בתשובה לארז לנדוור, 01/07/03 22:53
אכן, אכן. 154723
מה עושה אותם יותר בני הארץ מהילדים שנולדו ב35 השנים האחרונות ביהודה ושומרון?
כמעט לכל הפלשתינאים ביהודה ושומרון היתה אזרחות ירדנית, כלומר לפחות רשמית הם היו ירדנים.
למרות שאני תומך בנסיגה חד צדדית ומתנגד לכיבוש, פינוי התנחלויות (בניגוד למאחזים לא חוקיים) הוא לא מוסרי בדיוק כמו טרנספר של פלשתינאים לירדן, ללבנון או לקנדה.
אכן, אכן. 154724
ילדים שנולדו בהתנחלויות שייכים באזרחותם ותרבותם למדינת ישראל.

פינוי התנחלויות הוא עקירת דבר לא מוסרי כמו פינוי מאחזים שלמעשה אין הבדל ביניהם.
אכן, אכן. 154730
יש הבדל עצום ביניהם. מאחזים הוקמו בניגוד לחוק החל בשטחים ונגד המדיניות של מדינת ישראל בעוד שההתנחלויות הוקמו ביוזמת או בעידוד המדינה וזכו לאישור חוקי. מהרגע שמדינה הקימה ישוב או איפשרה ואישרה את קיומו, אין לה זכות מוסרית לעקור את יושביו מביתם. גם אם הקמת ההתנחלויות לא היתה מוסרית, הרי שאין לפקוד עוון אבות על בנים ולפתור עוול ישן ע"י עוול חדש. באותה מידה אפשר לטעון שהפלשתינאים פלשו לישראל וישיבתם כאן היא לא מוסרית ולכן מותר לנו לעקור אותם מכאן. אתה יודע, לא לך ולא לי יש מונופול על המוסר.

אני בכלל לא בטוח שהתרבות של נוער הגבעות היא "ישראלית". היא בטח לא התרבות שלי, וחוץ מזה, באיזו זכות אתה קובע לאנשים אחרים את זהותם התרבותית?
אכן, אכן. 154739
ההתנחלויות הם חוקיות בגלל שהם לפי חוקי המדינה. נכון מאד. גם הסוס שלי הוא סנטור כשר למהדרין כי הוא מונה לפי החוק.
אכן, אכן. 154743
זה סוס יהודי או סוס ערבי? (שנדע לאן לצרף אותו בויכוח)
אכן, אכן. 154748
אז זהו, שאם היו רוצים להעביר חוק שאנשים עם שם חיבה איזי לא יכולים לנהוג בין שתיים לארבע, אז בטוח שאיזי היה משתמש בזכות שלו ומתנגד לחוק. אז גם לתושבי השטחים היתה אפשרות להשפיע על אותו חוק ישראלי שמאפשר התנחלויות חוקיות, נכון?
אכן, אכן. 154758
שוב, לא מפצים על עוול מוסרי בעוול מוסרי.
את הכיבוש יש לסיים. עכשיו! או על ידי מתן אזרחות לכל ילידי הארץ (המעוניינים בכך) או על ידי הפסקת השליטה על האזורים בהם גרים אנשים שהמדינה לא מעוניינת שיהיו אזרחיה או על ידי שילוב של שתי האפשרויות. בכל מקרה המצב בו אנו שולטים על אנשים חסרי זכויות אזרח חייב להפסק.
בלי שום קשר לכך, פינוי התנחלויות אינו מוסרי.
אכן, אכן. 154744
א. הסוס של קליגולה אכן היה סנטור חוקי, לפי החוקים של רומא דאז.
ב. אם החוק במדינת ישראל לא מוצא חן בעיניך אתה יכול להצביע למפלגה שמצהירה שתשנה אותו או להקים מפלגה כזאת אם עדיין אין, בינתיים זאת דמוקרטיה, איזה כיף. (בניגוד לרומא)
ג. לפי איזה חוק הן לא חוקיות? לפי החוקים של שכנינו האוסרים על יהודים לקנות שם אדמה?
אכן, אכן. 154733
אהה. אז טרנספר הוא פעולה לא מוסרית שמתאפשרת כשרוצים לתקן פעולה אחרת לא מוסרית. כל הכבוד על ההגיון המוסרי הבריא. לפי זה אפשר לרצוח רוצחים ולשדוד משודדים.

לגבי נושא התרבות שהעלית (באופן מוזר למדי): התרבות של תושבי הגדה זהה לזו של אחיהם במצרים וירדן (בוודאי יותר מאשר אתה רואה את התרבות שלך דומה לזו של המתיישבים ביו"ש). זו גם לא צריכה להיות סיבה לשום דבר, לאומני שכמוך! D:
אכן, אכן. 154764
תושבי הגדה והרצועה מבחינה לאומית הם פלסטינים, לא ירדנים ולא מצרים. המתנחלים הם ישראלים מבחינה לאומית, גם אם הם מתקשרים יותר לחלק היהודי שבהם.
אכן, אכן. 154768
בתגובתך הקודמת דיברת על אזרחות ותרבות, ועל שניהם עניתי. לא הזכרת לאום, אבל זה בסדר להיסחף לאט לאט במהלך חילופי הדברים לטיעונים חדשים כשנשמטים ממך הקודמים.

מבחינה לאומית, גם הרבה מתושבי ניו יורק הם ישראלים (שלא לדבר על מיאמי ולוס אנג'לס, פריז, לונדון וגואה). האם זו סיבה מספיק טובה להכריח אותם לחיות בארץ? כנראה שגם הלאומיות אינה הצדקה מוסרית לטרנספר אנשים מבתיהם.
אכן, אכן. 154933
להבדיל מהישראלים היורדים ומהפלסטינים הירדנים שהוזכרו ע''י הדמגוג האלמוני, המתנחלים הם לא מיעוט אתני בלב חברה שהם מקבלים את ריבונותה אלא בעלי כוונות סיפוח וכיבוש כראש גשר של לאום אחר. לכן מעשיהם הם פשע מוסרי ועקירתם רק באה לסיים את העוול.
אכן, אכן. 154942
לא מסכים פעמיים:
1. לדעתי כבר הבהרתי עצמי, שאפילו אם מדובר במעשה נפשע, אני נגד תיקון באמצעים נפשעים.
2. סיפוח של שטח שלא היה בו אף אחד אינו נראה לי מעשה נפשע כל כך. לדעתי, מעולם לא היתה כוונה לספח את כל השטחים. מטרת רוב היישובים היא למנוע רצף ערבי, כדי ליצור מציאות פוליטית מסויימת המכריחה דו-קיום, אבל בפירוש לא סיפוח. חוץ מזה, לשיטתך, אנחנו צריכים לקפל את המזוודות ולהתפזר כולנו מחר, כי גם אנחנו התחלנו כמיעוט עם כוונות סיפוח, ובמקרים רבים לא התיישבנו במקומות ריקים אלא גירשנו את התושבים הקודמים משם.

אבל אני חוזר שוב לויכוח התפל הזה, שכפי שאמרתי קודם לא מקדם אותנו לשום מקום. אפשר לצעוק מצד אחד "זכות אבות" ומהצד השני "פשע מוסרי" עד שהגרון ניחר, ושלא נשאר שום דבר פרט לשנאה. מה שחשוב זה לבדוק איזה פיתרון יביא יציבות ושגשוג, ולא כזה של "צדק היסטורי". פיתרונות של צדק היסטורי בד"כ רק הביאו למלחמה הבאה מהר יותר, כי אחד הצדדים נפגע מכך שהצדק לא היה איתו בפעם הקודמת (דוגמה בולטת: הפיצויים שנדרשה גרמניה לשלם לאחר מלה"ע הראשונה).
עבדאללה מודה לך 154774
רוב תושבי ירדן מבחינה לאומית הם פלסטינים, לא ירדנים ולא מצרים. אתה חושב שמוסרי שעבדאללה יגרש אותם בחזרה לפלסטין.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים