בתשובה לערן בילינסקי, 04/12/03 8:26
ידע כל אב עברי שנתן את בניו בידי מפקדים מוסמכים 183127
1. בשני ביקורים שערכתי בישובים בשומרון לא יצא לי לראות שום מתיישב עם קסדה, וחיילים לא ראיתי כלל, למעט בישוב גנים שרבים מתושביו עזבו, והצבא משתמש בבתיהם.
חבר שלי שמתגורר בישוב שקד, מספר לי, לעומת זה על תמונה סוריאליסטית יום יומית שבה עומד חייל לבוש אפוד וחבוש קסדה בשער הישוב, כשלידו משחקים ילדים קטנים לבושים לבוש רגיל. אני עצמי חזיתי בתמונה דומה בטלוויזיה (וגם הזכרתי זאת כמדומני כאן), שבה רואיין מפקד הכוח שנמצא בשכונת גילה כשהייתה נתונה לירי. האיש היה לבוש "לבוש מגן" מושלם כולל קסדה ואפוד, ומאחורי גבו נראו התושבים מסתובבים בנחת ללא אמצעי הגנה.
2. הוראה לחיילים לא לחבוש קסדות במשימות מסוימות נראית לי ברורה וטבעית, ואין לי שום בעיה עם כך. למשל, ידוע שיש יחידות של מסתערבים. האם הם צריכים להיטמע בקהל כשקסדות לראשיהם ? החיילים שנורו בסיור שבו אנו דנים (ושאכן לא תוכנן והתנהל בצורה נכונה), היו לבושים לבוש מגן מושלם, ובכל זאת התוצאה הייתה רעה מאד. אני יכול לחשוב על סיטואציה שבה היו נשלחים למשימה למטרה דומה, עם הוראה מפורשת לא לחבוש קסדות על ראשיהם כשדווקא הפרט הזה הוא אחד המרכיבים שמאפשרים להם גם יותר ביטחן אישי וגם מילוי טוב יותר של המשימה. בעניינים כאלה המרובעות יכולה לפעמים להזיק. ייתכן שהמתיישבים חובשים לפעמים קסדות, אבל גם החיילים. לא ברורה לי ההערה הזאת.
3. בני (שמשרת ביחידת דוכיפת שבה אירע האירוע הזה) סיפר לי פעם על יוזמה של המ"פ שלו ששלח ג'יפ כפיתיון כדי למשוך מידי אבנים מגג, כשהוא והקשר שלו ארבו בצד. בדרך זו הם זיהו את מידי האבנים (שני צעירים בוגרים) והצליחו לתפוש אותם ולעצרם. בני התייחס ליוזמה הזאת בצורה אוהדת, ואף אני הזדהיתי עם המעשה.
נצורים בנצרים 183129
ידע כל אב עברי שנתן את בניו בידי מפקדים מוסמכים 183131
האם קראת את הידיעה המקושרת? אני אחזור על הקטע הרלוונטי: "בנוסף, המפקדים אסרו על החיילים לחבוש קסדות, כדי שזהותם לא תיחשף. זאת, למרות שרבים מהמתנחלים נעים בכבישים עם שכפ"צים וקסדות." אני לא יודע מה ראית, והאם מה שראית משקף את המציאות בשטח. מה שאני יודע זה *שבכתבה* נטען כי מתנחלים נוסעים בשטח עם קסדות. מסתערבים אכן לא צריכים להיטמע בקהל הפלסטיני עם קסדות לראשיהם כיוון שפלסטינים לא מסתובבים עם קסדות. מתנחלים, על פי המתואר בכתבה, כן, על כן איני רואה מניעה שהחיילים במשימה הנ"ל יחבשו קסדות להגנה.

אני גם קורא שבניגוד לבנך ולך, חיילים אחרים חושבים ש:" 'אנחנו מרגישים מאוד פגיעים בסיור הזה, כמו במטווח', אומר אחד החיילים. 'במקום לשבת בג'יפ ממוגן, אנחנו נוסעים ברכב שלא מגן עלינו מירי. חלק מהחיילים פחדו לעלות על הדבר הזה' " החיילים גם מסבירים בהמשך מדוע: "החיילים מספרים שאחד הדברים שממנו הם חוששים במיוחד, הוא האפשרות שייפגעו מאש ידידותית. 'הכי מפחיד זה חוסר התיאום עם הכוחות האחרים בשטח, אלה שעושים מארבים', אומר אחד החיילים. 'אנחנו מפחדים שכוח כזה עלול לראות אותנו באמצעות משקפות, לזהות את הנשקים שמוסתרים בגובה הברכיים, ולחשוב בטעות שאנחנו מחבלים'.".
ידע כל אב עברי שנתן את בניו בידי מפקדים מוסמכים 183166
מדוע היה עלי לקרוא את הכתבה אם את הקטע הרלוונטי הבאת, ולא מצאת משהו רלוונטי ממנו להוסיף ? על הקטע הזה הגבתי. רציתי להוסיף עוד שגם במילואים שעשיתי לפני למעלה משנה באזור בקעת הירדן לא ראיתי שום מתיישב חבוש קסדה, ולו הייתי רואה דבר כזה הייתי מקטלג זאת בזכרוני כמשהו מאד חריג בנוף.
אין לי סיבה לפקפק בכך שעושי הכתבה מצאו חייל שאמר את מה שמצוטט בה, אבל איני בטוח כלל שדבריו מייצגים את דעת הרוב. אני זוכר את החייל שמצאה התיקשורת בזמנו בלבנון ששר : "בוא אלינו שרון. כך אותנו בתוך ארון וכו"' היה חייל כזה. שמו היה חגי מרום. אבל בהרבה שיחות עם חברים שהיו בלבנון, כשניסיתי לברר זאת, איש לא שמע על שיר כזה.
אני חושב כפי שאני חושב, ואתה ואחרים שמצוטטים בכתבה חושבים אחרת. מה הבעיה בכך ?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים