בתשובה לדקלה ברקוביץ, 13/01/00 3:05
הבעייה עם ש''ס והשלום 1807
מישהו אמר משהו על נשים כשלא שמתי לב? מאיפה הגישה הצינית הזו? מי בכלל אמר משהו על "נקבות מטומטמות"?
נו, מילא... אם כך את מעידה על עצמך, מי אני שאשבור לך את המילה.
לעניין - ההתייחסות אל אסאד כאל "חלוש וחולה" היא מסוכנת עבורנו, ובכלל. היא גם מיותרת. אין כאן עניין של כניעה יש כאן עניין של צדק - על מה אנחנו מוכנים לוותר, ומה אנחנו מקבלים בעד זה. אני אישית מתנגד להחזרת הגולן עבור "הסכם הפסקת אש" דליל. גם ברק, כך נראה לי, מתנגד לזה. אבל אנחנו כן מעוניינים בנורמליזציה של היחסים בין סוריה לישראל, ובתמורה, אנחנו מוכנים לויתורים בגולן. ולמה זה?

הדמוקרטיה והקידמה היא כמו תוכנת אינטרנט טובה - היא עוברת מפה לאוזן, ומי שיכול להשיג אותה - ישתמש בה. ככה אפשר "לגנוב את השוק" ל"חברות" דיקטטוריות שמנסות להשליט את התוכנה שלהן בכוח הזרוע (טוב, אולי בתור אדם שכותב את הדברים הללו באקספלורר אין לי זכות לדבר...). מרגע שסוריה תפתח לישראל, תגדל המשיכה של הסורים לכיוון הקידמה המערבית, ויתכן שסוריה תתחיל לנוע לכיוון דמוקרטיזציה.

הייתי היום ביום הפתוח של אונ' ירושלים, ואחד הדברים שנאמרו שם, בהרצאה על יחב"ל, נחרט בזכרוני - "מנסיוננו, מדינות דמוקרטיות לא נלחמות אחת בשניה". זה נכון. בגלל זה הדמוקרטיה היא דבר שחובה להתעקש עליו במדינה הפלסטינאית, ובגלל הסיכוי לדמוקרטיזציה של סוריה - כדאי לנו להחזיר את הגולן.

ולא נכנס כאן לתאוריה המופרכת משהו שלי על התפוררות העולם למדינות לאום, שלאחריה יבוא איחוד מאסיבי של המדינות למדינת על אחת או שתיים.
התאוריה המופרכת שלך 1814
למה מופרכת?

אני צופה שהאיחוד האירופאי יהפוך לאיחוד מלא (עם "ממשלה פדרלית" – "ארצות הברית של אירופה", אם תרצה - אהש"א בקיצור) תוך 200 שנה אם הם *ממש* איטיים, 10 עד 20 שנה אם הם מהירים.

אל תחיו באשליות: הסיכוי שישראל תהיה מדינה באהש"א אפסי.

איחוד לברית כלכלית במזרח הרחוק אינו בלתי מתקבל על הדעת (יפן – טיוואן – סינגפור ושאר המדינות המערביות או נאורות יחסית באיזור).

התוצאה תהיה עולם שלישראל יהיה הרבה יותר קשה לשרוד בו, כלכלית. התחרות תהיה עזה הרבה יותר. רמת החיים *מחוץ* לאיחודים הללו תרד פלאות.

אל תבנו על "תעשיית ההיי-טק הפורחת" שתהפוך את ישראל לפרח במדבר. היא לא. תעשית ההיי-טק הישראלית פורחת ארה"בה (ולכיוון אהש"א, בהמשך).

איפה, אם כן, *יש* לנו סיכוי?

בחלום המופרע של פרס. "מזרח תיכון חדש".

נכון, איחוד מדינות המזרח התיכון. כרגע זה נראה מופרע. אבל מי היה מאמין, לפני 150-200 שנה, שבריטניה וצרפת, היריבות המרות משכבר הימים, תעמודנה על-סף איחודן למדינה אחת? מי היה מאמין, לפני *50* שנה, שבריטניה וצרפת תעמודנה על-סף איחוד עם גרמניה ואיטליה, יריבותיהן מהמלחמה הנוראה ביותר בהסטוריה?

אם שכינותינו תהפוכנה לדמוקרטיות, איחוד כלכלי (ומטבע איזורי אחד) אינו בלתי אפשרי בעוד 50-100 שנה. (איחוד מדיני, עם "ממשלה פדרלית", יקח וודאי יותר זמן).
התאוריה המופרכת שלך 1818
טוב, נתחיל מכך שהתעלמת מהחלק הראשון של התאוריה שלי - ההתפוררות המוחלטת למדינות לאום (או אפילו למדינות של קבוצות אתניות. אולי חזרה לפוליס הוותיק?), שרק מהן תצמח פדרציה שתאפשר לכל קבוצה לשמור על אוטונומיה תרבותית מבלי להלחם כל הזמן, וזאת תוך הכרה בערכים דמוקרטיים משותפים.

אבל אולי אני אשוב לזה אחרי שאתעמק קצת יותר במדע המדינה.

אגב - שם יותר מוצלח ל_א_רצות _הב_רית של _א_ירופה: אהב"א.
איזה מסר חיובי לעתיד!
התאוריה המופרכת שלך 1827
קיימת רק בעיה אחת בתאוריה שלך (טוב, האמת שקיימות יותר, אבל זה ביטוי) - האנגלים אף פעם לא חשבו שהצרפתים נחותים מהם. הגזענות האירופית המפורסמת הופנתה רק החוצה, אל האדם השחור, האדום, הצהוב והירוק. תמיד, בתפיסה של בני העמים הלוחמים, האויב היה שנוא, כופר, טועה, מסוכן, אך בכל זאת אנושי. דמות הערבי בעיני הישראלי לעומת זאת, מראה אדם גס, טיפש, בור, פרימיטיבי, אלים וחסר כל צלם אנושי. מתוך היקש הגיוני, בהיעדר כל מקור אחר, אני מניח שכך גם נראה הישראלי בעיני שכניו.

מלבד המחסום הפסיכולוגי, קיים מחסום נוקשה לא פחות, ומציאותי אף יותר - המסורת הדמוקרטית, אמנם קצרת היומין, ואמנם המעורערת, הישראלית, עומדת בניגוד מוחלט למסורת הדיקטטורית הערבית. הציבור הרחב עודנו בור ואינו יודע אפילו קרוא וכתוב, ואינה מסוגלת לעמוד בחובות הנלווית לזכות ההצבעה, קיימות יותר מדי משפחות ''אצולה'' אשר יסרבו, בכוח, לקבל את הדמוקרטיה, ובנוסף, מתוקף האינרציה החברתית, נהנים השליטים מפולחן אישיות מקיף, שמעודד את הרוב המדוכא לסרב להשתחרר.

אני אומר זאת בנסיון כנה להמנע מגזענות, אך התקדים היחיד בהסטוריה של מונרכיה המקבלת על עצמה מרצונה את הדמוקרטיה (לאלו שמפלבלים בעיניהם, בריטניה), התרחש בקרב אוכלוסיה שגם לפני כמה מאות שנים היה מתקדמת יותר, לפחות חברתית, ממצרים של היום. וגם שם, התהליך היה ארוך והדרגתי, עד שהוקמה הדמוקרטיה ה(כמעט)מלאה שהיא בימינו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים