בתשובה לרודי וגנר, 09/08/03 12:18
מטרות ואמצעים 162499
אז ככה: לכשעצמם, אני מסכימה שהאמצעים של גרוסמן מרתקים (מבין כולם, החביב עלי ביותר הוא סיפורו של אנשל). אבל זה כמובן מעלה את השאלה, עד כמה טכניקות ספרותיות צריכות להישפט "לכשעצמן", או ככלים להשגת מטרות ברובד המהותי.
מטרות ואמצעים 162505
ועל זה אנחנו חלוקים: לטעמי, ליצירה ספרותית טובה אין "מטרה" מחוץ ליצירה כלעצמה. היא לא נועדה לפתור בעיה או "להתעמת עם השואה". היא יצירה ספרותית שה"צורה" שלה, דהיינו האמצעים אותם היא נוקטת, היא בלתי-ניתנת להפרדה מה"תוכן".
מטרות ואמצעים 162521
גם אם רוצים לשפוט טכניקות ספרותיות ככלים להשגת מטרות, יש לבדוק אם הספר עונה על מטרות הסופר, ולא על מטרות הקורא.
אם גרוסמן רצה לכתוב ספר שמעביר לקוראים את חווית השואה באופן מהימן, אין ספק שהוא נכשל לחלוטין. כיועץ ספרותי מתחיל הייתי מציע לו לא להתברבר בכלל עם מומיק וברונו, עם ילדי הלב וכל הסצנות הביזאריות האלה בווארשה שברור שלא קרו באמת. הייתי לוקח רק את החלק השלישי בספר, זה עם אנשל וסרמן במחנה ההשמדה, וכותב אותו מחדש לפי סיפורים אמיתיים שהייתי מלקט ביד ושם. בנוסף הייתי עושה סקר ספרות אצל פרימו לוי, ויקטור פראנקל וחיים קפלן, לשאוב קצת השראה.
בקיצור, ברור שלא זו היתה מטרתו של גרוסמן. הספר מחדיר היטב את ההכרה בכשלונו המוחלט של מומיק להבין מה באמת קרה בשואה. איני חושב שזו היתה המטרה העיקרית של הסופר, אבל מובן ששיפוט היצירה על-סמך רצונות סותרים של הקורא יביא למסקנות אבסורדיות.
מטרות ואמצעים 162551
זה מעניין, ליאור, ומביא אותי למחשבה שאולי המטרה היתה שהטכניקות הספרותיות תכשלנה. כלומר, גרוסמן מנסה להגיד לנו שלא חשוב מה נעשה, איך ננסה להמחיש לנו את חווית השואה, לא חשוב עד כמה ננסה להתקרב אליה, לא נצליח. ובמקרה כזה, הצלחתו הגדולה של הספר היא ב''כשלונו'' הלכאורי.
מטרות ואמצעים 162575
מכאן עולה השאלה- האם הספר הוא אודות השואה, או אודות תפיסת השואה?
עוזי וייל,למשל, אמר פעם שמבחינתו הומור שואה זה דבר שאין לגעת בו, ולעומת זאת הוא אוהד של הומור על תפיסת השואה. אז אולי ניתן באמת לדבר על התחומים כנפרדים במידה מסוימת מבחינ תרבותית.
דוגמא... דוגמא... 162869
מהו הומור שואה, ומהו הומור על תפיסת השואה? ואיפה עובר הגבול?
האבנט דה ג'ויש פיפול סופרד אינאף? 162883
הנה ניסיון שלי:
הומור שואה: בדיחות ישירות על השואה, כדוגמת "מדוע היטלר התאבד - כי הוא קיבל את חשבון הגז" (כן, בכוונה בחרתי אחת לא מצחיקה)
הומור על תפיסת השואה: הומור שמתייחס לתפיסה שלנו על השואה ובדרך כלל לא מתרחש ישירות באותה תקופה, למשל "פלדרמאוס ואנגלשיר באולימיפיאדה: http://www.ee.bgu.ac.il/~buniashv/olympic.htm
איפה עובר הגבול? באמצע כמובן.
האבנט דה ג'ויש פיפול סופרד אינאף? 162946
ואיך היית מגדיר את הסרט "החיים יפים"?
האבנט דה ג'ויש פיפול סופרד אינאף? 162949
לא ככזה ולא ככזה.
האבנט דה ג'ויש פיפול סופרד אינאף? 212630
לחמישייה הקאמרית היה הרבה מה לומר לגבי תפיסת השואה על ידי היהודים הישראלים. הרבה עוסק בעובדה שאלה האחרונים כאילו משתמשים בשואה כדי להשיג דברים (לא רק באולימפיאדות). זה נורא מצחיק אבל לא תמיד נכון. זאת אומרת שמבחינה אובייקטיבית אי אפשר להתעלם מהעובדה שהיה הניסיון הזה לרצח עם ומן הראוי שיעשו צעדים משמעותיים כדי שתוקם מדינה לעם הזה.
דוגמא... דוגמא... 162897
לעוזי וייל יש סיפור נהדר על איך ישראל בעתיד הלא-מאוד-רחוק, משכפלת את היטלר כדי להוציא אותו להורג ואת אנה פרנק בשביל לעמת אותה עם היטלר במעגל של דן שילון וכדי לנקות את הבית של אשת רה''מ. (שי בזק)
לרוע המזל אנה ואדולף מגלים את המזימה ובורחים, אדולף מאריך את השפם ומתחפש לעמיר פרץ והם חיים ביחד ובאושר. פעם בשנה הם טסים לחופש באירופה וכשהם עוברים מעל בלגיה, אדולף אומר, ''פעם כל זה היה שלי''.

בעיני, הסיפור הזה עמוס בהומור של ''תפיסת שואה'' בלי הומור שואה.
דוגמא... דוגמא... 162979
אין לך במקרה לינק לעותק אלקטרוני של הסיפור!?
אני זוכר אותו היטב מ"העיר", אבל מת להראות אותו לאנשים.

מצא חן בעיני במיוחד שהדמויות של כפיל-היטלר וכפיל(ת)-אנה פרנק נקראות "ההיטלר" ו"האנה פרנק".
דוגמא... דוגמא... 162988
לצערי לא.
מטרות ואמצעים 209831
הוא צודק

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים