סתם הערות 166142
אני חושב שצריך להבדיל בין (1) מחקר אקדמאי (2) התענינות אופנתית באספקטים המעשיים של המיסטיקה בכלל והקבלה בפרט. הם מושכים את העין, אולי מתוך רצון להשתמש בהם בתור קיצור דרך לאושר הגדול שמחכה מעבר לפינה (3) התפקיד הדתי העמוק שיש למיסטיקה ולקבלה (למשל בסידור). הקבלה איננה רק ענף צדדי צדדי שהתלבש על התאולוגיה היהודית אלא שהיא נשענת על המסורת של פרשנות מקראית, אגדתית והלכתית, והזוהר הוא פרוש לתנך.

לעניות דעתי, צריך להוסיף לרשימת השמות את דני מט וכמובן את ישעיה תשבי שתרגם חלקים מהזוהר לעברית. בשורה הראשונה של חוקרים צריך להזכיר אנשים כמו לורנס פיין, ארתור גרין או אליוט וולפסון.
סתם הערות 166161
מה לדני מט ולחקר הקבלה? היה קצין בכיר בצה"ל בשם זה.
כהן יש רק אחד 166164
ואלי אשד הוא סמנכ"ל למינהל חינוכי בישיבת נחלים. אז מה?

דני מט הוא פרופסור ליהדות בברקלי.
כהן יש רק אחד 166171
טוב אני דיברתי על שמות של חוקרי קבלה שיהיו מוכרים לציבור הישראלי המשכיל הרחב שאין לו הבנה יסודית בנושא ,וחוששני שאין כאלה נוסף לאלה שציינתי. כמו כן אם מסתכלים בספרים של חוקרים מחו''ל שאינם מתמחים בחקר הקבלה והיהדות שמתייחסים לחקר הקבלה בישראל , אנשים כמו הרולד בלום , השמות שהם יזכירו הם בדרך כלל של גרשון שלום ומשה אידל שהם השמות המוכרים ביותר בחו''ל .
כהן יש רק אחד 166174
והסיבות שדווקא האנשים האלה מוכרים, אינן קשורות לדעתי כל כך רק להצטיינותם במחקר ( אם כי אין להטיל ספק בה) כמו לכך שהם טורחים לרדת מ''מיגדל השן '' האקדמאי שלהם ולכתוב חומרים בתחומם שיהיו נגישים לקהל הרחב. יוסף דן פירסם ספרים פופולאריים על האפוקליפסה ועל רעיונות מיסטיים קדומים וגם סתם ביקורות ספרים . אליאור כותבת ב''אלפיים'', אידל מרבה להופיע בהרצאות פופולאריות לקהל הרחב, . זאת בניגוד לעמיתיהם שמקפידים לתקשר רק זה עם זה.
כהן יש רק אחד 166691
שאלה עקרונית - האם את כל השאר צריך "להעניש"? הלא המאמר שלך ודומיו הם בדיוק ההזדמנות להביא גם את דברם של חוקרים שלא היו נגישים לציבור עד עכשיו, מסיבות שונות (גם אם הסיבות לא משהו). יש לי בהחלט מה לומר על ההסתגרות של האקדמיה בתוך עצמה, אבל כשבאים לחקור נושא, הקריטריון של "נגישות לציבור" צריך להיות בדרגה נמוכה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים