בתשובה ליהונתן אורן, 04/08/03 23:41
משאל 161573
יפה אמרת: הקאנון הלאומי, המשורר הלאומי (של איזה לאום בדיוק?). הקריטריונים של ארז הם לא רק ערכיים. הם בסופו של דבר לאומניים, למרות שבהתחלה טען "הקריטריונים הנבחנים אינם בעלי שום קשר לדת או אפילו ללאום". הנה דוגמא לקריטריונים שאינם קשורים לדת או ללאום, למרות שגם הם נובעים מערכים: העדפת בעלי מקצועות שיש מחסור בעוסקים בהם; העדפת בעלי הכנסה גבוהה; העדפת בעלי השכלה גבוהה; העדפת רווקים על פני בעלי משפחות; העדפת צעירים על פני מבוגרים; פסילת נשאי איידס.
משאל 161574
אני חושב שלא הבנת את מה שארז כתב ‏1. כשארז דיבר על "ללא קשר ללאום" הוא התכוון ללאום שהאדם מחזיק כשהוא מבקש לקבל את אזרחותו הישראלית. לאום זה אינו מהווה קריטריון. אם נראה את האזרחות הישראלית כהשתלבות בלאום חדש (וכך אני מבין את הקריטריון שארז מציב), הדרישה של ארז היא שהוא יצטרך להכיר את האתוס התרבותי של לאום זה.

1 אני לא באמת חושב שלא הבנת. זאת צורת ניסוח.
משאל 161576
ראשית, הקריטריון הזה עדיין מפלה לטובה אנשים מלאום מסוים, ושנית הדרישה של ארז היא היכרות עם חלקים מסוימים של אתוס תרבותי של לאום מסוים, והדרישה של המפד"ל, נגיד, היא היכרות עם חלקים מסוימים ("דת") של אתוס תרבותי של לאום מסוים, ומחר בל"ד יכולה להציע היכרות חלקים אחרים וכן הלאה. איך אפשר לנמק את ההעדפה? סתם כי ארז מעדיף את ביאליק על פני השולחן ערוך?
משאל 161581
אפשר לחלק אזרחות ע''פ קריטריונים אובייקטיבים במובן זה שהדרישות לקבלת אזרחות שוות לכל הפונים ללא הבדל דת ולאום.

את ההעדפה אפשר לנמק בכל מני צורות, אבל לדעתי זה לא רלוונטי. השאלה היא מה המנגנון שנבחר להכרעה בין העדפות שונות. במדינה דמוקרטית סביר להציע את המנגנון הדמוקרטי (בין אם באופן ישיר ובין אם באמצעות נציגים). מסיבות מובנות, ניתן לצפות שהוא ישקף חלקים נרחבים מהאתוס הלאומי.
משאל 161652
העדפת רווקים על פני בעלי משפחות? דומני כי זוגות הם הפורמט המועדף ביותר על מדינות שמקבלות מהגרים. לא?
משאל 161657
זו סתם הייתה דוגמא! זה מן הסתם תלוי בדמוגרפיה של המדינה. אם יש בה ריבוי טבעי גבוה (מה שמעלה את השאלה למה היא מעוניינת במהגרים מלכתחילה), אז אולי תעדיף רווקים על פני בעלי משפחות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים