקרטיה מוחלט. אנחנו דמוקרטים למדי, אבל עם מקום רב לשיפור.

ב. השיח הכללי במדינה סביב ''דמוקרטיה יהודית'', שגם אחריו אני עוקבת בעניין, נוטה לאט לאט לכיוון של- אם צריך לבחור בין שני האלמנטים האלה, של מה שהוא לטענת אחדים אוקסימורון, המדינה תלך לכיוון ''יהודית'' על חשבון דמוקרטיה. לא במובן הדתי, אלא הלאומי. זה תהליך שיילך ויתגבר ככל שיורגש יותר האיום הדמוגרפי. ועדיין- זו תהיה פחות דמוקרטיה, אך עדיין לא ההפך מדמוקרטיה.
תהליכים כאלה, של סחף בשוויון, ובזכויות ובחירויות שכבר הושגו, קרו גם במדינות הנחשבות בימינו לנאורות, בתקופות שבהן הורגש איום על אלמנט שנחשב בעיניהן לקיומי. לאחר שחלף האיום, המצב חזר לאיטו לדרגה הקודמת, הטובה יותר.
אני מקווה שהחלק הראשון של התהליך הזה לא יקרה אצלנו, אך אם הסחף יקרה, אני מקווה שגם ההתאוששות תבוא בעקבותיו.
אמור מעתה: חומת הפרדה. 152825
אנחנו דמוקרטים למדי בגבולות של מה שקרוי 67
אנחנו לא דמוקרטים בגבולות ארץ ישראל השלמה.
אמור מעתה: חומת הפרדה. 152844
מה שקורה ב"גבולות 67" משפיע ישירות על מה שקורה מעבר להם, וההיפך. ראה כאן, למשל:http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...
תודה שהצבעתם שינוי. 152851
אכן, מפלגה שמאלנית למופת.
תודה שהצבעתם שינוי. 152861
שינוי? שמאלנית?
תודה שהצבעתם שינוי. 152904
מאף פעם, אבל יש כאלה שחושבים כך.
תודה שהצבעתם שינוי. 153216
שינוי אכן אוהבת להתייפייף מדי פעם בנוצות שמאלניות, בעיקר כשיש סיכוי שזה ירגיז את... אתם יודעים מי
אמור מעתה: חומת הפרדה. 152870
נכון. ולכן חומת-הפרדה כצעד ראשון להיפרדות מהגדה המערבית היא בדיוק ההפך מ''אפרטהייד''.
אמור מעתה: חומת הפרדה. 152873
היא תהייה ההפך אם אנחנו לא נשלוט שם
אמור מעתה: חומת גבעון 152773
"במרכזה הליבה היהודית"
ובמרכזה של הליבה הזאת: אנשי צבא, ומסביבם, יהודים שעושים צבא.
ראה דיון 1502
משהו באויר של טויטלנד אוירופה 152512
רבנו מאן היה אומר: אפרדהייד.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים