בתשובה לברקת, 21/11/03 14:15
ניסוי מעניין בסגירות מחשבתית 181575
את מפספסת את העניין.

בסדר, את צודקת: הערבים באירופה שומרים על המנטליות ההרסנית שלהם לא כי זה טבעם אלא כי הקהילה הסגורה שלהם מטיפה לכך.
אז מה? מה הוכחת פה? העובדות עומדות בעינן: הם כמיעוט בארץ אירופאית לא מוסלמית הערבים ממשיכים במנטליות הרגילה שלהם. מה זה משנה מהו המקור הנקודתי? הם ממשיכים להוות בעיה גם כשהגורמים החיצוניים רק מוחלשים ולא מבוטלים לגמרי.
באמת נחמה.
ניסוי מעניין בסגירות מחשבתית 181608
הם ממשיכים להוות בעיה - נכון, ולא טענתי אחרת. כל הדיון בדבריך סב סביב הטענה שלך ש''זה טבעם'', וזה מה שבאתי לסתור.
ניסוי מעניין בסגירות מחשבתית 181664
הם ממשיכים להוות בעיה כי זה טבעם!

יש לנו פה גוש של נתונים: הקהילות הערביות מהוות בעיה. אולי כבודדים אין הערבים מהווים בעיה אולם היות שהם אינם חיים כבודדים אלא כקהילה זה לא ממש משנה. אפשר גם לומר שנטייתם לחיות בקהילה סגורה היא חלק מן הבעיה.

אבל שוב, אלה דקדוקי עניות. אני לא רואה דרך לגרום להפסיק את השבטיות הזאת וכשבטים סגורים הם הרסניים.
אין שום טעם לרדת לרמה בסיסית יותר כשרמה כזאת לא קיימת בשטח. זה אולי טוב לאיזה מחקר סוציולוגי אבל זה פחות טוב כשמנסים להבין מה קורה ולקבל החלטה.
ניסוי מעניין בסגירות מחשבתית 181672
יש לקבל החלטה עפ"י מחקר סוציולוגי, לא?
במחקר שבוחן איך לגרום לפתיחות לקהילה סגורה, ולא להחליט דרך הבטן בלבד.
להאשים את הערבים בכל הצרות בעולם זה קל- כך עושים עמים לעמים שונים לעיתים
ניסוי מעניין בסגירות מחשבתית 181681
אני, להבדיל משונאי יהודים, לא האשמתי את הערבים בכל צרות העולם כי אני לא חושב שהם אשמים בכל צרות העולם. הם אשמים בסיכון יהודים, ישראליים ומערביים אם באלימות ישירה ואם בנשק גרעיני.

מחקר סוציולוגי הוא כל כך לענין כאשר נשאלת שאלה של הישרדות. אולי צרפת יכולה לשאול עצמה שאלה כזאת אבל לא אנחנו.
ניסוי מעניין בסגירות מחשבתית 181689
"זה טבעם" - האמירה המקורית שלך כיוונה לנתונים גנטיים, והיא נסתרה. "טבעם" התרבותי הוא כבר עניין שונה לגמרי - תרבות ודפוסי חשיבה אפשר לשנות באמצעים המתאימים, אפילו תוך דור אחד.

וראה לדוגמה השינוי שחל בתפיסות המשפחתיות של מעמד האשה בתקופה שסביב מלחמות העולם. בין היתר זה קרה כתוצאה ממדיניות של ממשלת ארה"ב - בתחילה היה צורך בנשים במקומות העבודה, וכאשר החיילים חזרו הביתה, היה צורך להטמיע שוב את הרעיון שמקומה של האשה האידיאלית הוא בבית.
או לדוגמה השינוי שחל ביחס לילדים ולטיפול בהם, כתוצאה מעליית ענף הפסיכולוגיה בתחילת המאה ה-‏20. חמישים שנה לפני כן, היו נותנים לילדים לבכות במשך שעות, ושולחים אותם לעבוד בגיל צעיר מאוד, בלי לחשוב על טראומות ילדות שייגרמו להם ‏1. חמישים שנה אחרי, עבודת ילדים היא דבר מגונה, וכל פיפס של הילד גורם לאם רגשות אשמה. כאן השינוי הגיע בעזרת גילויים חדשים בלימודי האדם.

אגב, כשאתה אומר "ערבים" - אולי אתה מתכוון למוסלמים? יש מוסלמים שאינם ערבים (למשל בהודו), ויש ערבים נוצרים (שנכון לעכשיו לא עוסקים בטרור כמו אחיהם).

1 כמובן, אני משמיטה גורמים נוספים שתרמו לשינויים האלה, ומתארת באופן סכמטי.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים