המוזיקה בשירות המילים 184826
מרבית התגובות כאן מתייחסות אל הטקסט כאילו שהמוזיקה לא קיימת, וזה לגיטימי - היחס של המחבר אל הגיבור הוא לפעמים ממילא מספיק מורכב. אבל אם מכניסים למשוואה גם את המוזיקה אפשר לקבל זווית ראיה חדשה.

ל"חיימקה שלי" מוזיקה צבאית, צינית כמובן, אבל היא לא מאפשרת להסתכל על כל העניין כאילו קורה כאן משהו עצוב באמת. וילנסקי אומר לנו שחיימקה הוא חמוד כזה, זיס'לה של אמא, אבל לא מאפשר להרגיש איתו הזדהות.

הגישה ל"אליפלט" הפוכה, וזה מן הסתם כי סשה ארגוב לא נהג להתבדח כשמדובר במלחמות ישראל. הגישה לאליפלט רגשנית הרבה יותר - מאוד מלודית ומעגלית, מלווה באקורדים מפורקים - ואם נרצה או לא נרצה, על אליפלט הרבה יותר עצוב לנו.

המוזיקה של "ארול" (הכוונה כאן בעיקר לעיבוד) שומרת בכוונה על עמדה מעורפלת. בניגוד לחיימקה או אליפלט, קשה מאוד לשייך את ארול לסגנון מוזיקלי ברור. המעבד (נדמה לי ששלום חנוך אבל לא בטוח) השתמש בכוונה בצלילים שאנחנו לא רגילים לשמוע ונמנע מכל קלישאה שעשויה לעזור לנו לגבש עמדה לגבי המשתתפים.

ב"יוסי ילד שלי מוצלח" סשה ארגוב מתרחק מקלישאות ומצליח בכל זאת לגרום לנו לרצות לחבק את יוסי, בעיקר בעזרת שימוש חכם בקצב - שמאיט ("אוי לי!") ומאיץ ("ילד שלי מוצלח") ועושה גם הפסקות פתאומיות, בהתאם למה שיש לאמא להגיד. הוא גם מתפתל מסולם לסולם, תמיד משתמש במעבר מפתיע בדיוק בשניה הנכונה כדי להמתיק את הרגע שבו מגלים מה יוסי עולל.

ב"אחד חולמני" אלונה טוראל נותנת לזמר ולזמרת תפקידים לגמרי שונים. הוא לגאטו והיא סטקאטו, ואם אני זוכר נכון, גם העיבוד ברגע שהיא מתחילה לשיר מקפיץ אותך כאילו שעד עכשיו היית שקוע בחלום.

"ילד מזדקן" קיבל מימדים של שיר פולחן למרות מילים תמוהות ביותר (לדעתי "מלווים לך את הבן" פירושו עושים לו הלוויה). לי אין ספק שזה פשוט בגלל שהפרשנות המוזיקלית (בעיקר העיבוד הקולי) עשתה מהילד הזה משהו הרבה יותר עמוק ומלנכולי ממה שכתוב במילים.

על "גברת לוין" כבר אמרו פה שהיא לא חריגה מהסוג של האחרים. בכל זאת, מעניין בעיני כמה הוא דומה ל"גרה בשינקין" (שתיהן, למשל, לא מורידות את המשקפי שמש), וגם המוזיקה בשניהם צינית מאוד. הקלישאה היא שגישה צינית מתבטאת במוזיקה קופצנית, וזאת קלישאה שעובדת מצוין.

ב"שיר הטמבל" ברור שהוא טמבל בעיקר בגלל שככה קלפטר שר. אם מישהו היה מנסה לרשום על דף את האקורדים הוא היה מבין שמדובר בטמבל עם חוש הרמוני מאוד מפותח.

ב"העיקר זה הרומנטיקה" יוני רכטר מצליח לכתוב מוזיקה מסובכת כהרגלו ועדיין, לשמור על הרגשה מופקרת, וזה פשוט כי הוא ידע שצליל של ביג-בנד (וסקסופונים במיוחד) גורם לנו לצפות לעלילה זולה.
המוזיקה בשירות המילים 184850
יפה מאוד!
המוזיקה בשירות המילים 184902
מצטרף לאפופידס - כל מילה זהב.
רק להוסיף לפרשנות המוזיקלית של "יוסי", ששינויי המקצב (והסולם?) משרתים גם את המבטים ההשונים של אמא ושל יוסי: יוסי יוצא לרחוב, ופתאום הכל מאיט, נפתח ומזמין... יש לו כל הזמן שבעולם. לעומת זאת, אמא עצבנית משהו בסטקטו של "איפה יוסי לחם אין".

באשר לאליפלט, אני מסכים איתך שהמוזיקה עושה אותנו עצובים, אבל אני חושב שקצת מעבר לכך: היא גורמת לנו לרחם עליו. זו מוזיקה שמתרחקת מכל פאתוס של גבורה. אולי בהשפעתה יש לי הרגשה (שרבים כאן חולקים עליה, ואני מודה שאין לי נימוק נחרץ למה אני צודק והם טועים) שגם ברגע הגבורה שלו אליפלט היה מסכן, ומעורר יותר רחמים מאשר הערצה.
יפה אמרת! 185170
ואם כבר בחוש הרמוני עסקינן, הרי של''משה כן - משה לא'' של כוורת, שאוזכר כבר למעלה, יש את אחד מהמהלכים ההרמוניים המהנים ביותר בתולדות המוסיקה הפופולרית הישראלית - או בכלל. נסו ותהנו...
המוזיקה בשירות המילים 185371
צודק בריבוע, "משה כן משה לא" הוא כמעט א-טונלי. אם כי קשה לומר שיש בטקסט של השיר משהו שדורש מוזיקה מסובכת. בכלל, אחרי שהזכירו פה כבר כמה שירים של כוורת הגיע הזמן להודות: למרות ההערצה למוזיקאים הגדולים שהם היו אחד-אחד, קורה אצלם לא פעם שהמילים והמוזיקה לא תפורות לפי אותה מידה.
המוזיקה בשירות המילים 185651
מנצל את הזליגה כדי להוסיף שהמנגינה הזאת בדיוק, לאחר הרמוניזציה קלה, גם שימשה לפרסומת למכונות כביסה (גאלה, גאלה גאלה גאלה, גאלה מכונת כביסה שלי!). השיר הזה, והשיר מ אי-לייק מייק ששימש לפרסומת למצתים ("רק אהבה, אהבה כל הזמן") היו מוכרים לי כילד מהפרסומות ברדיו, עוד לפני שהכרתי את השירים המקוריים. והרי לכם הפוסט-מודרניות בהתגלמותה.
וממשיכים לזלוג 185722
מה צריכה בסך הכל מכונית
בשביל לזוז
מה צריכה בשביל להיות מאה אחוז
... כי איגניס הוא המצת השולט, כי איגניס טוב באמת.

איגניס היתה במשך איזה תקופה גם המאמצת של קבוצת הסלים וארזה, שנקראה אז ''איניס וארזה''.
וממשיכים לזלוג 185749
בהחלט! רק שכחת "קצת שמן במעיים".
מחמאות אפשר גם באיחור? 185923
יופי של תגובה!

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים