בתשובה לדובי קננגיסר, 27/02/01 19:36
מיהם שוסעי השסע? 18370
אני מסכים שיש חברות שהן כה רודפות-שלום, או כה אלימות, עד שמבנה המערכת הפוליטית שלהן לא רלבנטי בבואנו לנתח שסעים חברתיים. אבל בוא ניקח לדוגמא את צפון אירלנד. מה שקורה שם נראה לי כמו נסיון לאחות חברה שסועה באמצעות תכנון של מערכת פוליטית נבונה.
מיהם שוסעי השסע? 18412
אמנם אני מכיר את הרקע באירלנד, אינני מכיר את אותו נסיון איחוי שאתה מתאר. האם תוכל לפרט בנושא?
צפון אירלנד 18677
אינני מתמצא מספיק בהיסטוריה בכדי לתאר את מהלך הסכסוך בצפון אירלנד. לכן, אביא רק כמה עובדות חלקיות: האי האירי חולק ב- 1921 ו- 26 המחוזות הדרומיים יצרו את הרפובליקה האירית, שרוב אוכלוסיתה קתולית. בששת המחוזות שבצפון האי, שסופחו לבריטניה, היה בשנות העשרים רוב פרוטסטנטי מוצק אבל כיום חיות בהם במעורב שתי קהילות שכמעט השתוו בגודלן - קתולית ופרוטסטנטית. האחת שואפת ברובה להתאחד עם אירלנד שמדרום בעוד האחרת שואפת להשאר בשלטון אנגלי. הסכסוך (באנגלית: The Troubles), הפך לאלים לקראת סוף שנות ה- 60 ולפי הספירה המקובלת כבר גבה מעל 3600 קרבנות משני הצדדים.

בעשירי באפריל 1998, שהיה "יום שישי הטוב" של חג הפסחא, נחתם בבלפסט הסכם בין נציגי הפלגים העיקריים המעורבים בסכסוך. ההסכם,
שאושר אח"כ במשאל עם, קורא לפיוס בין שתי הקהילות ומגדיר מערכת פוליטית חדשה בצפון אירלנד שמטרתה לאפשר לשתי האוכלוסיות
לחיות יחד למרות שאיפותיהן הלאומיות הסותרות. מפורטים בו מספר מכניזמים פוליטיים חדשים וביניהם אסיפה נבחרת, קבינט עם ייצוג הולם לכל צד, מועצה משותפת לצפון ולדרום האי, והחלתם של שינויים שונים באופי השלטון הבריטי בצפון אירלנד. הוסכם גם שמעמדה הסופי של צפון אירלנד יוכרע בעתיד לפי רצון תושביה ולא חד צדדית על ידי הבריטים.

ההסכם עומד כל העת למבחן מצד גורמים קיצוניים משני הצדדים שממשיכים לבצע מעשי אלימות במטרה לערער אותו. סלע מחלוקת נוסף, לא אלים, נוצר לאחרונה סביב סירובה של מחתרת ה- IRA הקתולית להתפרק מנשקה מחד, וסירובם של הבריטים לבצע רפורמה מקיפה בכוח המשטרה הכמו-צבאי שלהם בצפון אירלנד, מאידך. כוח משטרה זה מאוייש כמעט כולו על ידי פרוטסטנטים, והוא כולל את ה- Special Branch הידוע לשמצה, שאנשיו חקרו ועינו קתולים שנחשדו כמעורבים בפעולות טרור.

לסיום, כדי לתת מושג על הרוח השורה על ההסכם, אחד המשפטים היפים מתוך הפתיח מדבר על קרבנותיו הרבים של הסכסוך ועל הרצון לכבד את זכרם "... באמצעות התחלה חדשה, שבמסגרתה נקדיש את עצמנו להשגתם של פיוס, סובלנות ואמון הדדי, ולהבטחתן ומימושן של זכויות האדם עבור כולנו".

זו פתיחה נאותה להסכם פוליטי, שמנסה בכנות להתוות דרך לדו-קיום בין שתי קהילות בחברה שסועה מתוך מטרה לאחות את הקרע.

אתר העוקב אחרי ההיסטוריה של הסכסוך:
הסכם יום שישי הטוב:
נסיון לדייק: ניידות ונייחות 18950
במחשבה שניה, אולי הייתי צריך להבדיל בין שני סוגים של שסעים חברתיים: זה שבין קבוצות שיש ביניהן תחום אפור, לעומת זה שיש בו רק שחור ולבן.

תחום אפור הוא מצב שבו קיימת ניידות בין הקבוצות. למשל, הקרע בין דתיים לחילוניים בארץ הוא כזה מפני שיש תנועה מתמדת של חוזרים בשאלה וחוזרים בתשובה. האנשים שבתחום האפור, אלו שעוברים ממחנה למחנה, נושאים בתוכם את הבסיס לשותפות בין שתי הקבוצות ולכן מוכיחים, בעצם קיומם, את היכולת לאחות את השסע ולהתאחד סביב המשותף.

המצב בצפון אירלנד שונה ולכן ייתכן שהדוגמא שהבאתי בעייתית. הרי רק לעתים רחוקות הופך קתולי לפרוטסטנטי ולהיפך, וקשה גם לדמיין שלאומן אירי יגלה בוקר בהיר אחד שהוא מעריץ של הוד מלכותה. משום כך הפתרון הפוליטי איננו מנסה לאחד את שני הצדדים אלא לאפשר להם להאבק על השלטון בדרכי שלום ולספק תמריצים לשיתוף פעולה. במערכת שנבנתה בצפון אירלנד, כל צד תלוי באחר לאשרור החלטות חשובות. כמו כן, מנסים לתת לקיצוניים בשני הצדדים זירה למאבק בתוך המערכת הפוליטית, בתנאי שיסכימו מראש לעקרון ההתחלקות בשלטון.

אני מניח שמצב כזה אפשרי רק אחרי שכל שחקן מבין את מגבלות כוחו ומוכן להתפשר על פחות מנצחון כולל. נדמה לי שלמהפכנים לוקח לפעמים זמן רב להגיע להכרה שלעולם לא יזכו לתמיכת %100 מהציבור.

אם כן, השסע בצפון אירלנד דומה יותר לזה שבין יהודים לערבים ופחות לזה שבין דתיים וחילוניים. מה בעצם המסקנות מכך?
נסיון לדייק: ניידות ונייחות 19103
נראה לי שהתייחסות אל חוזרים בשאלה/בתשובה כאל נושאים את הבסיס לשותפות היא נאיבית.
העוברים ממחנה למחנה לעיתים קרובות עושים זאת מתוך מיאוס במחנה שלהם ואידיאליזציה של המחנה הנגדי. נכון שיש כאלה שזוכרים גם את הטוב בשני הצדדים, אך הם המיעוט. עבור רוב 'המאוכזבים' לוקח זמן רב עד שהמצב רע מספיק כדי להצדיק מעבר כזה, עם כל ההשלכות החברתיות, משפחתיות, אישיות הנלוות לו. עד שהגיעו לרמה שהם מוכנים לעבור, האכזבה הפכה לכעס, מיאוס ובסופו של דבר, אי הכרה בטוב שהיה והם עזבו.
מנגד, כדי להצדיק את המעבר, הם מתמקדים בטוב שבצד השני - דיסוננס בהתגלמותו.
לכן יש כאלה החוזרים - ואח"כ חוזרים שוב, למקומם המקורי. ההכרה במציאות שאינה אידילית באף צד, והגעגוע למה שהיה טוב ונשכח בלהט ההחלטה לעבור - עושים את שלהם.
יש כמובן אחרים, שעוברים בצורה שקולה יותר, רגועה יותר, מתוך הכרה בטוב וברע ונסיון לשלב בין יתרונות שני הצדדים. אלה המאושרים יותר ובד"כ גם המתונים יותר.
הבסיס לשותפות בין 'מחנות' נוגדים הוא ביכולת אנשים שאינם יוצאים ממחניהם להכיר גם ביתרונות הצד השני. מה לעשות שזה מתחיל בד"כ באינטלקטואלים ובצעירים הפתוחים לאופציות אחרות, ומוכנים לחשוב לבד, בלי להידבק לסיסמאות וסטיגמות עליהם גדלו.
האם מספיק להיות אינטלקטואל וצעיר? הלוואי. יש צורך בפתיחות, ביקורתיות, ואמונה בזכותי להחליט עבור עצמי - מצרכים נדירים מדי לצערנו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים