''כוחנות'' 168392
בגוף הידיעה מסופר על התנגדות מנהל המוזאון המקומי למטס, בגלל שהוא מפגין "כח צבאי".
אתמול, בתוכניתם של כרמית גיא וחיים זיסוביץ בקול ישראל היה ראיון עם שבח וייס, שגריר ישראל בפולין, שבו הביע השגריר את תמיכתו במטס. כרמית גיא, גם בשאלותיה לשגריר וגם בשיחה בינה ובין חיים זיסוביץ אחר כך הביעה התנגדות למטס בגלל שלדעתה אין מקום להפגין "כוחנות" במקום זה, וחיים זיסוביץ הביע עמדה פחות או יותר נטרלית, תוך שהוא מעלה את הטענה שמטס כזה אינו בדיון הפגנת כוחנות.
למשמע הדברים רשמתי פקס שתוכנו (בערך. המקור אינו לפני.) כזה:

"לעניין המטס מעל אושביץ.
כששמעתי על הכוונה לערוך מטס כזה, חשבתי לעצמי מה היו אומרים אותם יהודים אומללים שהובלו תוך השפלה וחוסר אונים למותם, לו שאלו אותם אם היו תומכים במטס של מדינה יהודית עצמאית וחזקה צבאית בעוד כמה עשרות שנים, ועניתי לעצמי שאין לי ספק שרובם היו תומכים בכך, כפי ששמחו והתרגשו שרידי הפליטה כשראו חיילים יהודים של הבריגדה במדים "כוחניים".
די לי בכך כדי להצדיק את המטס הזה."

את הפקס הזה לא הצלחתי לשלוח בגלל שהקו היה תפוס זמן רב, אבל כרמית גיא הקריאה פקס אחד, (לפי דבריה מתוך רבים) שבו הביע הכותב תמיכה במטס, ורבוי הפקסים האלה היה כנראה הסיבה לכך שהקו היה תפוס. לאחר שהקריאה שוב חזרה והסבירה את עמדתה שוללת הפגנת ה"כוחנות".
מה שאיפשר את השואה הוא בדיוק היעדר ה"כוחנות". אני חושב שיש במטס הזה משום הפגנת כוחנות, ובכל זאת ודווקא בגלל זה היה נכון לערוך אותו.
''כוחנות'' 168416
לא הגיע הזמן להפסיק לערבב את השואה עם כל דבר אחר?
עם כל יחסנו המורכב לאירוע הזה, אי אפשר לחיות תחת הצל הזה _כל_הזמן_. זה לא נורמלי, זה גורם לראיה מעוותת של המציאות.

נא להשאיר את ההתקרבנות לפלסטינאים - הם עושים את זה יותר טוב.
''כוחנות'' 168418
האם להפסיק לומר שהשואה דחפה וזרזה את תהליך הקמת מדינת ישראל ?
האם מדינת ישראל צריכה לבטל את יום הזכרון שעליו הכריזה, ולהפסיק לקיים טכסי זכרון רשמיים שלה ?
האם על משרד החינוך של מדינת ישראל להפסיק לשלוח משלחות נוער לפולין ?
או שכוונתך היא שצריך לנתק בכלל את סיפור אושביץ, שהוא סיפור כלל עולמי, מהשואה, כשם שניסו לעשות מדינות מזרח אירופה וברית המועצות בזמנו, תופעה ששרידיה מצויים שם פה ושם גם היום, ואפילו אצלנו, אצל בעלי השורשים הקומוניסטיים ככרמית גיא.
מה בדיוק אתה טוען ?
כוחנות 168420
מה הוא טוען? למשל תגובה 168398
בלי להכניס לו מלה לפה אז אולי אני טועה
''כוחנות'' 168440
אתה בודק את האייל בשעה 7:26 בשבת בוקר? איזו מסירות :-)

כוונתי כפולה: ראשית, יש אנשים שמנצלים את השואה כקרדום לחפור בו.
שנית, כשמסתכלים על כל דבר דרך המשקפיים של השואה, המציאות מתעוותת. זה מחזק את תפיסת הקורבן (עשו לי) ולא "מה אני יכול לעשות". חוץ מזה, בהשוואה לשואה, כל מעשה יכול להראות צח כשלג...
''כוחנות'' 168444
אני ניסיתי להעלות לויכוח את עניין המטס הזה, לאחר ששמעתי ויכוח על הנושא הזה ברדיו, כפי שסיפרתי.
כששמעתי את הויכוח הזה צדדתי נחרצות בעמדת מצדדי קיום המטס, והתפלאתי שנמצאים בכלל בתוכנו אנשים שמתנגדים לכך.
האמת היא שפעלתי עוד יותר מכך. אני הייתי זה שביקש מערן לפרסם את הידיעה הזאת, על מנת שאוכל להכניס את תגובתי (אם לקול ישראל לא הצלחתי להגיע בעניין זה, אז לפחות לאייל.)
אני מתפלא שכמעט ולא ראיתי תגובות לגופו של הויכוח הזה, ואתה אחד הבודדים שהתייחסו. אבל את התייחסותך לא הבנתי כלל. לא כתבת בפרוש אם אתה בעד המטס או נגדו. גם תגובתך האחרונה אינה ברורה לי. אם יש אנשים שמנצלים את השואה כקרדום לחפור בו, מה זה שייך לעניין המטס ?
הייתי רוצה לראות התייחסויות לגופו של עניין.

אשר לשעת הבוקר המוקדמת איש איש ושעותיו. לעולם לא תמצא תגובה שלי שנכתבה בשלוש לפנות בוקר או שעה דומה, כפי שתמצא תגובות של אחרים בשעות כאלה.
בשעות כאלה אולי אני חולם שאני כותב משהו, אבל רק זה . . . :)
''כוחנות'' 168738
לא הספקתי לענות לך בזמן, ואסתי הצליחה להעביר את התחושה שלי טוב יותר ממה שאני מסוגל.
אם אתה שואל לגופו של עניין, לדעתי לא צריך לערוך "מטס" כזה, אבל העניין נוגע בנקודה כל-כך רגישה שלאחר שזה כבר נעשה, אי אפשר להתנגד לזה - לא לירוק ולא לבלוע.

בקשר מה שאמרתי בתגובה הקודמת - לדעתי, יש אנשים שבאופן מודע/חצי-מודע מעוניינים לנצל את השואה למטרותיהם (משום מה עולה לי בראש תמונה של בגין). זה, יחד עם עם גורמים נוספים, גורם לראיית כל דבר דרך המשקפיים של השואה: ערפאת = היטלר, סדאם חוסיין = היטלר וכו' וכו'.
בהחלט כוחנות. 168499
אף אחד לא מכחיש שגורל היהודים בתקופת השואה היה אחר לו היתה קיימת מדינת ישראל והייתה בעלת צבא חזק.

הויכוח הוא לגבי המיפגן היהיר והכוחני הזה כיום, 60 שנה לאחר השואה. כמו שכתב מאיר אריאל באחד משיריו, כל אחד אוהב להפגין את מה שאין לו. למדינת ישראל ולחלק גדול מאזרחיה חסר ביטחון עצמי ולכן הם מפגינים כוחנות בטקסים קיטשים ולאומנים. לאחר יותר מ50 שנות ריבונות לא השתחררנו מתחושת הנבחרות הצדקנית שלנו (לא מעט בגלל 36 שנות כיבוש) וכמו מצורע המחטט בפצעיו או לא יוצלח הנהנה להתפלש בבוץ כישלונו, אנחנו מקיימים ומטפחים את מיתוס השואה - התפיסה שאנחנו הצדיקים והמסכנים היחידים בעולם וכל הגויים רשעים ואנטישמים (תפיסה הנוחה מאוד בעיקר למחנה הימין). כל זאת במקום להתמודד עם הבעיות האמיתיות שלנו ולבדוק האם חלק מהביקורת עלינו בכל זאת מוצדק.

לכן אנחנו כ"כ נהנים ממטס כוחני הגורם לנו לזיקפה לאומנית שמאוד חסרה לנו כרגע (כי פיצוץ בתים והתעללויות במחסומים לא פוטוגנים כמו מלחמת בזק בששת הימים או מבצע אנטבה).

כמו שכתב יהודה אלקנה כבר לפני 15 שנה במאמרו הקלאסי "בזכות השיכחה", הגיע הזמן לשרש את מיתוס השואה. זה רק יעשה לנו טוב.
בהחלט כוחנות. 168513
איפה המאמר של אלקנה מופיע?
בהחלט כוחנות. 168530
קטעים נבחרים ממנו מופיעים במיליון השביעי מאת תום שגב ובשואה בחדר האטום מאת משה צוקרמן.
בהחלט כוחנות. 387287
המאמר במלואו מופיע בקישור http://www.haokets.org/Archive.asp?Start=578 .
בהחלט כוחנות. 168521
א. למה לקפח את השמאל? לא חסרה לנו גם זיקפה שמאלנית?
ב. מהו מיתוס השואה?
בהחלט כוחנות. 168524
א. ההשוואה בין זקפת הימין לזו של השמאל מעלה בזכרון את אותו כושי שהתרחץ עירום במימי הזמבזי, עת עברו שם מספר תיירות אנגליות שצחקקו במבוכה מתפעלת.
מבלי היות נבוך כלל מיהר לפנות אליהן בשאלה: מה אתן צוחקות, אצל גבר לבן זה לא מתכווץ במים?
168527
רגע, אתה רוצה להגיד שבאמת יש דברים כאלה "זיקפה לאומנית" ו"זיקפה שמאלנית"? (בילינסקי כתב פעם על "תאבון ימני" ו"תאבון שמאלני" אבל זה משהו חדש.) אתה יכול להסביר מה זה ולמה חסרה לנו הלאומנית והאם חסרה לנו השמאלנית (ואם לא אז למה?)

ויותר ברצינות: אחרי גיל 5, משחקים בפיפי-קקה עושים מעט מאד רושם אבל מסריחים באותה מידה.
לפקודה תמיד אנחנו - אנו אנו הפלמ''ח 168529
כמי שמשייט באייל מרבית הזמן בהלך נפש אסוציאטיבי, אני מוצא את בקשתך מכבידה מעט...

זקפת הימין:
"ז'בוטינסקי הקפיד לאמן את המתנדבים שלו בגלוי, הוא ראה בכך עניין עקרוני והתווכח על כך עם כמה מאנשי תנועת העבודה שסברו שיש להקים הגנה מחתרתית. האימונים והמסדרים נערכו בחצר בית הספר. לפחות פעם אחת הוציא ז'בוטינסקי את אנשיו למעין מצעד ברחבי העיר".("ימי הכלניות" עמ' 112)

"אנחנו נכנסנו בהמון רב אל העיר העתיקה. הערבים הופתעו, עזבו את החנויות וברחו...כאשר הגענו אל הכותל, הרימו אותי על הכתפיים, ושם הרמתי יד ואמרתי: ...לעולם לא נוותר על זכויותינו במקום הזה! היו גם קריאות בוז לשלטון המנדטורי. בסוף הנפנו את הדגל שנשאנו כל זמן ההפגנה, הנפנו אותו למעלה, מול הכותל, ושרנו את 'התקוה'." (הרב משה סגל, ברית בריונים, חודש אב תרפ"ט)

זקפת שמאל:

לא בכתה הילדה - אבא מים לי הב -
עת אביה נשך את הכר התפוח,
גנרלים ! שלחו לה מדלית-זהב.
על גבורה
ועל אומץ-הרוח!
(אלתרמן, הצי שלנו, שיר על המעפילים)

חוששני שאיבדתי אותך בשלב האנאלי של התגובה.
168546
זה לא אני, זה חוזה אורטגה אי גאסט.
בהחלט כוחנות. 168532
א. בהחלט חסרה. מאז שברק הרס את השמאל, המחנה הוא לא מה שהיה.
ב. הסברתי בתגובה עצמה.
ישראל מחכה לפופק 168550
פופק, אם הזיקפה שלך היא במקרה לאומנית או שמאלנית, דע לך שהיא חסרה לנו. אנא פנה לארז כדי להשלים את החסר.
ישראל מחכה לפופק 168573
הזיקפה שלי היא א-פוליטית. כמו הצופים.
ישראל מחכה לפופק 168577
יש מי שצופה בזיקפה שלך? אתה גם מוכר כרטיסים?
מה שהקורבנות היו אומרים על המטס 168598
אילו ידעו עליו בעת שהובלו אל מותם, לא יוודע לעולם. וגם אם הידיעה על מדינת ישראל היתה מנחמת אותם אילו ידעו, העובדה היא שהם לא ידעו. ואתה לא יכול להתנחם בדיעבד, על ידע שלא היה להם.
אז נחמה של ממש לקורבנות אין כאן. תועלת של ממש לעם היהודי ו/או למדינת ישראל- גם אין כאן.

מה יש כאן- סמל.
ונשאלת השאלה אם תוספת הסמל הזו, לסמלים הרבים שכבר קיימים בנושא, נחוצה. ולמי.
אני בת למשפחה של "אודים מוצלים", מכל צד שרק אפשר. ולי המטס הזה לא תורם כלום.

מצד שני, גם לא נראה לי נורא חשוב להתנגד למטס. במיוחד כל עוד שזה אירוע חד פעמי. אבל בואו נפסיק להעמיס סמלים על גבי סמלים פה. כי מנקודה מסויימת ואילך זה מתחיל להוריד מגודל האסון, ואפילו קצת לעצבן.
מה שהקורבנות היו אומרים על המטס 168649
בודאי לא נדע מה היו אומרים המתים, משום שאי אפשר להחיותם. אבל כל אחד יכול לחוש זאת כפי שהוא חש, ואני כתבתי מה שאני חשתי. גם רבים במשפחת אבי ומשפחת אמי גמרו את הקריירה שם, ואני חש כנציגם, באופן שאני מבין זאת. כך צריך לפרש את תגובתי.
אם במשפחתך עדיין חיים כמה ''אודים'', שאלי אותם לדעתם. זה מעניין. שבח וייס הוא ''אוד'' בעצמו. הוא צדד במטס, ולחם לקיומו.

נזכרתי במשהו שקשור אולי איך שהוא לעניין.
בזמנו היה ויכוח אם לנגן אצלנו יצירות של וגנר. סופר שבין נגני התזמורת היה ויכוח כזה, וכולם תמכו בנגינת היצירות האלה, חוץ מנגן אחד שבמקרה היה היחיד מביניהם שהיה במחנות וניצל. כששמעתי את הסיפור חשבתי שרק כדי להזדהות עמו ועם דומיו, לא צריך לנגן.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים