בתשובה לחייל אלמוני, 28/06/03 17:47
בושה לצה"ל?! 154015
אתה כנראה גם לא מי-יודע-מה מבין במצב הקיים. נשגב מבינתי כיצד אדם יכול לראות את צה"ל הורס ומחשף ללא הרף בבניינים ובשטחים פלסטיניים (דהיינו, ברשות פלסטינים) בגדה וברצועה, מגן על ישראלים המוסקים זיתיהם של פלסטינים, ועל צעדות ישראלים בוזזים ושוברים בחברון, ולעומת זאת מפנה כמה האחזויות ישראליות, ולומר שיש פה אפליה נגד יהודים, דווקא.

מטיעוניך, אני מבין שאתה בעד זכות השיבה, ונגד חוק השבות והאזרחות. מדוע?

כיון שזכות השיבה תתן לפליטים ובני-פליטים שאבותיהם ישבו לפני המון שנים (כמה עשרות), להתיישב במקומות אלה - ביפו, בחיפה, בעכו, בלוד, ועוד הזרוע נטויה.

וכיון שחוק השבות והאזרחות נותן יתרון מוחץ וכולל ליהודים על פני כל קבוצה אחרת להתאזרח בארץ ישראל, ולכן זהו "חוק" לא חוקי, גם אם מבחינה פורמלית יש אישור והכל.

לעניין הקדושה אין טעם להתייחס.
בושה לצה"ל?! 154018
אחי, בלי להעליב, נראה לי שעשית כאן סלט. אנחנו מחשפים שטחים שבהם מסתתרים מחבלים כדי לירות בנו. לעומת זאת תושבי עדי-עד צפון מעולם לא עשו פיגועי ירי. ככה שאין כאן סימטריה.

אין לי כלום נגד זכות השיבה, שיעשו חילופי שטחים: מי שרוצה בית ביפו שיתן בית בבגדד.

לגבי חוק שבות, אני מודע לכך שיש כאן בעיה וזה המקרה היחיד בו אני מוכן לוותר על שוויון בפני החוק, כדי שתהיה כאן "מדינת היהודים" ולא "מדינת כל אזרחיה". אם אני לא טועה זאת גם דעתו של ב"מ העליון. אני לא מכיר את חוק אזרחות, אז אני מבקש שקודם תסביר לי מה הוא אומר ואז אוכל להגיד לך אם אני תומך בו או מתנגד לו.

למה אתה חושב שאין טעם להתייחס לעניין הקדושה?
בושה לצה"ל?! 154029
לעתים השטחים בהם "מסתתרים מחבלים כדי לירות בנו" הפכו לכאלה בגלל האחזויות בסגנון "עדי-עד," שנבנו ממש ליד אותם השטחים ללא אישור, ולכן הכריחו את צה"ל לבנות שם עמדות, שעליהן יורים המחבלים מלכתחילה. לעתים לא נדירות, אפילו. זו הסיבה, בין היתר, שאותן האחזויות אינן מאושרות, ואף על פי כן, נועו ינועו נוער הגבעות אל ההאחזויות.

ואז, כמובן, נעשה מוצדק לחשף את השדות, משיקולים בטחוניים.

מסתבר שכשמשנים את הגבול האפקטיבי של איזור ההגנה הישראלי השכם וערב, הצבא נאלץ להרוס הרבה מאד מבנים ושטחים לא-ישראלים בשביל להמשיך ולהגן על האזרחים.

מאיפה יש לו בית מבגדד? הוא לא רוצה בית חדש ומחודש ביפו - הוא רוצה את הבית שהיה שלו לפני שברח או גרשו אותו משם. או לפחות החלקה שהייתה שלו. או של אבא שלו. או של סבא שלו.

כמו היהודי שרוצה לעלות לארץ כי לפני אלפיים שנה אחד מאבות-אבותיו גר באיזור, לכאורה.

רגע, קודם אתה אומר שאתה נותן חוקיות רק למה שהוא שוויוני, בלי קשר לעסק הפורמלי, אבל עכשיו אתה פתאום נתלה בביהמ"ש העליון? קצת תמוה, הייתי אומר.

חוק האזרחות כולל בתוכו את החוק השבות. בפועל, הוא אומר שכל יהודי (לפי קריטריון רקורסיבי לא ממש ברור) מקבל אזרחות, ואילו כל מי שאינו יהודי, צריך לעבור הליך פורמלי סבוך מאד בשביל להתאזרח, גם אם נולד כאן, גם אם עברית היא שפתו היחידה, אם הוריו לא התאזרחו, ולעתים, גם אם כן.

אשר לקדושה, אין טעם, מבחינתי, כי אינני מכיר מספיק את נושא ה"קדושה" הזה, ועל פניו הוא לא נראה לי מעניין.
בושה לצה"ל?! 154046
נראה לי שלגבי בגדד כוונתו היתה לרכוש ולנכסים יהודיים שהופקעו כאשר בעליהם עלו/גורשו ארצה.
בושה לצה"ל?! 154047
נו, ובגלל זה צריך לרצוח אותם? ממתי יש עונש מוות על התיישבות ללא אישור מתאים? האם תושבי באר שבע (למשל) רוצחים בדואים שפלשו לאדמות בנגב ללא אישור? שוב, אין כאן סימטריה.

למה נתפסת דווקא לעניין של הבית? זאת סתם דוגמא, באופן כללי אמרתי שאם פליטי מלחמת העצמאות רוצים להחליף את אזור מגוריהם - אין לי התנגדות. מה רע בחילופי שטחים?

אני חושש שלא הסברתי את עצמי כ"כ טוב, אני לא אומר שב"מ העליון לא מקובל עלי לחלוטין, במקרים בהם אין בעיה של שוויון בפני החוק (ותנאים נוספים שלא קשורים לדיון הזה) אין לי שום בעיה עם בית המשפט. שנית, הבאתי את ב"מ העליון גם בגלל שאתה (אם הבנתי נכון) רואה בו מקור סמכות.

תודה רבה על ההסבר על חוק האזרחות.

חבל, זה נושא מעניין מאד בעיני, ובכלל לא חייבים להיות דתיים כדי להתעניין בנושא. הרבה חבר'ה חושבים שאני מנסה להחזיר אותם בתשובה כשאני מדבר איתם על הנושא (למרות שאני בעצמי חילוני), אבל זה בכלל לא ככה. יודע מה, אפילו אם הנושא לא מעניין אותך בגרוש, אני חושב שאתה צריך לדעת עליו בגלל המשקל הגדול שיש לדת בסכסוך ביננו לערבים.
בושה לצה"ל?! 154390
מי אמר שצריך לרצוח? עברתי כמה פעמים על הודעתי, ועל הודעות קודמות, ולא מצאתי מקום בו אפילו רמזתי שצריך לרצוח מישהו. סימטריה? מסתבר שיש מספיק סימטריה בשביל שתוכל לטעון שמפלים לרע מתיישבים יהודים ביש"ע, אבל אין מספיק בשביל שאוכל לטעון שמפלים אותם לטובה. נו, מילא.

אתה מעוניין לתת שטחים נרחבים בתל-אביב, ביפו, בלוד, בעכו, וכן הלאה, לפליטים ובני-פליטים פלסטינים, תמורת חלקות אדמה במחנות הפליטים? מרשים.

הראית שבעקרון אתה מסכים עם ביהמ"ש העליון, כשהוא מסכים איתך. זה מאד נחמד, אבל זה די פוסל אותו ככלי חיצוני לדיון. אתה צריך להסכים לסמכותו של ביהמ"ש העליון, ללא קשר להסכמתך עם החלטותיו, ואז אתה יכול להשתמש בו ככלי-ניגוח, כשאתה זוכר שתמיד יוכלו להשתמש בו כנגדך, אם לא תזהר.

אני רואה בביהמ"ש העליון סמכות חוקית (פרשנית) עליונה במדינת ישראל. זה הכל. אתה, כנראה, רואה בעצמך סמכות חוקית עליונה במדינת ישראל. קצת קשה לבסס דיון ככה.

אוקיי, סבבה, הבה נדבר על עניין הקדושה בקונטקסט לא-דתי. אשמח לראות כיצד בדיוק עושים זאת. אני לא חושש מהאפשרות שמדובר בהחזרה בתשובה (או, כפי שאני רואה זאת, נסיון לשכנוע לגיור) - אדרבא, בשביל זה המציאו את מקש ה-PageDown.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים