בתשובה ליוסי גורביץ, 26/02/01 21:16
אצלינו בשכונה 18184
אני עצמי רציונליסט, כמובן, אך בניגוד אליך אינני שולל על הסף גישות לא רציונליסטיות.
סבורני שאתה מבלבל רציונליזם עם אמפריציזם. כלומר, כישוף הנו אקט לא רציונלי בעיניך משום שאין לו בסוס בחוקי הטבע. יוצא מכך, שאם תצליח להוכיח שכישוף אפשרי, הרי שהפכת את כל העיסוק בו לרציונלי!
אגב, בת זוגתי למדה בUCLA קורס על כישוף, ומסתבר שאכן התקיימה מאז ומעולם מעין כת סודית של מכשפות (שהייתה לה מערכת אמונות שלמה ומוסדרת), אשר נרדפה על ידי הממסד הדתי הנוצרי, היות והוותה אלטרנטיבה!כלומר, גם לציד המכשפות היה בסיס רציונלי מסויים.
ויש לזכור שציד המכשפות אירע על רקע הסבל בעקבות (ולא במהלך) המגיפה השחורה ועל רקע ירידת הממסד הדתי אשר חש מאוים ולא היה מסוגל לתת לאנשים מענה במצוקתם הקשה.

לגבי הרציונליות וחלוקה לא צודקת של משאבים. דומני שהיה זה עוד לנין שרמז לכך שפילוסופים מערביים כגון מיל, הם שדחפו את *עיקרון התועלת העצמית* כבסיס לחשיבה הגיונית ומוסרית, וזאת במקביל לצמיחת הקפיטליזם.
השלטת עקרונות הרציונאליזם הכלכלי קבעה והנציחה את כללי המשחק של הכלכלה העולמית.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים