בתשובה לNik The Greek, 11/09/03 18:04
אותו כנ''ל, ועוד קצת 169709
זאת לא דמגוגיה, זאת המהות. אם לא יהיה לילדים כסף, התוצאה הישירה של זה, היא שלא יהיה להם אוכל, בגדים, מחסה, חינוך, בריאות וכל זה. הכסף שאנחנו מעבירים למשפחות מרובות ילדים נועד לטפל בדברים האלה. לכן אני לגמרי לא מקבל את טפיסת נתניהו-פורז. להבדיל, אם הם היו מציאים לתת לילדים אוכל (בצורת תלושים או האכלה במקומות חינוך ממשלתיים) ביגוד (בצורת תלושים) מחסה (וכן, כאן חייבים גם לתת משהו להורים) וטיפולים רפואיים על חשבון המדינה (מה לעשות בשביל למנוע מצב של טרדנים? לא יודע.) במקום חלק (גדול) מהכסף, הייתי תומך. כל זמן שהם מדברים רק על לא לחלק כסף, תוך כדי התעלמות מהצרכים של הילדים (ולא של ההורים), אני מתנגד בחריפות. מבחינתי, זה (ז"א, הילדים) הקו לפיו אני מקבל את ההחלטות בנושא. אני מעדיף את המצב בקיים היום, על המצב המוצא ע"י נתניהו-פורז, כל זה מבלי לקבל את הנחת הבינאריות (הסבר למטה) באשר למצבים האפשריים, ז"א, המצב היום הוא מחורבן, החברה החרדית והחברה הערבית חיה על חשבון משלם המיסים, ללא נסיון מינימלי לתרום, אבל הפיתרון הוא לא להרעיב את החברה החרדית או הערבית. אפשר לצאת נגד המנטליות, ללא פגיעה בילדים, או לפחות תוך כדי צמצום הפגיעה למינימום ההכרחי.

לא יודע מי זה "כולנו", היה לי הרושם שאביב לא מקבל את התיאור הזה, ובגלל זה הוספתי אותו. בחברה חופשית, לא צריך לשלוט בגודל האוכלוסיה. נקודה. סתם עוד התערבות של השלטון בחיי האזרחים, שלא תביא לשום תועלת. בחברה חופשית, צריך לשלוט בחינוך של האוכלוסיה, קצת יותר קשה פוליטי, קצת יותר יקר, אבל במבט לאורך זמן, כדאי.

הנחה בינארית: היתה לי תחושה שעוד לא נפגשת עם מסמך ברזילי, כדאי שתלמד אותו http://techst02.technion.ac.il/~sgiladb2/logic.htm (את הנחת הבינאריות אתה יכול למצוא ב http://techst02.technion.ac.il/~sgiladb2/logic.htm#B... אבל בבקשה, נסה לקרוא את המאמר כולו)
הנחה בינארית 169718
תודה על הלינק.

ולעניין, אני לא מסכם שמדיניות ביבי-פורז, כפי שאתה מכנה אותה, מרעיבה ילדים. ה"חינוך" שאני מדבר עליו הוא לא רק בבית ספר אלא גם ע"י יצירת מצבים בהם כדאי יותר למשפחה לנהוג בצורה סבירה מבחינת מספר הילדים, אם זה ע"י שינוי בהטבות להורים צעירים או בהקטנת קצבאות וכדומה. התערבות של הממשלה בחיי האזרחים אינה בהכרח דבר רע ואינה סותרת את החופש של האזרחים. מה זה "לא צריכה לשלוט בגודל האוכלוסיה. נקודה."? מאיפה הנקודה הזו? הרי ברור שתפקיד הממשלה הוא לשלוט בחיי האזרחים והכל עניין של מידה - עד כמה מעורבת הממשלה. חיי המשפחה רצוי שיהיו עניין פרטי, זה נכון, אבל מכאן להרחיק ולומר שאין שום מצב שלממשלה יהיה מותר להשפיע על קצב גידול האוכלוסין זה סתם שטות. הרי מעבר לעוני ולהשפעה השלילית שיש לגידול אוכלוסיה מופרז על החברה ישנו קצה הסקאלה - פיצוץ אוכלוסין. זה עד כדי כך פשוט, ובחלק מהמקומות בעולם זו המציאות.

לסכם, אני סבור שאנחנו תמימי דעים לגבי העובדה שלממשלה יש תפקיד מחנך בנושא הילודה. אני חושב שבמקרים מסוימים הממשלה צריכה לעשות אך יותר מזה וללחוץ על סקטורים מסוימים באוכלוסיה כדי שיכנסו לתלם. זה אולי לא המצב האידיאלי אבל לעיתים הסכנות שבהתרת הרסן גדולות יותר.
ובוא לא נגזים, הממשלה לא ממש הולכת להרעיב את הילד העשירי, אבל היא הולכת לגרום לאותו הילד לזכור את התנאים הפחות טובים בהם הוא גדל ולחשוב פעמיים לפני שהוא עצמו מחליט להביא מספר דו-ספרתי של ילדים לעולם.

ובהערת שוליים, הדיון צריך להיות ללא ספק על מידת המעורבות של השלטון בחיי האזרחים ועל הדרכים בה הוא עושה זאת - מה שלא נכון לעשות הוא לתקוף בצורה קטגורית את עצם העלאת הרעיון של מדיניות ילודה, כאילו שזה איזו תכנית שטנית להתעללות בדתיים.
הנחה בינארית 170129
יכול להיות שבהינתן מצב בו יותר קשה לכלכל ילדים, אנשים יולידו פחות ילדים, אבל ההנחה שאם ניצור מצב שכזה, כולם ינהגו באופן "רציונלי", וישמרו על משפחות קטנות היא מגוחכת. כשבאים לדון בנושאים חשובים כמו חיי אדם, אי אפשר לצאת מנקודת הנחה שכזו, וחייבים לחשוב מה יהיה עם הילדים. זה לא נכון להעניש ילדים על "חטא" אי הראציונליות של הוריהם. העובדה שאתה מדבר על מצב של פיצוףץ אוכלוסיה (בסוף הפיסקה הראשונה) כאפשרות סבירה, מראה שגם אתה לא מקבל את הנחת הראציונליות, ולכן אין טעם שנדון בה. לא כל דעה שאתה לא מסכים איתה היא "סתם שטות", קצת כבוד.

לסיכום, נראה לי שאתה מנסה להתעלם מהבעיה המרכזית ע"י ההנחה שאם לא נתיחס אליה, היא תעלם מעצמה, היא לא. הדיון, לדעתי, צריך להיות (והנה, לזה קוראים "ספק") על איך לנהל מדיניות רווחה חכמה, אבל *גם* רחומה. הנסיון להתעלם מהצורך במדיניות כזו, ועוד יותר, הניסיון לטעון שזה כביכול "נושא זר", וש"אין ספק" שזה לא הנושא, הוא התעלמות מהמציאות.
הנחה בינארית 170131
למי אתה עונה בדיוק? כי נהוג, כאשר מצטטים מישהו, לא לייחס לא דברים שהוא מעולם לא אמר סצם בשביל התמשכות הדיון. לא שאין לי מה להגיד אבל הפסקה אחרונה שלך ממש מפריעה לי:

>> נראה לי שאתה מנסה להתעלם מהבעיה המרכזית ע"י ההנחה שאם לא נתיחס אליה, היא תעלם מעצמה

זה לא מבוסס על שום דבר שאמרתי.

>> הדיון, לדעתי, צריך להיות (והנה, לזה קוראים "ספק") על איך לנהל מדיניות רווחה חכמה

מי דיבר על ספק??
בלי קשר, זה בדיוק מה שאמרתי: הדיון צריך להיות על מידת המעורבות והדרכים בה יש להתערב, לא על עצם הזכות של הממשלה להתערב. זו הייתה כל ההערה.

>> הנסיון להתעלם מהצורך במדיניות כזו, ועוד יותר, הניסיון לטעון שזה כביכול "נושא זר'

שטויות, לה"דמ.

>> ש"אין ספק" שזה לא הנושא, הוא התעלמות מהמציאות.

לא רק שזה מנותק לחלוטין ממה שטענתי בתגובותי הקודמות, אתה בכלל לא מצטט טקסט שנכתב על ידי. ולו היית טורח לקרוא את התגובות ולא להמציא ציטוטים ולהגיב נגדם אז היית רואה שאותו הנושא שלכאורה זר בעיני לדיון הוא בדיוק מה שהצעתי שנתמקד בו.
מישהו מדבר בשמך? 170133
הייתי בטוח שאתה הוא זה שכתב את תגובה 169718, אם טעיתי, אני מתנצל, אבל כדאי שתדבר אם מי שגנב לך את הניק.

>> "זה לא מבוסס על שום דבר שאמרתי.", אמרת "הדיון צריך להיות ללא ספק על מידת המעורבות של השלטון בחיי האזרחים ועל הדרכים בה הוא עושה זאת", לדעתי זה נסיון להתחמק ממה שאני רואה כבעיה המרכזית, וכמה שאני רואה כנקודה סביבה הדיון צריך להיות.

>>"מי דיבר על ספק??", מי שכתב "הדיון צריך להיות ללא ספק על מידת ...".

>>"בלי קשר, זה בדיוק מה שאמרתי: הדיון צריך להיות על מידת המעורבות והדרכים בה יש להתערב, לא על עצם הזכות של הממשלה להתערב. זו הייתה כל ההערה", כן, רק שכתבת "ללא ספק", ולי יש ספק.

>>"לא רק שזה מנותק לחלוטין ממה שטענתי בתגובותי הקודמות, אתה בכלל לא מצטט טקסט שנכתב על ידי. ולו היית טורח לקרוא את התגובות ולא להמציא ציטוטים ולהגיב נגדם אז היית רואה שאותו הנושא שלכאורה זר בעיני לדיון הוא בדיוק מה שהצעתי שנתמקד בו.", שוב, אני באמת מתנצל, וקורא למערכת למחוק את תגובה 169718 ולחצוף שכתב אותה בשמך, אני קורא להתנצל בפני כל קוראי האייל.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים