בתשובה לברקת, 31/08/03 11:31
והיפוכן בגולם 167366
1. כדאי להבחין שהמשנה נדחקת כאן (במודע) לפינה שאנחנו בדרך כלל בורחים ממנה: בדיוק כמו שילדים שונאים לענות "את מי אתה אוהב יותר, את אבא או את אמא", אנחנו רואים בשאלות מהסגנון "רופא, ילד בן עשר וחתן פרס נובל (לשלום) נעולים בחדר, ויש רק מסכת חמצן אחת" חומר שמתאים לכל היותר לפעולות בתנועת הנוער.
במקרים אחרים (למשל כשקובעים הנחיות לחובש או רופא המגיע לזירה מרובת נפגעים) אנחנו מעדיפים לאלץ אותו לבחור ביניהם באקראי מאשר להציע קריטריונים "לא רלוונטיים" (כמו העדפת ילדים על מבוגרים, או פצועים על פוצעים).
בתקופת המשנה, מסתבר, התייחסו לשאלות האלה באופן אחר.

2. המפרשים מסבירים את "האיש קודם לאשה להחיות" בכך שהוא חייב בכל המצוות, ואילו היא פטורה ממצוות עשה שהזמן גרמן. ("אז מה?" - לא יודע.)

3. לשחרר משבי - מעדיפים להציל קודם את מי שעלול להפגע יותר; האשה עשויה להאנס, ומשום בושתה יש להתאמץ יותר כדי להציל אותה.

4. האב קודם לאנשים אחרים משום "כיבוד אב". את העדפת הרב (כאן, ובמקומות אחרים) מסבירים המפרשים ב"אביו הכניסו לחיי העולם הזה, ורבו הכניסו לחיי העולם הבא".
תודה 167774

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים