בתשובה לאייל מזדמן, 11/08/03 9:20
סליחה על ההתערבות 162895
זו אינה דעתו האישית והפרטית של הרב כהנא זצ"ל אלא דעתה של ההלכה. וניצה, עד כמה שידוע לי, אינה מתיימרת להיות פוסקת הלכה.
לכן, ראוי שתשאל מהי דעתה של *ההלכה* לגבי היחס למי שאינם יהודים/שונאי ישראל, ותוכל לקבל תשובות מרבנים רבים.
ועוד הערה לסיום - ניצה הינה דתייה, ככל הנראה, והשקפת עולמה מבוססת על ההלכה. אני, ורבים שכמותי, איננו דתיים כלל, והשקפת עולמנו ה"לאומית" מבוססת על השכל הישר והשקפותינו המוסריות.
לדידי, ההגדרה הנכונה של "שונא ישראל" (ולעניין זה אין להבחין בין יהודי למי שאינו יהודי) הינה:

א. מי שיש לו דעה שלילית על היהודים בכלללותם (אנטישמי) ופועל בדרך כלשהי, ובמכוון, נגד יהודים.

ב. מי שמחזיק בדעה, כי ארץ ישראל אינה שייכת לעם ישראל ופועל בדרך כלשהי, ובמכוון, לחיסולה/ביטולה של מדינת ישראל כמדינת היהודים.

בהצלחה בבחינה !
סליחה על ההתערבות 162896
להלכה אין דעה אחת, להלכה יש דעות רבות. רבנים יש גם במימ''ד, גם בנטורי כרטא,גם במפד''ל, גם בש''ס וגם לכהנא.
סליחה על ההתערבות 162900
מרבית הדתיים *מכל הזרמים שמנית*, אם לא כולם, לא יאכלו המבורגר עם כוס חלב.הם גם לא יתחתנו עם גוי. ואלה דוגמאות אחדות.

מה שאני רוצה לומר הוא, שנכון שיש זרמים שונים ודעות שונות, אבל יש גם הרבה מן המשותף, בעיקר במעשה (להבדיל מההנמקה).

והשאלה היא, האם בשאלה שבה אנחנו דנים יש רוב ביהדות שסבור כמו הרב כהנא או שהוא נמנה על מיעוט קיצוני ושולי.

נראה לי, בלי לימוד מעמיק בכולל, שהתשובה חיובית.
סליחה על ההתערבות 162901
אם כוונתך בתשובה חיובית היא לאפשרות, שהוא נמנה על מיעוט קיצוני ושולי, הרי שאני מסכים איתך.
סליחה על ההתערבות 162905
נכון.

יש דברים שמקובלים לחלוטין על כל הקהילות האורתודוקסיות. למשל, אי אכילת חלב ובשר, או נישואי כהן וגרושה.

יש דברים עליהם יש אי הסכמה, למשל זמן ההפרדה בין חלב לבשר, או תפילה לשלום המדינה (החרדים אינם ציוניים).

יש דברים שמוסכמים על הרוב המוחלט, למשל, תפילת יהודים בהר הבית, או ההתנגדות למשנתו של כהנא.

כמו שהסברתי למטה, לא צריך לימוד מעמיק בכולל, מספיק לראות את תוצאות מערכות הבחירות בישראל, מאז שנות השמונים ועד היום.
סליחה על ההתערבות 162911
"יש דברים שמוסכמים על הרוב המוחלט, למשל, תפילת יהודים בהר הבית, או ההתנגדות למשנתו של כהנא".

מנין לך?

וראה מאמר הדן בגרים, והשווה האמור בו לדעתו של הרב כהנא.
ושים לך למקום הפרסום.

סליחה על ההתערבות 162914
תגידי, מה בדיוק הפריע לגדולים ובוטים בתורה כמו הרב עובדיה יוסף, או הרב לאו, או כל מיני אנשים, שמהם לא הייתי מצפה למלא פיהם מים, לתמוך בגלוי ברב כהנא, אם, אכן, כפי שאת אומרת, זה כל כך תואם את ההלכה ואת פרשנות הזרם המרכזי שלה? מה הפריע למפלגות הדוגלות-בהלכה האחרות בכנסת, כמו יהדות התורה והמפד"ל (אינני זוכר אם ש"ס כבר הייתה אז, הרב עובדיה יוסף היה מגלה-לב גם לפני תקומתה) לתמוך בו? מדוע הייתה מליאת הכנסת מתרוקנת כאשר היה נושא את נאומיו?
סליחה על ההתערבות 162917
הרב כהנא, בניגוד לרבים אחרים, היה יהודי גאה, שלא חשש לומר בגלוי ובצורה ברורה את מה שאחרים אומרים בשקט, והתנהגותו עוררה לעתים קרובות את החשש היהודי "מה יאמרו הגויים".

הרב כהנא, למשל, לא פחד להיכנס ליישובים ערבים, דבר שרבים מפחדים לעשות גם כיום. אפילו המשטרה.

זהו הרב כהנא ומכאן בעיקר גדולתו, לדעתי. לא "משנתו" מיוחדת, אלא אופיו הגאה הוא המיוחד, והוא זה שגרם לרבים להתרחק ממנו.

הנה אתגר: פנה לרב עובדיה יוסף ולר לאוי ושאל את מהי ההלכה, לדעתם, בעניין מעמד היהודי לעומת הלא-יהודי והיחסים ביניהם וכן בעניין מגורי לא יהודים בישראל.
סליחה על ההתערבות 162920
נו, באמת. דרך נוחה מאד להמנע מלהצטרך להביא עדויות. "כולם חושבים ככה, הם רק פוחדים לדבר." מפלטו של הקיצוני.

אופיו הגאה גרם לרבים להתרחק ממנו? מעניין.

פני את לרב עובדיה. את זו שצריכה להראות שהעובדות על פני השטח, כשלונו המוחץ של כהנא להשיג תמיכה או הזדהות בציבור הרחב, בין אם בכלל ובין אם בבחירות, אינן משקפות את המציאות האמיתית.

מי יודע? אולי תצליחי להביא את המר"ן להגיב פה בכבודו ובעצמו. זה יהיה הישג.

---

שאלה לא קשורה - איך זה שהאייל עדיין לא הוצף בתביעות נגד הסתה, על כך שהעז לפרסם מאמרים האוהדים את כהנא? מה קרה, רודפיו וצריו של כהנא ימ"ש ישנים על משמרתם?
שאלה לא קשורה 162924
הם לא תובעים את "האייל הקורא", כי הם מבינים שכהנא צדק !
לא פשוט?
שאלה לא קשורה 162926
לולא הייתי יודע שלימנים קיצונים אין חוש הומור, הייתי עוד חושד כי מדובר בבדיחה.
"מנין לך?" 162916
את באמת שואלת את השאלה הזאת?
טוב, אז קצת מספרים, בבחירות לכנסת האחת עשרה, שנערכו ב1984, התמודד הרב מאיר כהנא וקיבל 25,907 קולות כשרים, להבדיל, ש"ס קיבלו 63,605, המפד"ל קיבלו 73,530, אגו"י קיבלו 36,079, מורשה-פא"י קיבלו 33,287, ותמ"י קיבלו 31,103 (אני לא סופר כאן דתים רבים שהצביעו לעבודה, ליכוד, התחיה-צומת, כולל חנן פורת, וכו'), סה"כ, קולות דתיים כשרים, 265,511 מתוכם, רק קצת יותר מעשרה אחוז הצביעו לכהנא. עכשיו, תוסיפי לזה עוד את מצביעי שאר המפלגות, ותוסיפי לזה את יהדות ארה"ב האורתודוקסית (שאילו האמינה במשנתו של כהנא, בודאי היתה עולה לארץ) ותקבלי מיעוט רעשני וזניח.
"מנין לך?" 162919
המיעוט הוא במושבים בכנסת. לא בדעת ההלכה.
בזה יש לו רוב מוחץ ביהדות הדתית, לדעתי.
עשה שיעורי בית, וראה מה תקבל.
"מנין לך?" 162923
היהדות הדתית הצביעה באופן מופגן שלא בעדו. מה לעשות, ככה זה.

על מה מבוססת הדעה הזו, בדיוק? כמה אנשים דתיים את מכירה? כמה שיעורי בית את עשית?

אני אישית מעדיף שלא להכניס את ניסיוני האישי לדיון, אבל את החלטת לדבר על זה, אז התחילי את.
"מנין לך?" 163044
כאשר מדובר בשאלה מה ההלכה אומרת אין צורך ללכת לבחירות, פותחים ספרים ובודקים. לעת עתה אף אייל, חילוני כדתי, לא הביא הלכות, או מקורות הלכתיים הסותרים את אמירותיו של הרב כהנא. זה שרבנים גדולים אינם יוצאים בפסקים כמו הרב כהנא מובן כאשר מבינים את צורת העבודה של פוסקי ההלכה. הם פוסקים רק למעשה. כלומר, כאשר השאלה תהיה רלבנטית ויהיה מי מאלה שמתכוונים ויכולים לפעול באופן מעשי, שישאל את השאלה, אז הם יאמרו את דעתם. עד אז צריך להסתפק בספרים, אותם כולם יכולים ללמוד.
היום, כיון שהמדינה מתנהלת שלא לפי ההלכה ואף אחד לא שואל לדעתם בנושא, אין הם מביעים בו דעה. החידוש של הרב כהנא היה בכך שהוא חשב שאם המדינה היא מדינה יהודית הרי אנו צריכים לחתור לנהל את המדינה לפי ערכים יהודיים. כיון שניהול המדינה נקבע במערכת הפוליטית, הוא נכנס למערכת זאת והביא את דעת ההלכה בעניין.
סליחה? 163066
אורי הביא הלכות סותרות לרוב הסעיפים. הצעד היחידי שעשיתי בכיוון שלך בדיון הזה, אם בכלל, הוא שהגעתי למסקנה שאכן _ניתן_ להסיק מן ההלכה שנאת זרים כפי שהפיץ כהנא. (סליחה, "אהבת העצמי.") אבל מדבריו של אורי נראה כי ניתן גם להסיק דברים אחרים.

אשר לפסקה האחרונה, שאלת תם (ודאי הובא כבר בדיון, אבל יש לי זכרון קצר): מתי נבחרה ש"ס לכנסת לראשונה, והאם היה זה לפני או אחרי מפלגתו של כהנא?
וגם ''יחד'' נכנסו 163067
לשאלתך האחרונה: יחד. בחירות 84'.
שיקרא בעצמו 163069
אכן, למה מה יש לי פה, משרתים? 163089
תודה רבה.

אם כן, טענתה של ניצה לגבי מקוריות הרעיון של הפיכת מדינת ישראל למדינה הלכתית דרך המערכת הדמוקרטית הישראלים אצל כהנא היא תמוהה במקרה הטוב. מה גם שהרב עובדיה יוסף, קשה להגיד עליו שהיה תומך-כהנא גדול. או שמא אני טועה?

זה מבלי להכנס אל אגודה ושות', אני לא יודע כמה הם היו פעילים בכיוון הזה (ולא, השגת הטבות למגזר החרדי אינה שקולה לדחיפה למדינת הלכה).
סליחה? 163171
תקרא שוב את הויכוח ביני ובין אורי. מה שהוא הביא כהוכחות לטענותיו נבע מאי הבנת הנקרא במקורות, או מפרשנות אישית שלו את התנ''ך. הוא לא הביא שום דוגמא לזרם ביהדות האומר את ההפך ממה שהרב כהנא אומר.
באמת "מנין לך?" 163137
כמה דעות אחרות.

ועוד פעם מי יקבע מהם ערכים יהודים?
כהנא,הרב עובדיה,אריק שרון,שולמית אלוני? ועוד ועוד.

ורק הערה אחרונה,להלכה היהודית אין דעה מהי מדינה יהודית.כי מעולם לא היתה כזאת לפני 1948.

ואם היתה היא נתמצתה במימרא של "דינא דמלכותא דינא" כלומר בהלכות מדינה על יהודי לקבל את השלטון החילוני הקים.ואם שכחת אז חלק ניכר מהציבור הדתי עדין דבק בדרך זו.
זה שכהנא וחבריו לוקחים הלכות ,שנכתבו במציאות של חברה יהודית החיה בקהילה אוטונומית,וקובעים שזוהי דעת ההלכה על שלטון ריבוני יהודי.זה כבר פרשנות אישית לחלוטין שלהם.
ורק אשאל את השאלה על פי איזה תוקף פוסקים הלכה כיום,ומדוע על עם ישראל,לקבל את דעותיו של כהנא ביחס להלכה?
שלא לשאול את השאלה העוד יותר חשובה מדוע על עם ישראל בכלל להתענין בדעת ההלכה בנושאי מדינה,בעוד הוא אינו מקבל את דעתה בחיי היום יום.
באמת "מנין לך?" 163377
המקורות שהבאת אינם סותרים כלל את תורתו של הרב כהנא. הבעיה העיקרית בדיון כאן היא שבמקום לדון על מה שהרב כהנא כותב, אנו מתדיינים על מה שאתה (ואחרים) חושבים שהוא כותב. הרי בשביל שזה לא יקרה כתבתי את המאמר וציטטתי אותו ישירות. גם המובאות מ"אור הרעיון" שהובאו בתגובות אחרות, מבהירות את דעתו.
הרב כהנא לא שנא "זרים" או גויים באשר הם. הוא אפילו כתב ש*אסור* לשנוא להזיק או אפילו לקלל גויים שאינם שונאי ה' או שונאי ישראל, כאשר הוא מבסס את זה על כך שאדם נברא בצלם אלוקים, וכאשר שונאים גוי, או מבזים אותו סתם, זה פגיעה כביכול, בקב"ה.
האנשים הראויים לשנאה הם אלה שהם שונאי ישראל. כלומר אויבי ישראל. מלחמה על הקיום או על אינטרס חיוני, עם עם אחר, היא מציאות שהיהדות מתייחסת אליה כאפשרות ממשית, והיא יצרה לגביה כללים וחוקים. המחשבה שזה תלוי רק בנו, ואם רק נשתדל מספיק הרי לא תהיה מלחמה, מקורה אינו יהודי ולדעתי גם אין למחשבה זו בסיס במציאות.
היחס לשונאים ואויבים לפי היהדות אינו אהבה ש"תהפוך את ליבם" כאשר יראו כמה אנחנו יפים וטובים, ולא הגשת הלחי השניה כמצוות הנצרות. אלא יחס שלילי (נשמע יותר טוב משנאה על אף שזה אותו דבר...) ומלחמה כאשר צריך, עד שהאיום שלהם עלינו לא יהיה תקף.
זו צריכה להיות הגישה כלפי האויבים הלאומיים שלנו.
לעומת זאת כאשר מדובר ביחסי אנוש ב*תוך* החברה כולל הגרים בה, קיימים שם כללים אחרים של לא "תיקום ולא תיטור", "לא תשנא את אחיך בלבבך", ו"אהבת לרעך כמוך". גם גרי התושב, כלומר גויים היושבים עם עם ישראל ואינם עובדי עבודה זרה (ואינם מערערים על זכותם של ישראל על ארצם) זוכים ליחס הוגן, ואסור לשנוא אותם או להזיק להם. כותב הרמב"ם במשנה תורה הלכות מלכים פרק י' הלכה יב':"וכן יראה לי שנוהגין עם גרי תושב בדרך ארץ וגמילות חסדים כישראל. שהרי אנו מצווים להחיותן שנאמר "לגר אשר בשעריך תתננה ואכלה"(לגבי בהמה שנטרפה בשחיטה הניתנת בחינם לגר תושב)."
ביהדות טורחים להתעסק בפרטים. לכל דבר יש את הגבולות וההגדרות שלו אין שנאה עוורת וכוללת סתם, ואין אהבה עוורת וכוללת סתם. אבל כמו שאמר קוהלת "עת לאהוב ועת לשנוא". יש מקום ותפקיד לשנאה כמו לאהבה. אם שוללים שנאה באופן מוחלט הרי נוצר עיוות, שאינו שונה הרבה ממצב בו שוללים אהבה באופן מוחלט.

משום מה נראה לי שהיום לגיטימית יותר הגישה ההפוכה: על הרמה האישית השנאה מאוד מובנת. כלומר אם אדם יאמר על השני שהוא שונא אותו, כי הוא מעצבן וכו', זה יתקבל בהבנה. אבל השנאה כלפי האוייב הלאומי שמימוש השנאה שלו משמעה לא פחות מסיום הקיום הפיזי שלנו בעולם, נחשב ללא תקין פוליטית.
איך אפשר להסביר את זה?
בקשר לשאר השאלות שלך, המרובע הזה יהיה ענק אם אענה עליהם עכשיו, והרי יהיו לנו עוד הזדמנויות, אני אשתדל להתיחס אליהן.
באמת "מנין לך?" 163405
א)אם היחס לאויב או השנאה אליו הוא מדד להיותה של חברה בריאה צודקת והוגנת,אז החברה הישראלית יכולה בהחלט להחשב כחברה בריאה.

בכל פרמטר של נזקים העולים מן הסכסוך: מספר הרוגים,מגורשים,ועוד היא משיגה מספרים הרבה יותר טובים מן הצד השני כבר שנים.

ב)הבעיה המרכזית שכהנא מתעלם ממנה,היא שבשל האירוניה של ההיסטוריה,או אולי בשל רצון האלוהים, בארץ ישראל המודרנית שוכנים גם שונאי ישראל.ואת הסכסוך על הארץ הוא מנהל הפלא ופלא עם גויים שאינם אוהבי ישראל.
ולכן האלוהים מעמיד אותו למבחן הקשה של אדם הנאלץ לחלק את חייו עם שונאיו.
באמת "מנין לך?" 163406
הרשה נא לי להתערב.

ראשית, מצערת הציניות שלך.

שנית, המדד אינו במספר ההרוגים, המגורשים וכו', אלא בגישה הכללית, בעקרונות. ופה, מר מקוטב, *רוב* העם 'בריא וצודק', אך מיעוט גדול בו - הכולל למרבה הצער את השולטים במוקדי הכוח העיקריים - 'חולה ולא צודק'.

שלישית, לאורך כל ההסטוריה שכנו פה שונאי ישראל. זה לא חדש. וגם לא חדש כלל, שחלק מעמנו, מפעם לפעם בתקופות שונות, חטא בכך שלא נהג בשונאי ישראל כפי שצריך לנהוג.
אכן, עם ישראל עומד - כפי שעמד פעמים רבות בתולדותיו - במבחן קשה. קשה מאד. אותו קושי שכל אדם *מוסרי* עומד בפניו, כשהוא *נאלץ* להילחם כדי לשמור על קיומו.

בסופו של דבר השאלה היא שאלה של *ערכים* (שהיא בעצמה תולדה של גורמים רבים), וזה מוקד הויכוח בין ה"שמאל" וה"ימין".

ושלום ליהודים.
באמת "מנין לך?" 163407
צר לי לאכזב אותך אבל האיש ''החולה והלא צודק'',העומד בראש ממשלת ישראל (משולל כמובן משליטה במוקדי הכוח),הוא ראש וראשון למלחמה בשונאי ישראל עם קבלות מוכחות.

וגם בגוש אמונים מהיום הראשון הבינו שאם כל הכבוד לעקרונות, מה שמכריע הם המעשים.
באמת "מנין לך?" 163410
לא איכזבת, אז אתה יכול להירגע.
אתה טועה, שוב.
תפיסתו ה'בריאה וצודקת' של שרון הייתה *בעבר* ועל יסוד תפיסה *זו* הוא הגיע ל'מוקד הכוח' הנוכחי.
להזכירך - אז, כשהייתה לו עדיין תפיסה 'בריאה וצודקת', הוא סומן ע"י התשקורת (אחד ממוקדי הכוח) כאדם פסול, מוקצה מחמת המיאוס. פסול כמעט כמו הרב כהנא. וה"קבלות" שלו הינן בעיקר מאותן שנים טובות.

למרבה הצער, לאחר שהגיע למוקד הכוח הנוכחי קרה לו בדיוק מה שקרה לרבין המנוח, שהיה פטריוט במשך שנים ארוכות מאד (אם כי לא מוקצה כמו שרון): הוא עבר 'מהפך'. כושי ששינה עורו. לדעתי, זוהי תוצאה של גילם הגבוה.

ולגבי 'גוש אמונים' - בודאי שהם, כמו כל אדם בר-דעת, מבין שמה ש'מכריע' הם המעשים. אלא שהמעשים נגזרים מהשקפת העולם, והם יהיו שונים (ונכונים או שגוים) בהתאם להשקפת העולם.

והערת סיום - לראש ממשלה יש כוח. בימינו פחות מבעבר. כיום זהו מוקד כוח אחד מני רבים. וככל שמדובר בשאלות *פוליטיות* - זהו מוקד כוח קטן, יחסית.
באמת "מנין לך?" 163411
ואיפה מוקד הכוח הגדול ,יחסית, שמשפיע על חיינו שמדובר בשאלות *פוליטיות* ?
באמת "מנין לך?" 163413
התשקורת, למשל. בית המשפט העליון, למשל.
באמת "מנין לך?" 163414
אם את באמת מעוניינת לתמוה על הקשר בין המציאות לבין סדר היום שהתקשורת מקבעת, כדאי לך לקרוא את ספרו של דניאל דור, ''עיתונות תחת השפעה.'' שם הוא בוחן את הקשר בין הכתבות בעמודים הפנימיים לבין הכותרות של שלושת העיתונים הראשיים, במהלך החודש הראשון של ''אינטיפדת אל-אקצה'' (או ''מלחמת שלום ההתנחלויות'' או ''מלחמת שלום ערפאת'' או ''אותו שיט, מתחיל בשנית,'' תלוי איך את רוצה לקרוא לזה). מאיר עיניים.
תודה. 163417
אם כי עוד מעט מתחילים הלימודים לקראת הבגרויות ...
זה ממש לא ספר לקריאה כבדה. 163421
סיימתיו תוך יומיים-שלושה. ספר נהיר וקולח. יש גם מלא תמונות. כדאי לך.
באמת "מנין לך?" 163419
ויש דרך להתגבר על התשקורת העוינת,ועל בית המשפט העליון.
או שזה רצון שמים שכוחם יהיה גדול מכוחו של ה''עם''.
באמת "מנין לך?" 163420
שאלה מעניינת. מה דעתך אתה?
באמת "מנין לך?" 163422
העם נקעה נפשו מתשקורת ההמונים.
בשל כך הוא מתנחל בהמוניו במאחזים נטולי מקלטי טלויזיה.
חוץ משופטי בית המשפט העליון אף אחד לא צופה בערוץ 2.
באמת "מנין לך?" 163709
בארץ ישראל שכנו אנשים ש*הפכו* שונאי ישראל כאשר באנו אליה. ואם הם לא שכנו שם קודם, הרי הם הזדרזו לבוא עם בוא הציונים לכאן. השאלה היסודית היא:
האם אנו מאמינים שהארץ שלנו בדין, ואז זה שיש מישהו ששונא אותנו על כך, לא משנה את תחושת הצדק שלנו.
או שאנו לא מאמינים שהארץ שלנו, ואז עצם הערעור על בעלותנו על הארץ, גורם לנו לתחושה שאנחנו לא צודקים, ומערער את היכולת שלנו להלחם עם הערבים, כמו שכל עם רגיל היה נלחם כנגד מי שמהווה איום קיומי עבורו.

אתה לא יכול "לחלק את החיים עם שונא" הרוצה שלא תתקיים יותר, ואף נוקט בפעולות לשם כך. מכסימום אפשר לחלק אתו את המוות. מי שמתכוון לחלק את חייו עם השונא שלו, זה אומר שהוא או מאס בחייו, או מאמין שיהפוך, משום מה, את השונא לאוהב. זה קצת ילדותי, אבל נראה שזה המוצא היחיד של אלו שאינם מוכנים לוותר על המדינה שלהם מצד אחד, ומצד שני לא מוכנים לקבל את ההצדקה והסיבה היסודית לקיומה.
באמת "מנין לך?" 163772
מה פירוש "הארץ שלנו" (את "בדין" נעזוב כרגע)? שיש לנו זכות לשבת בה? שיש רק לנו זכות לשבת בה?

בנוסף, לא כל כך ברור לי איך נגזרת הדרישה לגירוש הערבים מתוך הזכות שיש לנו, לדבריך לכל הפחות, על הארץ. אם אני מנסה למצוא אנלוגיה מתאימה, אני חושב על משפחה שגרה בדירה שבבעלותה ובשלב מסוים עוזבת אותה (או מגורשת ממנה, זה לא עקרוני לשאלת הזכות) ומשאירה את הדלת פתוחה. לאחר 20 שנה היא חוזרת ומגלה שמשפחה אחרת השתכנה בדירה (שהיתה, כאמור, עזובה). על אף שאין ספק כי למשפחה הראשונה יש זכות על הדירה, האם נגזר מכך שיש לסלק את הדיירים הנוכחיים? או שאולי עצם הישיבה שלהם במקום במשך זמן מסוים הופכת את גירושם ללא מוסרי אפילו אם יסרבו להתפנות מרצון? למיטב הבנתי התשובה שלך היא שהגירוש מוסרי, לטעמי התשובה אינה כה ברורה במבט ראשון.
סליחה על ההתערבות 163789
שתי שאלות:

א. ואם לא השאיר את הדלת פתוחה?
ב. ומה אם לבעלים זו קורת הגג *היחידה* בעודו שלמשתכנים החדשים יש *כמה דירות*?
סליחה על ההתערבות 163860
טענתך הראשונה הופכת את האנלוגיה לבלתי תקפה (שום דבר לא מנע מהערבים להשתכן כאן בתקופת הגלות). טענתך השניה לא משנה את הטיעון המוסרי להבנתי: אפילו אם יש כמה דירות ואפילו אם הם עשירים מופלגים ויכולים לקנות כמה דירות שהם רוצים, המוסריות של הפעלת כוח במקרה הזה היא לכל הפחות מוטלת בספק.
סליחה על ההתערבות 163872
א. אין רלוונטיות להיותה של הדלת פתוחה, כשמדובר ב*גירוש*, להבדיל מ*נטישה* (מי שמגרש הוא זה שקובע אם להשאיר את הדלת פתוחה או סגורה. למגורש אין שליטה על כך).
לכן, העובדה שדבר לא מנע מהערבים להשתכן בישראל אינה רלוונטית כלל לשאלה *המוסרית*.

ב. אז יש לנו תפיסה מוסרית שונה. לדעתי, צדק חלוקתי חייב לקחת בחשבון את הנכסים הקיימים של המקבלים. משום כך, למשל, לא מוצדק (לדעתי) להעניק קצבת ילדים זהה לעשירים ולעניים.
סליחה על ההתערבות 163907
אני חושש שאת עונה לשאלה הלא נכונה. אני לא שואל האם הזכות על הארץ קיימת או לא (זהו דיון אחר). שאלתי היא: במידה והזכות קיימת, האם מוסרי לממש אותה בצורה אלימה כפי שהוצע (גירוש בכוח של הערבים)? למעשה אני מוכן להסתפק בפחות: האם לדעתך, ולהבדיל לדעת ניצה, יש כאן בכלל קונפליקט מוסרי לא טריוויאלי?
סליחה על ההתערבות 163939
זה שיש קונפליקט מוסרי - זה ברור. אבל, וכאן כנראה המחלוקת בינינו, הוא טריוויאלי. והוא כזה טריוויאלי, עד שהוא מצדיק ''פעולה אלימה'', כלשונך.
זכותנו ההיסטורית 163832
הטענה של זכותינו ה"יהודית" על הארץ נראית לי הטענה החלשה ביותר של הימין הדתי.
נניח לשם הקיצוניות, שאני מסכים לטענה שבדמי זורם יותר דם כוזרי מאשר דמו של אברהם ופחות דם יהודי מאשר בדמם של ערביי חברון, האם זכותי על ארצי נופלת מזכותם של האנגלים על לונדון, האמריקאים על ארה"ב, הקנדים, האוסטרלים, הטורקים ועוד הרבה דוגמאות.
בטענה זו את טועה פעמיים
א) ברמה הפרקטית ברור שזכותינו על הארץ מסתיימת בקצה טווח התותחים של צה"ל. בלעדיהם שום ספר ושום תפילה לא היו מקיימים אותנו כאן. בנקודה זו טענותיך שזכותנו נובעת ממקור מטאפיזי (ולכן התפילות בישיבות חשובות יותר מהשמירות בש"ג) הן מסוכנות למדינה. הנה "הפתעה": אסמול מאשים את הימין בסיכון קיומה של המדינה היהודית.
ב) ברמה ה"רוחנית", מאחר וברור שאין צורך בזכויות הדתיות שלך כדי להגיע לרמת הזכות של שאר האומות, ברור שמה שאת מחפשת הוא "זכות יתר" ולא "ככל העמים". מכאן ברור שטענותיך נגד אסמול שאין לא זכות קיום בא"י היא התפלפלות מילולית ללא תוכן מהותי, מכיון שזכות כזאת כלל אינה נחוצה. את דורשת "זכות יתר" לא כדי להצדיק קיומנו כאן אלא כדי להצדיק מעשי נבלה ועוולה שלא היית מאשרת לשאר אומות העולם שהו בעלות זכות קיום בלבד ללא זכות ההיתר של עם הבחירה.
"מנין לך?" 163022
המיעוט הוא במצביעים דתיים לכנסת. המיעוט במושבים *נובע* ממיעוט המצביעים. בגלל זה קוראים לזה שיטת בחירות יחסית מוחלטת. זה לא שנותנים לכל רשימה מצביעים לפי מספר המושבים בכנסת.

ממיעוט המצביעים אפשר לראות את התשובה לשאלה בתגובה 162911, יש סקר מהימן ומוחלט, בו כל אדם יכול להביע את דעתו. רוב הדתיים הביעו דעה ברורה שמתאימה לטענה שעלתה בתגובה 162905 ("יש דברים שמוסכמים על הרוב המוחלט, למשל, תפילת יהודים בהר הבית, או ההתנגדות למשנתו של כהנא.").
אפילו יותר כריזמטי מקליינר 162989
מעניין לציין שהתמיכה לה זכה כהנא בבחירות 84 - 25,907 קולות או 1.25 אחוז מן הקולות - דומה מאוד לתמיכה לה זכו קליינר ומרזל בבחירות 2003 - 36,202 קולות, או 1.15 אחוז מן הקולות. ההבדל העיקרי הוא העלאת אחוז החסימה מאחוז אחד, בתקופה בה התמודד כהנא, לאחוז וחצי כיום.
מעניין? 163021
מעניין גם לציין שעם נעשה את אותו חשבון על הכנסת ה16 (הבחירות האחרונות), נראה שהמפד"ל קיבלה 132,370, יהדות התורה קיבלה 135,087 וש"ס קיבלה 258,879, סה"כ 526,336 קולות דתיים כשרים (בלי לספור את מצביעי הליכוד, העבודה-מימד, האיחוד הלאומי כולל תקומה וישראל בעליה), ז"א, מרזל וקליינר קיבלו ביחד פחות מ-‏7 אחוז מהקולות הדתיים המובהקים. וזה כאשר מדובר ברשימה חצי חילונית.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים