בתשובה לדב מאיר, 16/10/03 10:22
בהיסטריה רבתי? 175976
א. אתה טועה ומטעה במכוון בטענתך שאומות העולם אינן מתייחסות לאזרחים כחפים מפשע. ככלל זה נכון (אני בטוח שיש דוגמאות ומקרים קיצוניים, אבל מה זה משנה). אבל נניח שאתה צודק, אזרחים לא חמושים הם חפים מפשע מכוח מוסרי חזק הרבה יותר - כח האמפתיה וההומניות.
ב. אתה צודק לגבי זה שהאקט של הלבשת לוחמים באזרחי הוא חמור מאוד מבחינה מוסרית ומבחינת חוקי המלחמה, אבל זה לא אוטומטית מתיר דמו של כל אזרח. מעשה רע אינו מהווה התר למעשה רע מנגד. מעבר לכך, חשוב על טענתם של אוייבנו לגבי חיילים במילואים ותראה עד כמה היא משוללת יסוד. יש להמנע ככל הניתן (והדגש הוא על ככל הניתן) מפגיעה באזרחים.
ג. הנושא של אזרחים הממוקמים ליד מטרה צבאית מצריך זהירות מופלגת - אני לא מבין מאיפה ההיתר האוטומטי לשפוך דם. באותו מידה אפשר להגיד שאפשר לשפוך את המים עם התינוק, או חובה להדליק נירות שבת בתוך חדר מלא גז מימן.
ד 1) נניח שכולם תומכים בטרור (מן הסתם התמיכה היא לא ערכית אבל נעזוב את זה). זה לא הופך אותם טרוריסטים בפוטנציה, וגם אם כן זה עדיין לא מתיר את דמם. ראה למשל את הדיאלוג של אברהם עם ה' בנושא סדום.
ד 2) נראה לי שעניתי על הנקודה הזו.
ה. הפירוש הפשטני של נושא נשק הוא כמובן דמגוגיה. הכוונה ב"נושא נשק" היא בלוחם פעיל שנושא נשק בתור עיסוק, לא למישהוא שנושא נשק בנאנושניה הנוכחית.
ו. טיעונך נכון אך ורק אם אתה משנה אותו כך שידבר רק על הקמים להורגינו מקרב הערבים - המחבלים. הוא פסול לוגית אם אתה מכליל אותו לכל הערבים.

בקשר לענין היהדות, אני לא מתיימר למומחיות גדולה בתחום אבל פרושך הפשטני והצר של התנ"ך גורם לי אי-נוחות רבה. אם הייתי מומחה, הייתי יכול להביא ציטטות סלקטיביות המאששות את עמדתי (רות). אם מצטמצמים לפירוש פשטני כל הדתות המערביות (יהדות, נצרות, איסלם) מתירות להרוג כל לא-מאמין. הרי אליהו ורבים אחרים קטלו מאות ואלפים רק בגלל אמונתם בבעל, ולדעתי היהדות התקדמה במשהו מאז. לא ידוע לי על רב מפורסם מתקופת הגמרא ואילך שהחזיק בדעה כזו. אני מקווה מאוד שאין.

למען הסר ספק, גם אם היה מצווה באופן מפורש בתלמוד, באמנת ג'נבה, בכתבי אפלטון ובספרי חסמבה להרוג אזרחים חפים מפשע, עדיין הייתי חושב שזה פשע נתעב, ועדיין הייתי חושב שכל בני-האדם מחוייבים להכיר בכך. איתרא מזלי שכל המקורות הנ"ל הם בדעתי (אולי להוציא את חסמבה).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים