בתשובה להקריבו המקוטב, 23/06/03 10:43
שוב 153324
הכתיבה על העתיד מציעה רעיונות חדשים למחשבה ואופציות חדשות מעבר לאלה שקיימות ושנראות כמקובלות ושאין בלתם .היא יוצאת מנקודת ההנחה שהעתיד לא יהיה כמו ההוה והעבר וכי יש לתרום לעיצובו .הסופרים מתארים בכתיבה זאת את מה שהם היו רוצים שיהיה בעתיד או ממה שהם מפחדים שיקרה בעתיד ורוצים לשנות על ידי כתיבה על כך בהווה, זאת אם זאת כתיבה עתידנית טובה על ידי ניתוח מפורט של מגמות העבר וההווה (ואין אני מדבר כאן רק על ספרות יפה אלא גם ובעיקר על ספרות עיונית או חצי בדיונית ).
כאמור לא ידוע לי על משהו כזה בספרות היפה וספרות העיון הפלסטינאית . מה שאולי מראה על צרות אופקים אצל הכותבים הפלסטינאים ( אם יש דוגמה פלסטינאית של כתיבה כזאת אני כמובן אחזור בי ).
כפי שציינתי במקום אחר גם בפוליטיקה הישראלית העכשוית יש מעט מאוד אנשים שעוסקים בעתיד וכותבים עליו, אבל יש כמה כאלה , ואני אעסוק בכך ביתר פירוט בכתבה שתעלה בעתיד ברשת.
אופקים חדשים 153388
צרות אופקים בצד הפלסטינאי
שבזה יסתכמו הבעיות בשני הצדדים.
בחזרה לדוגמא של האוטופיות הסוציאליסטיות לגוניהם,האם עצם העובדה שהם עוסקות בעתיד מלמדת על רחבות האופקים של החברה שיצרה אותם?
אופקים חדשים 153406
אני מסכים איתך שהלוואי שהבעיות של שני הצדדים היו מסתכמות רק בזה , אבל זוהי אחת הבעיות שמהווה שורש לאחרות ואין שום סיבה להתעלם גם מימנה בגלל כל השאר.
אינני מבין את ההתמקדות שלך דווקא באוטופיות הסוציאליסטיות יש אוטופיות מסוגים שונים וחשיבה עתידנית אינה בהכרך דווקא אוטופית , היא עוסקת בהצעת חלופות להווה גם בידיעה שאלה אינן מושלמות ומן הסתם יהיה צורך להחליפם בעתיד עם השתנות התנאים.נראה שההנחה שלך היא שחשיבה עתידנית מכל סוג שהוא יכולה להביא רק למשטר טוטליטרי נאצי קומוניסטי. אז תירגע: חשיבה עתידנית אוטופית היא זאת שהביאה ליצירה המשטרים הסוציאל דמוקרטיים ומוסדות כמו הקיבוץ ( אלא אם כן גם באלה אתה רואה משטרים טוטליטריים שיש להשמידם ) וגם הציונות ( אבל אולי גם זה משטיר טוטליטארי בעיניך) .
ולדעתי חברה שעוסקת גם בעתיד היא חברה רחבת אופקים יותר מזאת שמתמקדת אך ורק בעבר.האידיאל הוא שילוב של השתיים.
אולי כדאי להזכיר כאן שאחד התרומות הגדולות של האמונה המונתאיסטית לאנושות היא חשיבה המתמקדת בעתיד לבוא וכתוצאה יש לפעולות של האינדיבידואל משמעות לעתיד . בניגוד לחשיבה הפגאנית שדאתה את היקום כמחזורי וחוזר על עצמו ומשום כך כל מה שיהיה כבר היה וחוזר חלילה וחוזר חלילה וכך לשום דבר שהאדם עושה אין משמעות שהיא מאחר שהכל כבר נעשה ויעשה אין ספור פעמים.
אופקים חדשים 153407
עוד על חשיבה עתידנית בתולדות התנועה הציונית יש כאן :
חזיונות העתיד של כותבי העבר
דיון 1209
אופקים חדשים 153430
מעולם לא טענתי שחשיבה עתידינית מביאה בהכרח למשטרים טוטליטרים.
הטענה שלי שלי שעצם ההמצאות של חשיבה ''עתינית'' לא מראה הרבה על אופי החברה שיוצרת אותה. היא יכולה להיות בבואה של חברה פתוחה בעלת מסורת של נאורות ודמוקרטיה והיא יכולה להיות בבואה של חברה סגורה בעלת כיוונים טוטליטרים.
אם אתה רוצה עוד דוגמא לחשיבה המונתאיסטית העתידנית יש ענף אסכטולוגי משיחי על אחרית הימים,בעל עוצמה בלתי מבוטלת.שהקשר בינו ובין השקפת עולם מדעית הוא לא בדיוק הדוק.
אופקים חדשים 153455
מה שנכון נכון ,בעניין של החשיבה האפוקליפטית אני מסכים איתך .
אבל זה לא משנה את התמיהה המקורית שלי : האם יש לפלסטינאים תפיסת עתיד כלשהיא אם לאו. הנהיה שלהם לאיסלאם הקיצוני מרמזת שאם יש אצלהם חשיבה עתידנית כל שהיא היא מן הסוג האפוקליפטי הרצחני .
אופקים חדשים 153457
תפיסת העתיד מהסוג האפוקליפטי זה דווקא בחלקה של הנוצרים, שם באזור מגידו. מה לדעתך זה אומר עליהם או על הפוטנציאל שלהם?
אופקים חדשים 153465
זה כבר כתבה שלמה שתופיע יום אחד בדפוס.
וזאת כבר סטיה מהנושא המקורי שלי שהוא תפיסת העתיד הפלסטינאית אם יש כזאת, דהיינו אם הפלסטינאים או יותר נכון האינטלקטואלים הפלסטינאים מסוגלים לראות מעבר לענני השנאה ולחשוב על עתיד שכל כולו אינו רק השמדתה של מדינת ישראל. .
אני מקווה שיש אינטלקטואלים פלסטינאים כלשהם שמבינים את הסכנה שבהשתלטות של תפיסה אפוקליפטית על בני עמם ( וכן כן יש סכנה כזאת גם כאן) ואחת האפשרויות להתמודד עם זה היא הצעות מפורטות של עתידים חלופיים שאינם רק ג'האד מוסלמי כלל עולמי , שהידים קדושים בים של גופות של ישראלים ונוצרים ושאר פנטזיות מטורפות של נקמה. בנתיים לא נראה שיש כאלה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים