בתשובה לברקת, 31/08/03 11:31
והיפוכן בגולם 167324
לגבי הרב זה דווקא קל. הרב קודם לאב כי הרב קבע את הכלל הזה, ולא האב.
והיפוכן בגולם 167370
מסכת הוריות מסתיימת ב"ממזר תלמיד חכם, קודם לכהן גדול עם הארץ" כלומר, תלמיד חכם, יהיה ייחוסו אשר יהיה, עדיף על כל עם-הארץ, ואפילו יהיה כהן גדול.
מקובל באייל להתייחס בציניות לכללים האלה, כפי שכתב קודמי האלמוני: הרבנים קבעו את הכללים, וכביכול, למה כבר אפשר לצפות? במבט ראשון, "תלמידי חכמים" זו עוד אליטה אחת, שקופצת על ההזדמנות לעגן את העליונות שלה בחוקים.

במבט שני, קצת יותר מעמיק, קל לראות על כמה האליטה שלנו (היהודים) מיוחדת. את הדגש על חשיבות לימוד התורה בהלכה ("ותלמוד תורה כנגד כולם") צריך להבין כהזמנה ועידוד לכל העם להצטרף לאליטה (יש לזה דוגמאות נוספות?). לרבני הדור הנוכחי אין שום אינטרס אישי בכללים שיחזקו את מעמדם של רבני הדור הבא - הרי בדרך כלל אין קשר משפחתי בין אלו לאלו.

הלוואי שכל האליטות לאורך ההסטוריה היו כאלה.
באמת אליטה למופת. 167425
זוהי בסך הכל קאסטה הדואגת לכך ששורותיה לא ייפחתו. כל מי שזוכה להיכנס להיכל הקודש של קאסטה זו, מרגיש עצמו מורם ונבדל מהאחרים (להבדיל מאליטות מודרניות שמטרתן לשרת את ההמונים). וכל השאר - נחותים מהם.
"והעמידו תלמידים הרבה" ‏1 167426
במחילה מכבודך, זה קשקוש. אתה שוב מחיל את הכלל על היוצא מן הכלל.
תלמידי-החכמים הם "קאסטה" שתמיד עשתה כל שביכולתה כדי להכניס כמה שיותר אנשים אל בין שורותיה, וכמובן שראתה את עצמה ופעלה כמשרתת העם והאמת ההלכתית.

1 פרקי אבות, פרק א' משנה א'.
"והעמידו תלמידים הרבה" ‏1 167429
ענין הרחבת השורות עד למקסימום הוא שאיפה תיאורטית. במציאות הרי לא ייתכן שכולם ואפילו הרוב יהיו רבנים.

שירות ה''אמת ההילכתית'' הוא יכולתם לפסוק החלטות בנוגע לכל פרט קטן בחייו הפרטיים של כל אדם ומשרתת בעיקר את מעמדם הנשגב בקרב קהל מאמיניהם. מה שעצוב הוא שגם במדינה מודרנית ודמוקרטית לכאורה לא הפרידו בין הדת למדינה.
''והעמידו תלמידים הרבה'' 167436
בוודאי שלא כולם יכולים להיות רבנים. אבל כולם יכולים להיות תלמידי חכמים, ואפילו אם לא, הם יכולים להמשיך לנסות ("והגית בו יומם ולילה").
ואפילו אם לא, איזה מן אליטיזם זה, כאשר האליטה עושה ככל שביכולתה כדי להרחיב את השורות?

שאר השצף-קצף לא כל-כך שייך לנושא.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים