בתשובה לברקת, 11/12/03 15:39
תודה רבה, טל! 184323
אני מסכים אתך - השורה הטובה בשיר (בעיני) היא הכותרת, שיש בה אמירה חזקה ולו רק בגלל הצלחתה לארוז את השיר כולו לשתי מלים, יחד עם שימוש מעניין בשפות השונות (שפות לא רק במובן של עברית מול אידיש, אלא השימוש במילים השייכות ל"מילייה שפתי" שונה).

השיר הזה ממשיך במידה מסוימת מגמה ניכרה גם בכתיבתה של סיוון בסקין. בסקין משתמשת בשפה משולבת יומיומית וגבוהה כדי להעביר רעיונות "סוררים", רק שכאן המשורר לוקח את סגנון הכתיבה צעד נוסף לכיוון היומיומי.

השימוש בכתיבה בוטה כדי לזעזע אכן מוצה כבר קודם אצל גינזבורג ובני דורו, ועם זאת ממשיכים גם בני דורנו כולל משוררים ישראליים לבדוק את הגבולות בתחום זה (לדוגמה: אילן שיינפלד).

בניגוד לקודמים כאן, איני חושב שהשיר גרוע כל כך. אולי הוא (המשורר) סובל מלוגוריאה מסוימת, וחסר בו בשיר החידוד והזיכוך המצופים, ועם זאת עצם העובדה שהוא גורם לי לחוסר נוחות ולמחשבה מוסיף לו נקודות בעיני. מצד אחד, אנחנו יכולים לחגוג יחד עם "בני המערב הנאור" על הקומוניזם המושחת, ומצד שני - המושחתות הקומוניסטית הזו היא בעצם - אללי - התרבות המערבית עצמה, לפחות כפי שהיא מוצגת אצל וולבק שוב ושוב. המראה שהמשורר מציג בפנינו מבלבלת משום שלא ברור לנו במי אנחנו מסתכלים במראה וכמה הוא דומה למה שאנחנו, בסופו של דבר, שייכים אליו.

לגיל קול, על פי הדף ב"במה", יש שירים טובים יותר. יש לו לא מעט שירים טובים באופן כללי. בכל מקרה הוא לא חושש כמעט לעסוק בנושאים "כבדים". יש לו גם קול ייחודי, שמאפשר לזהות את השירה שלו. גם אם השיר הזה אינו שיא יצירתו, מה שמצאתי סקרן אותי מספיק כדי להמשיך לעקוב אחרי המשורר.
תודה רבה, טל! 184394
כשהזכרתי את משוררי דור הביט (גינזבורג ומרעיו) לא כיוונתי לכתיבה הבוטה, אלא לשימוש בשפת דיבור יומיומית. מהבחינה הזו, אילן שיינפלד רחוק מגינזבורג עד מאוד, כיוון ששיינפלד עוסק הרבה גם בצורות ומבנים מסורתיים של שירה. זה כולל גם שימוש במבנה הפיוט המסורתי והכנסת תכנים אישיים אליו.
תודה רבה, טל! 184397
כן, אלא כשאומרים גינזבורג, אני חושב שהאסוציאציה הראשונה היא אכן השימוש הבוטה במילים, לא רק היומיומי.

שיינפלד רחוק מאוד מגינזבורג בשילוב המעניין של שפה שירית ויחד עם זאת בוטה. ובתכנים אישיים / לאומיים / מגדריים במעורבב.

וכיוון שהוזכר, הנה שיר לדוגמה:

בחנות הספרים / אילן שיינפלד
----------------------------

נדלקתי על מוכר צעיר, צנום
ומסוגף פנים, אבל חייכן,
עדין אצבעות,
בחנות ספרים אנרכיסטית.

בא לי לנשק את שפתיו הדקות,
ואת זרועותיו -
עד קצות האצבעות.

ויתרתי, כדרכי, על החלום, והוצאתי תשוקתי

בעלעול בספרי צילום ארוטיים
בחנות הספרים ההומוסקסואלית
ברובע היהודי של אמשטרדם.

שכחתי את זעקות היהודים הנשרפים
שעלו באוזני בבית הקפה
של המוזיאון ההיסטורי היהודי,

שכחתי את שיר העם הנוגה
שהעתקתי, ביידיש ובעברית,
על פרוחובניק, המלך היהודי -

שכחתי גם את סדי העינויים
שראיתי במוזאון אפלולי אחר,
ואת עונג המין המגוון והמרגיע,
מעוצם הגיוון והריבוי,
במוזאון המין השכן.

שכחתי גם אותנו, אותך ואותי,
הייתי מרוכז בהשקטת הזרע,
שעלה לי כבר עד האוזניים -

ברכישת ספרי תאוריה על אודות המין.

עוד לא שדבנו כאן אפילו פעם אחתץ
אני סובב בעיר הזאת כמו אדם
החש לראשונה את חרותו האנושית.

אני רוצה להזדיין אתך עד כלות.
אני רוצה לזיין את כל העולם, וגם
להרשות לעצמי לעשות זאת.

התגלית הכי גדולה שלי כאן היא
שהכל מותר. רק אני שם לעצמי מחסומים
כדי להצדיק את חרדותי מפני המין.
וגם אתה כובל אותי מרצוני.

בתוך: אילן שיינפלד / המדריך לתייר, הוצאת שופרא.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים