בתשובה לאביב י., 19/09/03 1:32
העובד הבור 171291
מצד אחד, אני בעד השכלה לכולם, בחינם ובשפע (ובהקשר הזה צריך לדבר בהזדמנות גם על דו''ח וועדת מלץ). מצד שני, צריך להכיר בזה שרוב גדול באוכלוסיה בכלל לא רואה את עצמו מועמד ללימודים אקדמיים (למשל, חסרי תעודת הבגרות), והסובסידיה ששומרת את שכר הלימוד ברמה הנוכחית באה על חשבונם. התוצאה היא שלרוב, בני המעמד הבינוני-גבוה שומרים על מעמדם - על-חשבון בני המעמד הנמוך.
העובד הבור 171295
או, אם לצטט סיסמא שהיתה נפוצה פעם: סובסידיה לנצרך ולא למצרך.
"על חשבונם"? 171415
הסובסידיה ששומרת את שכר הלימוד ברמה הנוכחית באה על חשבונו של משלם המיסים. משלם המיסים העיקרי איננו מוכר הגלידה ומשכיר הכסאות המתקפלים בשפת הים. אז מה זאת אומרת "על-חשבון בני המעמד הנמוך"?

גם אם התוצאה היא שלרוב, בני המעמד הבינוני-גבוה שומרים על מעמדם - על-חשבון בני המעמד הנמוך, אז בוודאי שלעלות את שכר הלימוד עוד יותר רק יגדיל את ה"לרוב" הזה (המעמד הבינוני יכול לבלוע את זה, בעוד המעמד הנמוך יכול להחסם). שכר לימוד נמוך יותר מאפשר לפחות צ'אנס לאלה מבני המעמד הנמוך, שלא מוצא חן בעיניהם הרעיון של להיות נהגי אוטובוס או לרשת את המקצוע הנכסף של השכרת הכיסאות המתקפלים בחוף הים, שעובר במשפחה מזה ארבעה דורות.

לעלות שכר לימוד משמעו חסימת המעמד הנמוך. זה שיש קצת ניידות, זה לא אומר שצריך למצוא את הדרך לחסום גם את האפשרויות הבודדות (והמצומצמות) שיש לניידות. להיפך. צריך לחשוב על איך אפשר למצוא עוד אפשרויות (הפחתה גדולה יותר של שכר הלימוד באקדמיה או אף עזרה בלימודי מקצוע, למשל), בשביל שהחברה שלנו תהיה יותר הישגית.

___
1 מאז שיש מענק שחרור, האפשרות לסיים בגרויות במכינות, הוא פתרון אפשרי יותר, עבור המעמד הנמוך.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים