בתשובה לאלכסנדר מאן, 07/02/01 11:37
המלך מת - יחי המלך החדש 16146
בן עמי התבטא פעמים רבות נגד אוסלו. הוא אף אמר כי הוא חושק (בלי קונוטציות מיניות אני מקווה) להתעמת עם פרס בנוגע לאוסלו (שכידוע אצל פרס מדובר בקשר סימביוזי-פסיכולוגי). הוא אף סבר שיכסח לו את הצורה לכשיתעמת איתו.

ברק כן היה צריך להתנצל בפני הערבים יען כי הוא אישית הקפיד להשתין עליהם בקשת.
יתכן ולרגע קט ומסויים הוא לא ערך הפרדה בין ערביי השטחים לאלו בתוככי הקו הירוק. נראה היה לו שאם אנחנו הורגים ערבים בשטחים בקצב של הליכת היהודי לתאטרון או לקונצרט, זה לא נורא להרוג 13 ערבים בתוככי הקו הירוק.
אלא שערביי ישראל נוהגים לייחס עצמם ליהודי ישראל. קרי, 13 אזרחים ערבים הרוגים כמוהם כ13 יהודים הרוגים. שווה בנפשך מה היה קורה במציאות של 13 הרוגים יהודים.
בנוסף, בניגוד לרבין, התייחס אליהם כאל מוקצה שילטוני.

התנצלותו של ברק כלפי עדות המזרח לא היתה במקום רק משום הציניות שבה, ומהעובדה שלא הוא היה צריך להתנצל אלא בן גוריון ושות. אלא שהם כבר לא בחיים. מה גם שהתנצלות כיום כבר איננה רלוונטית.
בשם מפלגת העבודה לדורותיה 16154
מדוע עולי המזרח דורשים סליחה מיוחדת?
מדוע סבי וסבתי שהגיעו מבולגריה וששוכנו במעברה לא זקוקים לבקשת סליחה?
בגלל 'הכבוד המזרחי' המפורסם?
בשם מפלגת העבודה לדורותיה 16160
לא בעניין מעברות עסקינן.
אלא במה שקרה לאחר תקופת המעברות.

מאחר ותמיהתך מתחכמת במקרה הטוב, ואידיוטית ומעידה על בורות במקרה הרע - אני אמנע מלהרחיב בנושא.
מאידך, אתה מוזמן לקרוא את המחקרים/מאמרים הבאים:

עציוני הלוי 1993 - קשר האליטות והדמוקרטיה בישראל.
ליסק מ. 1999 -העליה הגדולה בשנות החמישים, כישלון כור ההיתוך.
ברוך קימרלינג - 1999 - מדינה, הגירה והיווצרותה של הגמוניה. בתוך סוציולוגיה ישראלית (167-208)
סמי סמוחה - "שסעים מעמדיים עדתיים ולאומיים ודמוקרטיה בישראל". "דמוקרטיה אתנית: ישראל כאב טיפוס".
סמיונוב ולוין אפשטיין "ריבוד עיסוקי ומוביליות של קבוצות אתניות בישראל".
סבירסקי - לא נחשלים אלא מנוחשלים.
סבירסקי - מחוז המסלולים הנפרדים.
נהון י - פערים עדתיים תמונת מצב לאורך זמן.
פרס י. יחסי עדות בישראל.
בשם מפלגת העבודה לדורותיה 16165
אם אתה שולח אותי לקרוא כדי ללמוד שיש פער עדתי, אני אחסוך לך את קצב ההכתבות. אני יודע שיש.

השאלה היא למה להתנצל? עם כל הכבוד, בכל זאת גזענות או פער ברמה זו או אחרת קיימים בכל העולם, והגזענות במקרה הזה לא היתה חמורה עד כדי כך. מה, מנעו מהם זכות הצבעה? לא נתנו להם להכנס לבתי הספר? לשבת באוטובוסים? מכרו אותם לעבדות? הרי בוא ניהיה ריאליים, סך הכל מדובר על *פערים* לא על עוול נורא ואיום, המחייב התנצלות בנוסח 'ועדת הפיוס והאמת ההיסטורית' של דרום אפריקה.
בשם מפלגת העבודה לדורותיה 16166
הכוונה, כמובן, איננה להתנצלות ואמנה חברתית המבצעת שינוי חברתי מהיסוד. (הגם שישנם שיבקשו או ביקשו זאת)
אלא לאקט הצהרתי ותו לא. משהו שנמשך שניה וחצי.

אתה הרי מבקש סליחה גם ממי שנתקלת בו ברחוב בטעות, וגם אם שיקרת לחבר שלך במשך שנים. הכל על פי המידה והצורך.
ובמקרה דנן, על הוצאתו של ציבור שלם אל מחוץ למחנה.

ובכל מקרה, כבר כתבתי שהנושא הפך מזמן ל(כמעט) חסר רלוונטיות בזמננו אנו.
(יש עדיין את המחקר על קורות החיים עם שמות המשפחה - מחקר שעוד צריך לעורר מחשבה)
בשם מפלגת העבודה לדורותיה 16167
השאלה היא למה צריך בכלל כזה אקט של התנצלות? לטעמי שום עוול גדול המחייב התנצלות קרה.
הוצאת ציבור שלם מחוץ למחנה? מה פירוש? אשמח אם תסביר.

אגב, אני חושב שנושא הגזענות רלוונטי *גם* היום.
בשם מפלגת העבודה לדורותיה 16172
הוצאת ציבור שלם מחוץ למחנה מוסבר בקטעים שהבאתי בפניך.
אם תרצה אשמח להציג בפניך מחקרים נוספים.

אתה מבקש סליחה על דברים פעוטים כמה פעמים כל יום, אז על ההיסטוריה של החברה הישראלית כל שכן.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים