בתשובה להאייל האלמוני, 08/11/03 1:21
דטרמיניזם בחינוך 179823
הדברים נכונים כאשר מדובר במכונת דיש, מעבד מזון ופינצטה. עם מחשב הדברים הרבה יותר מעניינים.
קשה לצפות את התנהגותן של תוכנות הפועלות להשגת יעדים מורכבים בנסיבות מורכבות. בד"כ, אם התוכנה מורכבת מספיק, היא מכילה בעיקר כללי התנהגות שקצרו ידי המתכננים מלצפות את כולן - הן מבחינת התנהגות המשתמש והן מבחינת הסביבה בה תפעל התוכנה - למשל מצב מערכת ההפעלה, משאבי מערכת וכן תוכנות אחרות הפועלות או אף רק מותקנות במחשב.

מורכבות זו מזערית ביחס לזו האנושית - עדיין, אך כבר עתה ניתן לחוות ברמה בסיסית יותר את שעובר כל הורה, המחנך את ילדו לאיזון נפשי, עשיית הטוב ומציאת דרכו אל האושר, ואז, כאשר עוזב הזאטוט את הבית בגיל 18 הוא מתגלה כשנה לאחר מכן כפסיכופת עם נטיות סאדיסטיות שמבוקש בעשרות מדינות על פשעים כנגד האנושות.
ככה לפחות היה עם התוכנות שאני כתבתי בתחילת דרכי (: .
דטרמיניזם בחינוך 179834
עקב עומס, לאחרונה, כשאני כבר מגיב, נופלים בתגובותי שיבושי ניסוח כמעט בכל פעם. עם קהל הקוראים הסליחה.

בתקווה לזמנים נינוחים יותר,
אפופידס.
דטרמיניזם בחינוך 179878
אם הטיעון שלך הוא על רמת סיבוכיות כקריטריון למהו תהליך שבשליטתנו ומהו לא, איני סבור שאנחנו עדיין שם. כללי התכנות עדיין נוצרו על ידינו, לפעולה בסביבה שגם תוכננה ויוצרה ע''י האדם, אבל לא טרחו למפות את כל אפשרויות הפעולה האפשריות של המוצר הסופי, ביג דיל.
השאלה האמיתית 179917
איני חפץ לשחת להג נוסף בנושא השליטה, כי איני חושב שזו הנקודה החשובה כאן. אם אמשיך את אביב‏1, דעתי היא שהשאלות האמיתיות כאן הינן: באיזו מידה יתכן שלמחשב יש רצונות משלו, מהם רצונות אלו ומהיא עוצמתם. תהיות אלו קשורות באופן הדוק למקבילותיהן הנוגעות לבני אדם, ושמשמשות את שיקול דעתנו המוסרי.
כלומר, לא חשוב כיצד נוצר אוסף רצונות זה(אדם) או אחר(מחשב). לפחות עבורי, שאלת קיומם ותוכנם של רצונות אלו, היא השאלה המהותית.

1 בתגובה 179838 , גם אם לאו דווקא לזה התכוון הוא.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים