בתשובה למיץ פטל, 27/07/03 1:37
קצת מאכזב 159750
אנחנו, העם היהודי.
מגילת העצמאות הגדירה את סיבת הקיום של מדינת ישראל כמדינתו של העם היהודי. אחר כך הם דברו על המאפיינים של המדינה, וזה הציטוט שהבאת. דא עקא, שיש סתירה משמעותית בין שני הדברים: אם שיוויון מלא לערבים, אז איך אפשר לקרוא למדינה "יהודית" על שם לאומיותם של חלק מתושביה? ומה יקרה אם בעתיד הערבים יהיו רוב? זו הרי זכותם השווה והדמוקרטית. בקיצור במגילת העצמאות יש סתירה משמעותית בין שני המרכיבים האלה. כשבוחנים על איזה חלק צריך לוותר נראה לי שצריך לוותר על חלק מהמאפיינים, ולא על סיבת הקיום.
אכן, קצת מאכזב 159756
אז איך אפשר לקרוא למדינה "יהודית"?
אי אפשר, וגם לא צריך.
נשארנו עם "דמוקרטית", דיינו.
כנראה שזה הקו של ה''מנהיגות'' היום 159825
ויתור מלא ומוחלט על אופיה היהודי של המדינה. הדרך היחידה לעשות זאת אליבא דה שרון ושות' הוא ע''י השתלבות בפדרציה האמריקאית (עוד כוכב בדגל). זה ההסבר גם למהלכים הכלכליים בהם נקט ממשל שרון, כי הרי לא ניתן לשלב מנגנון סוציאלי עם פדרציה קפיטליסטית למהדרין אז כל המהפכה שמוביל השר מטעם (נתניהו) הינה הכנה לאמריקניזציה מלאה של ישראל לקראת הבקשה לשילובה בדומה לפוארטו ריקו. כמובן שהמהלך נועד לכישלון אולם לא לפני שבוש ופאוואל ימצו אותו עד תום בכדי לסחוט את כל הוויתורים המדיניים אשר חשקה נפשם (רואים את זה יפה בימים האחרונים).
בשורה התחתונה אין להם צורך בישראל לא ככוכב בדגל ולא כבסיס צבאי במזה''ת.
הכינותי מראש איש קש 159858
''האייל הדמוקרטי'', עלום השם, ענה בשם עצמו. הוא מיצג משהו די שולי ובטח שלא את גישתו של שרון. מאוד אופיני לקיצוני מן הצד האחד ליחס כל אימרה מוקצנת, מהצד האחר, לכל מי שמתנגד לדעותיו. החיים הרבה יותר קלים ככה. צריך לכנות את הכשל הזה - ''איש קש מן המוכן''.
כך נפלה ההצעה להצטרף כמדינה לארה''ב 159865
מספרים כי באחת הממשלות הועלה הרעיון להצטרף כמדינה נוספת לארצות הברית, כפתרון לבעיות הרבות של המדינה. "איך נעשה זאת" חשבו השרים, הרי אם נבקש זאת באופן ישיר, תסורב הבקשה מיד.
"מדוע שלא נכריז מלחמה על ארצות הברית" אמר אחד השרים "נפתח במלחמה, נילחם קצת ולאחר שארה"ב תכניע ותכבוש אותנו, נהפוך למדינה ה- 53".

כל השרים הנהנו בראשם בשמחה. לפתע נשמעה שאלה מקצה השולחן "ומה יקרה אם אנחנו נכבוש את ארה"ב..."
כך נפלה ההצעה להצטרף כמדינה לארה''ב 159868
לא עשו על זה סרט עם פיטר סלרס?
כך נפלה ההצעה להצטרף כמדינה לארה''ב 159869
אין לי משץ.
העכבר ששעג 159870
העכבר ששעג 159871
הממ.. מסתבר שמי שמכר לי את הבדיחה שכח לציין את המקור.
כך נפלה ההצעה להצטרף כמדינה לארה''ב 159872
האלמוני שעג‏1 לפניך 159875
תגובה 159870

1 הכתיב: במקור
לו נורע 159876
כהעכבר ששאג 159873
ראיתי, שווה צפיה.
כך נפלה ההצעה להצטרף כמדינה לארה''ב 159908
מיהן המדינות 51 ו-‏52?
כך נפלה ההצעה להצטרף כמדינה לארה''ב 159916
משום מה חשבתי שיש 52 מדינות בארה"ב. האם נחשפה ערוותי ברבים?
כך נפלה ההצעה להצטרף כמדינה לארה''ב 159943
ודאי כיוונת ל commonwealths - איי מריאנה ופורטו ריקו.
כך נפלה ההצעה להצטרף כמדינה לארה''ב 160056
בדרך כלל מקור השגיאה בהנחה שאלסקה והוואי (שהצטרפו מאד מאוחר)נוספו על החמישים במקום השלימו לחמישים.
קראתי את הספר ''העכבר ששאג'', תודה ב''א 160348
כנראה שזה הקו של ה''מנהיגות'' היום 160173
חשבתי שאתה ימני-גישה פוליטית התומכת בשוק חופשי ליברלי ללא הפרעות סוציאליסטיות כמו מדיניות סוציאלית ומיסים גבוהים
בלבול המושגים ''ימין'' ו''שמאל'' ראוי לדיון נפרד 160352
בכל אופן רק בקצרה. במדינת ישראל כל אזרח שלא דוגל בתבוסתנות לאומית קרי נסיגה משטחי מולדת משוחררים והקמת מדינה לטרוריסטים, נחשב לימני בלי קשר למכלול דעותיו בנושאים כלכליים חברתיים וגו'. כמובן ששמאל זה כל התבוסתנים הלאומיים (ולמטה מזה), למרבה הפלא דוקא העשירים (כמו נמרודי, שוקן, מוזס וכו') שאין בינם למדיניות סוציאלית דבר וחצי דבר הם המזוהים עם השמאל ותומכים בו בין השאר באמצעות אמצעי התקשורת שבשליטתם.
שתי הערות לפזיז שבחבורה 160428
א. לסגת משטחי ארץ ישראל הינו מעשה גבורה אמיץ ולא *נסיגה* תבוסתנית משטחי המולדת, כי השלום חשוב מסתם אדמה.

ב. עשיר יכול להיות גם סוציאליסט, כי הוא לא אשם בכך שהוא עשיר.

לכן, אתה אכן ימני והימין טועה בגדול, כמובן.

פשוט, לא?
ראוי להוסיף 160538
שגם ההיפוכנדר עלול לחלות, והפרנואיד להיות רדוף. אבל ב-‏99% מהמקרים לא זה המקרה ולכן אני ימני לפי הטרמינולוגיה החשיבה הקולקטיוויסטית בישראל אבל לא לפי הקריטריונים המקובלים בעולם.
שתי הערות לפזיז שבחבורה 161153
זה היה בציניות או שאת משחקת את פרקליט השטן?
לא זה ולא זה 161267
אמרתי את הדברים בציניות
הממ... מעניין 161494
שאלה: זה היה בציניות או....?"
תשובה: "לא זה ולא זה. אמרתי את הדברים בציניות".
??????
אופס.. צודק. סליחה. 161536
הערה לאילת (מארץ ישראל?) 425666
אני בשוק!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! כתבת סתאם אדמה? או שאני הוזה? סתאם אדמה? את כנראה לא מבינה מה המשמעות של ארץ ישראל!
אם זה סתאם אדמה למה נישקו התימנם את הארץ כשהיגעו לפה?
בגלל שכל פיסת אדמה מהארץ הזאת היא קדושה!לדעתך, למה אנו נלחמים בכלל? אם זה סתאם אדמה? למה כשהרצל רצה להעביר את העם לאוגנדה רוב העם התנגד? כי יש לארץ ישראל קדושה מיוחדת !
בגלל זה יש גם מצוות התליות בארץ,תגידי את "סתאם אילת מארץ ישראל"? עם העובדה שאת סתאם אילת אני מסכימה כי אילת חכמה לא היתה כותבת את זה רק "סתאם אילת" אבל עם העובדה שאת מארץ ישראל אני לא כל-כך מבינה איך את יכולה לכתוב סתאם אדמה ולהיות מארץ ישראל? איך את שגרה בארץ ישראל לא מבינה את הקדושה שלה ?

נ.ב
את כנראה חושבת לעצמך שכתבתי יותר מדי :"הקדושה של ארץ ישראל " ולא הסברתי אז אני יסביר :
לארץ ישראל יש קדושה בגלל שהקב"ה הבטיח לנו את הארץ הזאת !

השמאל טועה בגלל 4 דברים שהם לא מבינים:
1.תורת ישראל
2.ארץ ישראל
3.עם ישראל
4.החיבור בינהם
פשוט, לא?
הערה לאילת (מארץ ישראל?) 425671
היא לא כתבה ''סתאם אדמה'', היא כתבה ''סתם אדמה''.
הערה לאילת (מארץ ישראל?) 425693
המגיב האוטומטי לזבלן הדוגמטי (שלא לדבר על העברית הנוראה שלו ושגיאים מלוא החופן)
הערה לאילת (מארץ ישראל?) 425730
אתה סתאם קאתנוני
הערה לאילת (מארץ ישראל?) 425732
חבל שתהיי בשוק. חלק מחיי הייתי יותר קרוב לאדמה ממך כי עבדתי אותה- עבדתי בחקלאות, והיא איננה קדושה בכלל; היא סתם אדמה.
הערה לאילת (מארץ ישראל?) 425742
חלק ממותי אהיה יותר קרוב לאדמה משניכם!
הערה לאילת (מארץ ישראל?) 425753
איך אתה יודע?
הערה לאילת (מארץ ישראל?) 425762
לא דיברתי על לראות את השורשים מלמטה.
הערה לאילת (מארץ ישראל?) 563770
אתה טועה האדמה קדושה! (וגם אני חקלאי)
הערה לאילת (מארץ ישראל?) 563791
חשבתי שהיית מורה להיסטוריה, לא?
הערה לאילת (מארץ ישראל?) 563800
הוא היה מורה להיסטוריה ואזרחות, אא"ט. בגלל זה הוא כתב: "חלק מחיי". חלק מחייו הוא כנראה עבד בחקלאות, אולי כמתנדב בחופשות, אולי כחבר קיבוץ לפני הצבא או בכל מיני מצבים כאלה. אתה יודע כמה עבודות אדם יכול לעבור במשך 50-60 שנות חיים? המון!
הערה לאילת (מארץ ישראל?) 563815
דיון 2151
בלבול המושגים ''ימין'' ו''שמאל'' ראוי לדיון נפרד 161073
זה לא ניראה לך חולני שאין שיח פוליטי על ענייני חברה וכלכלה,ומדברים רק על ביטחון?
האובייקטיביות שלך צועקת לשמיים
קצת מאכזב 159956
"אנחנו, העם היהודי."
מה את חושבת על שלום חנוך ששר: "אדם נשאר אדם -אל תקרא לי עם"

אם חשוב לנו לשמור על צביון יהודי למדינה, או כל צביון אחר גם כן, צריך לעגן את הדברים בחוקה כך שלא יהיה זה קל לערערם.

מדינת ישראל קמה כמדינה ליהודים, שזה תקדים אבל לא פרדוקס.
למה את רואה סתירה בין שוויון לאזרחים ואפליה לטובה של מהגרים? (כפי שכבר ציין איילמוני תגובה 143320)
מי שאזרח, אזרח שווה זכויות וחובות (לפי שעה, לא זה ולא זה), ומי שרוצה להגר, יוכל להעזר גם במוצאו.
ראי בזה אנלוגיה להעדפה של יוצאי צבא ושירות לאומי בשוק העבודה (דיון 1502): הם מקבלים העדפה בעת התחרות על מקום העבודה, אבל מי שכבר נכנס מקבל שכר בהתאם לתפקידו ולא בהתאם לעברו.

בקיצור, זה לא או-או, וגם לא "כהנא או ערפאת", ועדיף כדברי הרמב"ם להלך בדרך האמצע.
קצת מאכזב 160028
אני חושבת שהשיר הזה מעצבן בכך שהוא שם את זה מול זה, או עם, או אדם. אני חושבת שהאומה היא קומה נוספת על גבי קומת האדם, כמו שלהיות חלק ממשפחה, לא סותר את היותך אדם, אלא להפך, מעשיר ומפרה את האדמיות שבך.
אתה מתאר לך מדינה עם צביון יהודי המעוגן בחוקה, ורוב אזרחים ערבי?
אני רואה סתירה בין היות המדינה יהודית עם אנטרס מוצהר להיות כזאת, המקובל אפילו על כמה איילים שרחוקים ממני אידיאולוגית מאוד (ראה את הדיון הסהרורי על הגבלת הילודה). ובין שוויון זכויות לאזרח ערבי, שלאומיותו חשובה לו. הוא תמיד ירגיש סוג ב' לא משנה כמה זכויות אזרח והצבעה ניתן לו.
או כהנא או ערפת, זה לא עניין של מידות התנהגותיות ששם אפשרית בינוניות. אלא זה ראיה של כמה צעדים קדימה את השתלשלות המציאות. מי שמבין את המניעים המזיזים את המציאות ההסטורית, יכול לראות את התוצאות העתידיות של המעשים שלו היום. העובדה שבחרו לא להיות כהנא, בהכרח הביאה את ערפאת. זה לא נבואה כלל. זו הסתכלות במציאות.
קצת מאכזב 160133
המושג מדינה יהודית יכול להיות מפורש באלף ואחד דרכים שונות.
אני מניחה שרוב הגולשים החילוניים\ליברליים מתכוונים למדינה דמוקרטית שסמליה יהודים והיא מקיימת טקסים עם זיקה ליהדות ולעבריות התנ"כית. דבר זה לא סותר הוספה של סמלים של בני בריתינו והמיעוטים השונים שיהיו פה. מדינה יכולה להיות יהודית וגם דרוזית וכו'.. כל עוד נשמרת הדומיננטיות של הסמליות היהודית.
עוד נדבך חשוב של היהודיות של המדינה היא היותה מקלט ליהודי העולם, זכות זו מגיעה לנו מסיבות מובנות ואינה מגיעה לערבים בגלל המדינות הרבות שיש להם. (לדרוזים הנרדפים יש לשקול מתן זכות דומה).
חוץ מזה שזה הרבה יותר קל, ממה שחושבים (ראו הדיו הלא הזוי על הגבלת הילדוה) לשמור על רוב של אזרחים יהודיים (לא תושבים) של מדינת ישראל, כך שבאופן אינהרנטי תהייה זאת מדינה יהודית לפחות מההיבט האריתמטי היבש.
קצת מאכזב 160137
היה צריך לומר-חילונים ו או ליברלים. אין סלשים באייל :)
קצת מאכזב 160208
יש אלף ואחד דרכים שונות לפרש את המושג מדינה יהודית, הצריכות כולן לנבוע מתוך היהדות, ולא מחזיונות רוח של כל מי שמתחשק לו. ובודאי לא מפרשנות של מי שהאנטרס שלו היא להיות עם כמו כל העמים.
למה לדעתך צריך לשמור את הדומיננטיות של הסמלים היהודיים? בשביל הנוסטלגיה?
ובשביל זה שווה לדעתך, להגביל את הילודה תוך שבירת כל הגבולות של חרות הפרט וזכויותיו ועוד כהנה וכהנה?
זה הרי מגוחך: מצד אחד את מתנגדת לשלול זכויות אזרח, במובן של זכות לבחור ולהבחר, על בסיס של השתייכות לאומית, כי זה לא דמוקרטי. מצד שני את מוכנה לחדור ברגל גסה לתחומי הפרט הפרטיים ביותר, בניגוד לכל כללי הדמוקרטיה והמוסר, רק כדי לשמור על קישוטים נוסטלגיים יהודיים.
לא מובן לי כלל.
קצת מאכזב 160235
"ובודאי לא מפרשנות של מי שהאנטרס שלו היא להיות עם כמו כל העמים"

מה לעשות שאלה שרצו בדיוק את זה, להפוך אותנו לעם ככל העמים, הם אלה שהגו את מדינת ישראל והקימו את מדינת ישראל. כמה מקורי - את רוצה שתושבי מדינה יתעלמו דווקא מהפרשנות של האבות המיסדים של אותה מדינה. זוהי בדיוק מדינת ישראל כפי שבנו אותה. זהו בדיוק הדבר שהציונות עבדה עליו כל כך קשה - להפוך אותנו לעם ככל העמים. למה עלינו להתעלם דווקא מהפרשנות של הציונות(הלא דתית)?

כמו כן, שמירה על סמלים יהודיים וחילון שלהם זה לא נוסטלגיה זולה. כמו שהאירי לא חייב להרגיש שהוא קלטי ו/או נוצרי בכל רמ"ח אבריו (אם בכלל) בשביל להיות אירי, וכמו שהוא מאמץ סמלים לאומיים (שבמקור היה להם תוכן דתי והם עברו תהליך של חילון והלאמה עד כדי הפיכת הדת לרפרנס היסטורי לגביהם ותו לא) כך גם אצל היהודי.

לא יעזור לך, יש יהודי חדש. יש לאום יהודי מנותק מדת. יש יהודי ללא אלוהים. היהודי הזה הוא לא יהודי חסר. הוא לא פחות יהודי. הוא לא עגלה ריקה. הוא לא מנותק משורשיו. הוא פשוט לא יהודי דתי, זה הכל. כמו שיש אירי לא דתי, אנגלי לא דתי, יפני לא דתי וכו'. יש עם ישראל ויש דת ישראל - החפיפה בינהם היא היסטורית בלבד. לראשון יש קיום ללא השני ולשני ללא הראשון.

לגבי הגבלות ילודה למינהן, זה לא ברור לי בדיוק כמו שזה לא ברור לך. הנה הסכמנו על משהו. יסמין הללי צריכה עוד להבהיר את כוונותיה.
אתה טועה, היהודי הזה הוא יהודי חסר מאוד 160371
ולראיה תסתכל כיצד הוא מוביל את עצמו (יחד עם כל המדינה) לאבדון על ידי חתימה על הסכמים אוויליים ששום אדם בשום מדינה אחרת לעולם לא היה מסכים להם מרצון ללא תבוסה מלאה בשדה הקרב.
אמנות הניסוח 160375
אוי, כמה אני אוהב את ההודעות האלה: "לאבדון", "שום אדם", "בשום מדינה", "לעולם", "תבוסה מלאה".

ג. ברזילי‏1 יכול להשתמש בהודעה הזאת כחומר גלם טוב באימוני הדיבייט שהוא נותן לסטודנטים מתחילים.
______________
1- האיש והשת החשוף
מה זה הסיפור עם השת החשוף? 160441
מה זה הסיפור עם השת החשוף? 160458
תגובה 147607
ואיך השת שלך? מכוסה טוב-טוב? 160650
השת, הכסיה, והמנוולת שעד לאחרונה אפילו לא ידעה שהיא כזו 160973
סליחה על תגובה 160650 ותגובה 160740. לא יודעת למה זה קורה, אולי זה כמו הבנים בכיתה ג', שמרביצים לבנות שהם אוהבים. אל תדאג, לא עוד.

אתה תחיה עם זה (כנראה ממש טוב), כמו שאמרת פעם-פעמיים, ואני, אני *אצטרך* לחיות עם זה.

וסליחה גם שזה מופיע כאן, וחד גדיא וחד גדיא וחד-גד-גד

מ., לא אופטימית, העתיד אינו צופן טוב וההווה איננו הטוב שבעולמות.
אתה טועה, ''יהודי של ממש'' ''כה שלם'' שכמותך 160383
היהודי הזה יכול להיות הימני שבימנים. יהודי דתי יכול לתמוך בנסיגה אל קוי 67(או אפילו להתנגד לקיומה של מדינת ישראל). אתה מדבר בלי קשר ובלי מובן.

לא יעזור כלום. המדינה הזאת קמה בזכות היהודים שהתמרדו בזרם היהודי הגלותי והחליטו שיש להפוך את עם ישראל לעם ככל העמים. זה מצחיק שהדרישה היא להתעלם דווקא מאלו, כאשר אנו מדברים על זהות היהודי החדש ועל אופיה של מדינת ישראל.
קצת מאכזב 160422
נראה לי שכבר דנו במקום אחר על המחוייבות של תושבי ישראל העכשווים לכוונותיהם של מקימי המדינה, אז לא נחזור על זה. חוץ מזה נראה לי גם שהפרשנות של הציונים של פעם למושג "עם ככל העמים" לא חופף את הפרשנות שלנו היום: לדעתי הם חשבו אז על "עם, שככל העמים, יהיה מרוכז במולדת שלו, ויבטא בה את תרבותו היחודית, כפי שכל העמים הנורמלים מרוכזים בארצם, ומבטאים בה את תרבותם היחודית". (סוף המאה התשע עשרה היתה תקופה לאומנית למדי), והפרשנות המקובלת היום של "עם, עם תרבות מערבית, ככל העמים".

הקמת מדינת ישראל בארץ ישראל לא נעשתה על ידי מקימיה והוגיה הרישמיים בלבד. אמנם, הם היו אנשים שהיו במקום ובזמן הנכונים כדי להוציא לפועל משהו שתסס דורות בליבם ונפשם של היהודים המפוזרים בכל העולם. אבל בלי היהדות והכמיהה לארץ ישראל כ*מדינה יהודית*, שום חזון הרצליאני לא היה קורם עור וגידים. מליון יהודי ארצות ערב לא היו עוקרים ממקומם לארץ ישראל, אם המדינה לא היתה מדינה *יהודית* בארץ ישראל. כך שגם אם אנשי הרוח הרשמיים של התנועה הציונית, חשבו שהם רוצים להיות עם ככל העמים, להגשמת *חזון* זה הם השתמשו בהרבה אנרגיות של העם היהודי שעובדות בסופו של דבר בכיוון ההפוך.

בכלל אם תנתח זאת ברובד יותר עמוק, אז להקים מדינה מיוחדת, על מנם להיות ככל העמים, הרי זו סתירה פנימית.

לגבי היהודי החדש, במקום לספר לי מה הוא לא, ספר לי במה לדעתך הוא כן יהודי.
(זה לא כדי לשכנע אותי שהוא יהודי. מבחינתי הרי גם היהודי שלא מודע בכלל ליהדותו הוא יהודי).
קצת מאכזב 160623
ולא רק זאת לגבי הלאום היהודי המנותק מהדת, אלא שהיום אפילו יש יהודים פגניים ויהודים בודהיסטים, כלומר יהודים שמחוברים לדת אחרת, ובכל זאת עודם יהודים.
אמנם מדובר בקבוצות קטנות מאוד, אבל הקיצוניות של הזהות שלהם מדגימה יפה כיצד זהות יהודית יכולה להתקיים במנותק מן הדת היהודית.
160638
וגם יהודים אתאיסטיים כמו ''יורס טרולי'' (אקסקיוז מיי איבריש).
קצת מאכזב 160652
אז למה הם קוראים לעצמם "יהודים?" זה כמו שאני אקח עגבניה ומלפפון, ואקצוץ אותם. ואז, אוסיף נתח בשר, שום, חמאה, חרדל ומיץ לימון, אבשל בקדירה כמה שעות, ואגיש את זה לאורחי. אז הם יאמרו: "איזה תבשיל בשר נפלא!"

"לא ולא," אומר להם אני. "זה סלט. עם תוספות."
קצת מאכזב 160665
דיסקלייזמר: אם זו הרגשתך והגדרתך העצמית, *אתה* אכן לא יהודי.

כמו ששאלת על הפגנים, יכלת לשאול באותה מידה מדוע אני, כאתאיסט, קורא לעצמי יהודי‏1. האם אתה חושב שאני לא יהודי? מי שמך‏2?

טוב, אז סיינפלד הוא לא יהודי. הוא סלט. פרויד? לא יהודי. סלט. הרצל? עם בנים כאלה? לא יהודי. יהודים רפורמים ויהודים ליברלים שלא עונים על הגדרות הלכתיות של "מיהו יהודי"? לא יהודים (למרות שהם הרוב). פגאנים שמדברים עברית כשפת אם, מרגישים שייכות לתרבות הישראלית/יהודית, בוכים ביום השואה ונותנים משמעויות משלהם לחג השבועות ולפסח, אך מעדיפים לסגוד לאל אחר? לא יהודים. יהודי שבחר לא לבצע מילה בבניו? מגדל דור של לא יהודים בהכרח. יהודים חילוניים? סלט, ערב רב ושאר מרעין בישין.

בסוף אתה עוד עלול להשאר עם המסקנה שרק ניצה וחבריה לדרך, הם יהודים אמיתיים.

_______
1 אם זה מעניין אותך, שאל ואספר.
2 ;-)
קצת מאכזב 160670
נא לקרוא שוב את האנלוגיה שלי. אני חושב שאולי לא הבהרתי אותה מספיק. לא נורא. אני משוכנע כי תוכל להבין על מה אני מדבר.

אם הייתי מוסיף לעגבניה ולמלפפון קצת סלרי וגבינה מלוחה, זה עדיין היה סלט. אפילו תוספת של חתיכות עוף מטוגנות היה משאיר את זה בתחום של סלט.

זה הכל עניין של מידה.
אשר לשאלה המתבקשת, 160672
אני מניח שאתה מגדיר עצמך יהודי כי יש לך זיקה ליהדות, כפי שהיא מתבטאת בתנ"ך, אולי במשנה ובתלמוד, בעיקר כיצירות ספרותיות (ספרות אמונית זה לא בשבילך. אמרת שאתה אתאיסט, לא?)

אבל אתה מוזמן להרחיב בנושא.
אשר לשאלה המתבקשת, 160692
כמובן שיש לתנ"ך נגיעה לא קטנה בזהות שלי ובתרבות שלי (עד כדי כך שלא הייתי יכול להרכיב אפילו משפט מסכן אחד, בשפת האם שלי, מבלי השקה היסטורית עם היצירות ההן, בין אם אני רוצה ובין אם לא). כמובן שגם מדובר במשהו שלא מחייב אותי מבחינה אמונית אפילו במילימטר.

בדיוק כמו שדרואידים ושפת ה-ogham (עפ"י שמו של אותו אל זקן אשר לשונו היתה קשורה בשרשרת זהב אל אוזני תלמידיו - הלא הוא Oghma) מעניינת את האירי, למרות שהוא לא בהכרח מרגיש מחויבות לסגוד לאלים קלטיים, לעבר היהודי יש קשר למהות שלי. כמעט כל זהות לאומית הולכת מספיק אחורה עד שנפגשים עם הדת. לאום שפוי, ובטח שמדינה מודרנית שפויה, יודעים איך לעדן עד לנטרל את הדת מהסמלים הלאומיים ולהשאיר את התוכן הדתי שלהם לאנשים מאמינים וללימוד היסטוריה.

אבל מעבר לספרות דתית ומיתוסים של עמים, האם אתה חושב שהיהדות היא ריקה מתוכן תרבותי ללא התנ"ך, המשנה והתלמוד? האם חסרים לנו הוגים, אומנים, אידיאולוגים, להקות רוק, אנשי אקדמיה, בדרנים, סופרים, ספורטאים‏1 ושאר אנשי רוח שתרמו למושג יהדות מספיק תוכן, כך שהוא לא הופך לעגלה ריקה ברגע שמוציאים את אלוהים, הדת והספרות הדתית מהמשחק?

אבל אם אנו עוסקים בשאלות ג'ון לנוניות של "מי צריך בכלל לאום", זה כבר סיפור אחר. סיפור שהוא יותר עיסוק במד"ב מאשר ניהול שיחה עניינית על מהותם של עמים.

_________
1 חה! את זה הוספתי לשם הפוגה קומית.
ייתכן שזו בעיה שלי, 160696
אבל אם לדחוף את האנלוגיה שלי כל-כך חזק עד שהיא תישבר, קצת קשה לי להתייחס לדבר המאכל כסלט, מרגע שמוציאים את העגבניה, המלפפון, והחסה.

די לקרוא לדברים שאינם סלט, סלט, בגלל שפעם השתמשו באותה הקערה בשביל סלט.
לא בעיה, דעה. 160705
אתה וניצה חושבים שאמונה באלוהים היא העגבניה, המלפפון והחסה של הסלט היהודי-לאומי. אני לא מסכים עם שניכם.

האם הסלט האירי מאבד את העגבניה, המלפפון והחסה שלו, רק בגלל שהאירי לא באמת מאמין שבאמת היו פירבולגים ו- Tuatha De Danann? האם אירי צריך להאמין בקיומה של Eiru, על מנת להבין ולהזדהות עם שמה של המדינה שלו(ארצה של Eiru - אירלנד)? האם זה לא סלט אירי, הדבר אותו הוא אוכל?

בסה"כ הוצאתי את העגבניה והוספתי כמה תבלינים חדשים (אני? אפילו לא אני הכנתי את הסלט, הוא היה כבר מוכן כשהייתי רעב, אז לקחתי). זה עדיין סלט. מאמינים קיצוניים בעגבניות (ואלה שמקבלים את הנרטיב שלהם), יאמרו שזה כבר לא סלט. שיבושם להם.

האמת? ככה אני אוכל סלט למעשה! לא יעזור כלום, זה עדיין סלט טעים למדי. לא אכפת לי מה שחובבי עגבניות אומרים. אני פשוט לא סובל עגבניות. לא יכול לבלוע את זה. לא טעים.

(אולי כחלק מאיזה תבשיל. אבל במצב הצבירה הרגיל שלהן, אני חושב שזה איכס).
אשר לשאלה המתבקשת, 160783
אבל האירי הוא לא קלטי. הוא אירי עם שורשים קלטיים. אין לי בעיה להיות ישראלי עם שורשים יהודיים - אבל אני לא יהודי. אין לי בעיה להיות ישראלי ממוצא יהודי (כלומר, היהדות כקבוצה אתנית) - אבל אני לא יהודי.
אשר לשאלה המתבקשת, 160792
ישראלי, עברי, יהודי, איך שאתה רוצה לקרוא לזה, זה סתם טרמינולוגיה. ישראל זה מושג יהודי (מושג? שם. שם של ההוא מה קראו אותו יעקב). אפשר להגיד באותה מידה שישראל היא מדינה ממוצא יהודי.

אתה לא יהודי אלא ישראלי ממוצא יהודי? מה ההבדל המהותי בין היותך רק ממוצא יהודי לבין היותך יהודי? הויתור שלך על טקסים דתיים? אם התשובה היא כן, החברים של ניצה ניצחו במלחמת הנרטיב. הם כנראה יודעים מה שהם עושים. מדינת ההלכה מציצה פה מאיזה פינה.
אשר לשאלה המתבקשת, 160794
גם יהודי זה שם, של ההוא, מה קוראים אותו, הבן של יעקב, יהודה...
אשר לשאלה המתבקשת, 160796
בניגוד לדובי, הוא היה יהוד(י/ה) ממוצא ישראלי.
אשר לשאלה המתבקשת, 160813
אני ממוצא יהודי כשם שטוני סופרנו הוא אמריקאי ממוצא איטלקי. הקבוצה האתנית שלי היא היהדות. תחפש במעלה אילן היוחסין שלי - יהודים. ליתר בטחון - אני אפילו כהן, ולכן יש לי גנים של כהנים. אבל אני אינני יהודי בדתי. הייתי יכול להגיד ''אני יהודי, אבל לא יהודי בדתי'', אבל בחרתי להבהיר למה אני מתכוון, ולכן אמרתי ''אני יהודי במוצאי, אבל לא יהודי בדתי''. ''יהודי'' יכול להתייחס לשני האלמנטים.

והחברים של ניצה, מבחינתי, ניצחו כבר מזמן בקרב על הנרטיב. הם יכולים לקחת את המונופול על הגדרת היהדות ולדחוף אותו עמוק לאיפה שבא להם. בגלל זה אני לא רוצה שישראל תהיה מדינה יהודית. אין לי כוח להתווכח על זה איתם, ואני לא חושב שיש בכך צורך. ברוך השם, מייסדי המדינה הרחיקו-ראות וידעו שלא לקרוא לה ''יהודה''.
אשר לשאלה המתבקשת, 160832
האם יש חשיבות כלשהי לעובדה, שטוני סופרנו הינו *נוצרי* בהשתייכותו הדתית?
האם כבר התגבש, לדעתך, לאום "אמריקאי"?
האם הביטוי "ניגרי ממוצא איטלקי" זהה לגמרי בעיניך ל"אמריקאי ממוצא איטלקי"?
אשר לשאלה המתבקשת, 160836
לא סתם נוצרי, קתולי. אני מניח שיש לזה חשיבות. אבל מה זה קשור לענייננו?

לדעתי, כן, התגבש. הם מדברים עליו כל הזמן, בכל אופן. אפילו לאום קנדי כבר התגבש, לדעתם האישית.

כן. למה לא?
אשר לשאלה המתבקשת, 161062
מה זאת אומרת? הקנדים כל כך עשירים שיש להם שתי זהויות לאומיות!
אשר לשאלה המתבקשת, 160843
עקרונית אני מסכים, אכן הבחירה בשם ישראל איננה מקרית. ישר-אל (תרתי משמע) זה בדיוק מה שצריך לעשות בשביל לסיים את בניית המדינה הזאת. אבל אני לא חושב שתוכל באמת לעשות זאת ללא ''קרב'' על הנרטיב וע''י התעלמות מניצה אנד פרנדס.
במסגרת פינתנו 'הצעות שחזרתי עליהם כבר כמה פעמים' 162561
הדרך הטובה ביותר להסיר את הבלבול היא להגדיר את ההגדרה האתנית לא עפ''י הדת או האזרחות אלא עפ''י השפה והתרבות, ולכן לקרוא ללאום 'עברי', לדת 'יהודית' ולאזרחות 'ישראלית'. אני, למשל, עברי בעל אזרחות ישראלית, שדתו היא אגנוסטית.
הגדר נא את הלאום העברי, בבקשה. 162563
או לפחות תן כמה קווים לדמותו.
קן לציפור בין העצים 162597
:-)
עשיתי את זה כבר פעם. 165393
תגובה 77535
עשיתי את זה כבר פעם. 165747
תודה. אז יש יהודים ויש עברים. ויש עברים עוורים ששכחו מה זה להיות יהודים. או משהו כזה.
אשר לשאלה המתבקשת, 160830
ספר רב אם האנטישמים יסכימו איתך.
ר''ל, שדי סביר להניח שהם יכסחו אותך, אם רק יוכלו, והסבריך לא ישכנעו אותם כלל. אולי אפילו ירגיזו אותם.
כך זאת בחשבון, כשאתה מטייל בעולם.
אשר לשאלה המתבקשת, 160837
לא יסכימו איתי על מה? שאני יהודי במוצאי? אני בטוח שהם ישמחו להסכים.
ומה קשור יכסחו או לא יכסחו? וממתי האדם מגדיר עצמו לפי שונאיו?

בלי קשר - אני לוקח הכל בחשבון כשאני מטייל בחו"ל, כולל העובדה שעצם היותי ישראלי היא עילה הרבה יותר טובה, בימינו, "לכסח" אותי מאשר היותי יהודי.
אשר לשאלה המתבקשת, 160958
לא יסכימו איתך שאינך יהודי. והעבודה שאתה בטוח שהם דווקא ישמחו להסכים שאתה יהודי רק מאשרת שההגדרה שלך את עצמך בקושי מחייבת אותך.

אדם אינו ''מגדיר את עצמו לפי שונאיו'', אך שנאה של אנשים לקבוצת אנשים מסויימת יכולה להיות אחד הגורמים המסיעים לקבוצה להיוותר או להתגבש או לשמור על אחדותה.
האנטישמיות, לדעתי, הינה אחד הגורמים החשובים לקיומה של היהדות שנים כה ארוכות ללא ארץ ריבונית.

קל וחומר שאתה גם יהודי וגם ישראלי.
אשר לשאלה המתבקשת, 160987
יסכימו איתי שאני יהודי במוצאי, אמרתי, ולכך התכוונתי, לא "ישמחו להסכים שאני יהודי". זה שאני יהודי במוצאי זה לא משהו שאפשר להתכחש לו, כמובן. אבל בדת שלי, בהרגשת השייכות שלי ללאום? אין לי שמץ של יהדות.

אני בעד שנקים אתר הנצחה לזכר כל האנטישמים הגדולים של ההיסטוריה, שאילולא הם, אולי לא הייתה נותרת לנו יהדות!
(תרגום: אוי נו, באמת... אבל אני אשאיר לניצה להתעצבן עליך על האמירה הזו)
ודי להם בכך 161269
כדי לראות בך "יהודי מטונף" (כך הם מכנים יהודים?)
ואתה מזכיר לי את הפרדוקס של המן (ושל עמלק).
עם ישראל הצטווה למחות את שמם ואת זכרם. אלא מאי?
*היהודים* הם אלה שמשמרים את זכרם של המן ועמלק בכך, שהם מקפידים מאד לשמר את הציווי הזה ...

נדמה לי שלאנשים עם דעות דומות כשלך או דומות להן קוראים מתבוללים.
אני טועה?
ודי להם בכך 161271
מתבוללים, מתיוונים, מה זה משנה? את יכולה לקרוא לו אפילו הומו אם זה גורם לך נחת.
ודי להם בכך 161286
זוהי אכן בעייה יהודית - חיטוט נצחי בעוולות שעשו לנו עמלק, המן, אנטיוכוס, טיטוס וחמלינצקי (כאשר היטלר הוא עוד חוליה בשלשלת שנאת הנצח של הגויים ליהודים) והסקת מסקנות לפיכך על רישעותם המוחלטת של הגויים וצדיקותם המוחלטת של היהודים. כאשר מנטליות זו הופכת להצדקת מדיניות ממשלת ישראל ודחיית כל ביקורת עליה בתואנות של אנטישמיות, זהו מירשם לאסון.

ואין שום דבר רע בהתבוללות. תרבות המערב טובה מדי בשביל לוותר עליה ואין שום סיבה לחיות בגיטו המבוסס על תלמוד בבלי ושולחן ערוך.
לא תהיה הראשון 161329
ומן הסתם גם לא האחרון, שיתבולל.
זכותך לבחור כך וזכותי שלא לבחור כך.
אבל לדעתי איך מקומך פה, בישראל.
נהפוך הוא. 161332
המהפיכה הציונית היא זו שיצרה את הישראלי החדש - חילוני שאינו נבדל מהגויים ובצדק גם אינו רוצה להיות שונה מהם.
לעומת זאת, כדי להיות יהודי שומר מצוות אין צורך במדינה ריבונית וניתן לעשות זאת בכל מקום סובלני בעולם. הטענה שהריבונות הישראלית נובעת וצריכה להתבטא ע''י ההלכה הדתית היא מוטציה דתית של הציונות ואין לה דבר לא עם ההתפתחות הציונית ולא עם אורח החיים בישראל המודרנית.
ועל זה נאמר - "מי שמך?". 161336
> "אבל לדעתי איך מקומך פה, בישראל."

אלו מסוג הפניות האישיות, שגובלות קצת בחוצפה, ביחוד כאשר הכותב הוא אלמוני.

ואם דעתי שדווקא אין מקומך פה, בישראל? או במילים אחרות: מי ביקש ממך חוות דעת לגבי רצונו של ארז לנדוור לנהל פה את חייו? האם "סתם איילת בארץ האיילים" יושבת בימים אלו במשרד הפנים, ועלינו להגיש, אל שולחנה, בקשות לשימור אזרחות?

איזו מטרה משרתת בדיוק האמירה ש-"אבל לדעתי אין מקומך פה, בישראל?". בקיצור, מצאי לך איזה חתול רחוב, אם את חייבת להגיד למישהו "קישטא".
למה להעליב אותנו? :( 161337
למה להעליב אותנו? :( 161342
חתולים, בניגוד לבני אדם, לא מתרגשים כשאיזה הומו(או סטרייט)-ספיאנס, אומר להם קישטא. קטן עליהם (תגובה 160694).
ועל זה נאמר - "מי שמך?". 161359
רילקס.
לא מדובר באמירה *אישית* אלא מוסרית-פוליטית-אידאולוגית.
לדעתי, כל מי שסבור, כי אין כל רע בההתבוללות (ואולי הדבר אפילו טוב), אין מקומו בקרב עם ישראל ומדינת ישראל.
אפשר להסכים איתי או לחלוק עליי, אבל אין הצדקה לתגובה ולניסוחים הבלתי ראויים שלעיל.
אבל, זו דרכם של אלה הקרויים אנשי ה"שמאל" בישראל. פעמים רבות הם נוהגים כך: כאשר מישהו מביע דעה שאינה לרוחם (ופעמים רבות *מתחייבת* מהשקפתם) - הם מבקשים לסתום לו את הפה כדרך לנצח אותו ב"מחלוקת".

והיחס לרב כהנא זצ"ל הינו רק דוגמא אחת, נוספת, לכך.

"חתול רחוב" כינית את עצמך? מוזר...
ועל זה נאמר - "מי שמך?". 161372
מי שלא מתרגש מהתבוללות, בד''כ עושה זאת בגלל שהוא לא מייחס חשיבות ללאום ולא בגלל שהוא כמהה ללאום אחר. לכן הבחירה שלו בארץ מסויימת היא מטעמי נוחות, מאזוכיזם או אלוהים יודע מה. אבל ייתכן מאוד שהוא באופן אישי יירצה לחיות בישראל, אלא אם כן מישהו ייגרש אותו.
ועל זה נאמר - "מי שמך?". 161376
ההערה שלי היא גם לא הערה אישית (אינני יודע מי ומה את וזה גם מאוד לא מעניין). אני חושב שמי שמחזיק באידיאולוגיה שאומרת ליהודים יקרים, בני עמי, ללכת מכאן, רק משום שהם לא מקבלים ציון גבוה מספיק על היהודימטר האישי (והדי שרירותי) שכמה יהודים בדו לעצמם, הם אלה שצריכים לחשוב שוב אם זהו מקומם (בכל זאת, יש לנו דמוקרטיה). אינני מבין את רצונך לסתום לי את הפה בעניין זה (ממתי התנגדות לדעה זה סתימת פיות?). עד מתי ירדפוני האליטות של הימין? <הכנס עוד הערות פרנואידיות כאן>

נמאס כבר לשמוע את כל ה- לא מוצא חן בעיניך? אז מצא לך מקום אחר לחיות בו. אתה מאמץ לעצמך ערכים מערביים? אתה לא יהודי, אתה מתבולל, זהו לא מקומך, מצא לך מדינה אחרת.

מצאי לעצמך מדינה אחרת וחזרי לכאן כשתביני שזה לא מנומס להגיד למישהו שימצא לעצמו מדינה אחרת, רק בגלל שהוא לא מסכים איתך. הברירה של הצד שלך בויכוח הוא אחד משניים: הפסקת הרטוריקה המגרשת (והילדותית) הזאת או ניהול דיון בו הצד שלי משתמש באותה רטוריקה ממש. אם את בוחרת בראשון - בא לאייל גואל, אם בשני - חבל על האייל הקורא.

לסיום (התחכום, הו התחכום): "סתם" כינית את עצמך? מאוד לא מוזר. <תופים של ג'יי לנו, מחיאות כפיים לבגרות הנפשית ושאר אפקטים>

האם זאת הרמה שהאייל הגיע אליה? אפשר לנהל דיון מבלי לסלק אחד את השני מהארץ ומבלי לקרוא אחד לשני בשמות. דמוקרטיה ותרבות דיון קוראים לזה.
ועל זה נאמר - "מי שמך?". 161455
שתי שאלות:
האם מקובל עליך העיקרון, שעל מדינה לנקוט באמצעים כלשהם נגד אדם המסכן את עצם קיומה?

האם דעה של פלוני, לפיה יש לגרש את אלמוני ממדינתם המשותפת של פלוני ואלמוני, משום שאלמוני מסכן את עצם קיומה של המדינה, היא דעה לגיטימית בעיניך?
ועל זה נאמר - "מי שמך?". 161461
לא, היא לא לגיטימית בעיני. ביחוד כשהדעה הזויה למדי וביחוד כשאני הוא זה שרוצים לגרש מפה. לדעתי הימין הקיצוני מסכן (ברמה זו או אחרת) את קיומה של מדינת ישראל. אני בכל זאת לא מציע לגרש אותו מהמדינה שלי ולא מבין את הצורך ברטוריקה הזו כחלק מהדיון.

כל אדם סביר (ימני או שמאלני, זה לא משנה) יבין שהשאלה הראשונה לא רלוונטית לגבי ארז לנדוור.
ועל זה נאמר - "מי שמך?". 161474
שאלה ראשונה: בהחלט מקובל עלי.
לכן גם מקובל עלי, שהמדינה הדמוקרטית, כאמצעי להגן על עצם קיומה, מנעה מהרב (רציתי לכתוב ר"ת מנוגדים ל"זצ"ל" שלך, אבל ויתרתי) המסויים לרוץ לבחירות לכנסת. אולם המדינה עוד לא התחילה לעשות מספיק כנגד כל אלה המסכנים את קיומה, כי יש להם יותר מדי אוהדים בשלטון.
שניה: לא מקובלת עלי. ואילו היתה, היו אנשים כמוך מועמדים אצלי לגירוש.
ועל זה נאמר - "מי שמך?". 161491
ואני לא הייתי מוותר על שר''י
ועל זה נאמר - "מי שמך?". 161537
א. האם אתה רואה - לצורך שלילת הזכות להיבחר - הבדל בין דעה פסולה, שאין עימה מעשה, ובין דעה פסולה שיש עמה מעשה?

ב. מהו המבחן הנכון, לדעתך, למסוכנות של דעה או מעשה?

ג. האם המסוכנות צריכה להיבחן, לדעתך, רק ביחס לדמוקרטיה או גם ליהדותה של המדינה? (להזכירך - מדינת ישראל מוגדרת, לעת עתה, מדינה "יהודית ודמוקרטית")

ד. ואם המסוכנות יכולה להתייחס גם ליהדותה של המדינה, מהו המבחן הנכון למסוכנות הזו?
ועל זה נאמר - "מי שמך?". 161612
א. כשמדובר על רצון של מישהו להיבחר, אין דבר כזה ''דעה שאין עמה מעשה''. דעה של מועמד להיבחר, בעיקר כשהוא מציג אותה בעיקרי משנתו, פירושה כוונה לעשות. את לא תגידי לי שכהנא הביע בראש חוצות דעה כלשהיא, בלי שיש מאחוריה כוונת מעשה.
ב. המבחן הוא בתוצאה הצפויה מהצלחת המעשה הכרוך בדעה, כלפי הפגיעה האפשרית בדמוקרטיה ובעצם קיומן של קבוצות אוכלוסיה במדינה.
ג. מכיוון ששנינו לא מסכימים על הגדרת מה היא אותה יהדות, עדיף שנשמור קודם כל על הדמוקרטיה. מכאן תסיקי על ד.
שמאל ימין שמאל 169926
וכך סיכמת בפיסקה אחת את ההבדל הבסיסי בין ימין ושמאל מדיני בישראל:

הימין- "בכל דור ודור קמים עלינו לכלותנו"
השמאל- "עם ככל העמים"

ומכיוון שתוכנית הלימודים בהיסטוריה‏1 לבתי הספר הממלכתי-דתיים מכילה חזק מאוד את האלמנט של "בכל דור ודור קמים עלינו לכלותנו", לא מפתיע שחלק גדול מאוד (רוב?) מאלו שלמדו במערכת זו ממוקמים בצד ימין של המפה הפוליטית המדינית.

---
1 מישהו יכול להסביר לי, למה יש בחינת בגרות ותוכנית לימודים נפרדת בהיסטוריה לבתי ספר ממלכתיים ובתי ספר ממלכתים-דתיים? הרי מדובר באותה היסטוריה בדיוק, ובזרם שמזדהה רשמית עם הדמוקרטיה ועם מדינת ישראל?
אשר לשאלה המתבקשת, 160839
יהודי ש*בסיס* ההגדרה העצמית שלו היא האנטישמיות המודרנית, לא הוא זה שיכול להצביע על ריקנות העגלה של אחרים. גם אם העגלה שלו לא ריקה לחלוטין, המוצר שיש לו בעגלה הוא קצת רקוב.

אנחנו בונים פה מדינה, לא עיירה יהודית וגלותית באופיה.
אשר לשאלה המתבקשת, 160907
אני לא קלטי!
  אשר לשאלה המתבקשת, • עוד אירי
  קצת מאכזב • כרמית
  אם לדחוף את האנלוגיה עד הסוף.. • כליל החורש נאורי
  אם לדחוף את האנלוגיה עד הסוף.. • האייל העשרוני.
  Amen, brother, by Zeus. • כליל החורש נאורי
  קצת מאכזב • טירן פולק
  סתירות ופתרונן • יסמין הללי
  סתירות ופתרונן • ניצה כהנא
  ניצה כהנא הפוסטמודרנית • יסמין הללי
  ניצה כהנא הפוסטמודרנית • ניצה כהנא
  החתירה לאמת והאמת המוחלטת • יסמין הללי
  החתירה לאמת והאמת המוחלטת • ניצה כהנא
  לעומת זאת, • כליל החורש נאורי
  לעומת זאת, • ניצה כהנא
  הערה קטנה • סתם איילת בארץ ישראל
  הערה קטנה • האייל האלמוני
  הערה קטנה • ניצה כהנא
  הערה קטנה • סתם איילת בארץ ישראל
  החתירה לאמת והאמת המוחלטת • האייל העשרוני.
  החתירה לאמת והאמת המוחלטת • ניצה כהנא
  החתירה לאמת והאמת המוחלטת • יסמין הללי
  החתירה לאמת והאמת המוחלטת • ניצה כהנא
  החתירה לאמת והאמת המוחלטת • האייל העשרוני.
  החתירה לאמת והאמת המוחלטת • יסמין הללי
  החתירה לאמת והאמת המוחלטת • יהונתן אורן
  החתירה לאמת והאמת המוחלטת • האייל העשרוני.
  החתירה לאמת והאמת המוחלטת • יהונתן אורן
  החתירה לאמת והאמת המוחלטת • האייל העשרוני.
  החתירה לאמת והאמת המוחלטת • יהונתן אורן
  החתירה לאמת והאמת המוחלטת • האייל העשרוני.
  החתירה לאמת והאמת המוחלטת • יהונתן אורן
  החתירה לאמת והאמת המוחלטת • האייל העשרוני.
  המשך! כה לחי! • מתגעגעים לקלטי
  החתירה לאמת והאמת המוחלטת • יסמין הללי
  החתירה לאמת והאמת המוחלטת • יסמין הללי
  החתירה לאמת והאמת המוחלטת • יסמין הללי
  קצת מאכזב אותי גם • האייל ההומוסקסואל
  קצת מאכזב אותי גם • ניצה כהנא
  קצת מאכזב אותי גם • האייל העשרוני.
  קצת מאכזב אותי גם • האייל ההומוסקסואל
  קצת מאכזב אותי גם • ברקת
  קצת מאכזב אותי גם • האייל ההומוסקסואל
  עייצת נייפש • האייל העשרוני.
  אין רע בלי טוב • אפופידס
  קצת מאכזב אותי גם • ניצה כהנא
  קצת מאכזב אותי גם • האייל העשרוני.
  קצת מאכזב אותי גם • ניצה כהנא
  קצת מאכזב אותי גם • סתם איילת בארץ ישראל
  קצת מאכזב אותי גם • ניצה כהנא
  קצת מאכזב אותי גם • יסמין הללי
  משכב זכר בפרספקטיבה היסטורית • ג. שמעון
  ניצה יקרה • סתם איילת בארץ ישראל
  איילת יקרה • ניצה כהנא
  איילת יקרה • אחמד המחבל
  איילת יקרה • ניצה כהנא
  איילת יקרה • האייל האלמוני
  איילת יקרה • האייל העשרוני.
  איילת יקרה • האיילים המקוריים 14
  אח, כל-כך משמח אותי • רודי וגנר
  ספר חדש • ברקת
  ספר חדש • ל.ב.פ., תל אביב
  אתה לא ראוי להומוסקסואליותך • gmcmc
  קצת מאכזב אותי גם • האייל האלמוני
  קצת מאכזב אותי גם • האייל העשרוני.
  קצת מאכזב • פוליטיקוס
  קצת מאכזב • יסמין הללי
  ללא כותרת • פוליטיקוס
  ללא כותרת • יסמין הללי
  ללא כותרת • פוליטיקוס
  ללא כותרת • יסמין הללי
  ללא כותרת • פוליטיקוס
  ללא כותרת • יסמין הללי
  ללא כותרת • פוליטיקוס
  ללא כותרת • יסמין הללי
  ללא כותרת • פוליטיקוס
  ללא כותרת • יסמין הללי
  ללא כותרת • פוליטיקוס
  ללא כותרת • יסמין הללי
  ללא כותרת • פוליטיקוס
  ללא כותרת • יסמין הללי
  ללא כותרת • יסמין הללי
  ללא כותרת • פוליטיקוס
  ללא כותרת • יסמין הללי
  ללא כותרת • פוליטיקוס
  לא שמעת על ארמניה? • האייל האלמוני
  לא שמעת על ארמניה? • יסמין הללי
  לא שמעת על ארמניה? • האייל האלמוני
  ללא כותרת • מ. השור
  שום דבר כאן לא מאכזב... • הילה
  האדמו"ר רבי מנחם מנדל מקוצק אמר: • הרב כהנא צדק (אריאל דוד)
  האדמו"ר רבי מנחם מנדל מקוצק אמר: • האייל האלמוני
  האדמו"ר רבי מנחם מנדל מקוצק אמר: • הרב כהנא צדק (אריאל דוד)
  האדמו"ר רבי מנחם מנדל מקוצק אמר: • ארז ליבנה
  האדמו"ר רבי מנחם מנדל מקוצק אמר: • הרב כהנא צדק (אריאל דוד)
  קצת מאכזב • דובי קננגיסר
  קצת מאכזב • ניצה כהנא
  קצת מאכזב • יסמין הללי
  קצת מאכזב • דובי קננגיסר
  קצת מאכזב • ניצה כהנא
  קצת מאכזב • דובי קננגיסר
  קצת מאכזב • ניצה כהנא
  קצת מאכזב • דובי קננגיסר
  קצת מאכזב • אסתי
  קצת מאכזב • דובי קננגיסר
  קצת מאכזב • אליהו
  קצת מאכזב • ניצה כהנא
  קצת מאכזב • דובי קננגיסר
  קצת מאכזב • ניצה כהנא
  קצת מאכזב • האייל העשרוני.
  קצת מאכזב • דובי קננגיסר
  קצת מאכזב • טירן פולק
  קצת מאכזב • האייל האלמוני
  קצת מאכזב • דובי קננגיסר
  קצת מאכזב • האייל האלמוני
  קצת מאכזב • דובי קננגיסר
  קצת מאכזב • סתם איילת בארץ ישראל
  קצת מאכזב • דובי קננגיסר
  קצת מאכזב • סתם איילת בארץ ישראל
  למזלו הרע • נושא הארון

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים