רב גורמים 164502
הצבעתי "חינוך" - אבל זה בעיקר בגלל שבעיני, הגורם הזה קשור מאוד להיוולדות למעמד החברתי הנכון‏1, ואילו הערכים "התמדה ושות"' קשורים לשני אלה (או בעצם, הם תוכן החינוך שעליו מדובר).

בספר שהתחלתי לקרוא (תור היהלום), יש אב מהמעמד הבינוני שמודאג לגבי עתידה של בתו. הספר לא מולי כרגע (אצטט ממנו בערב), אבל האב מקווה להנחיל לבתו את אותה "תחושה" של המעמדות הגבוהים, שמאפשרת להם גישה של התנהלות חופשית, מובנת מאליה, בעולם. אם הבנתי נכון, הוא מתכוון לתחושה של "אני יכול ומגיע לי", תחושה שנקייה מרגשי נחיתות. במיטבה, הגישה הזו מאפשרת הישגים של ממש. במירעה, אם היא משולבת באגואיזם וחוסר אמפתיה, היא מתכון לניצול אחרים ולשחיתות.

1 גם זה סוג של גנטיקה, לא?
רב גורמים 164516
וכדי שיהיו את הגנים הנכונים צריך מזל, נכון?
רב גורמים 164528
לא, ההפך - המזל מאיר פנים כשמתמלאים כל התנאים שלעיל :-)
רב גורמים 164548
מה שבטוח הוא שבעזרת כוח רצון, השקעה והתמדה, אפשר להנפיק אתר בתזמון מוצלח..
רב גורמים 164898
הנה מצאתי ת'ספר, תור היהלום. עמ' 77 - האב (האקוורת') הוא מהנדס, שעיצב מקלות אכילה מתוחכמים.

"כעת הוא ראה את מקלות האכילה האלה בכל מקום. לאצילי ההון היה הרעיון שווה מיליארדים. להאקוורת' הוא היה שווה משכורת שבוע עבודה נוספת. בדיוק כאן נעוץ ההבדל בין המעמדות. ..

"הקמת חברה משלך והפיכתה למצליחה הן הדרך היחידה. האקוורת' חשב על כך לעיתים, אך לא עשה זאת. הוא לא היה בטוח מדוע לא. היו לו הרבה רעיונות טובים. ואז הוא שם לב לכך שביספוק מלאה באנשים בעלי רעיונות טובים, שמעולם לא הגיעו לשלב של הקמת חברה משלהם. והוא פגש כמה לורדים גדולים.. וראה שהם לא היו פקחים ממנו. ההבדל נעוץ באישיות, ולא באינטליגנציה...

"הוא לא היה יכול להפסיק לחשוב על עתידה (של בתו). איך הוא יוכל להטביע בה את העמדה הרגשית של האציל - את העוז להסתכן בחיים, להקים חברה, אולי להקים כמה חברות גם כשהמאמץ הראשון נכשל?"

זהו בערך. אחר כך הוא מגיע למסקנה שדווקא חתרנות הוא הגורם האישיותי שבתו צריכה. אבל זה כבר סיפור אחר.
אנכרוניזם? 164965
האם זה נראה לך רלבנטי, למשל גם בישראל של היום?
אנכרוניזם? 165045
זה נראה לי נכון באופן כללי. בישראל של היום ובמקומות אחרים, הרישות החברתי של בני המעמדות העליונים גם הוא גורם מסייע להתקדמות, בלשון המעטה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים