הבעיה העיקרית אינה השכר 185395
כך לפחות לדברי מורה חבר. יש לו כמה זוויות מעניינות. הוא טוען כי שכר המורים הנמוך אינו הסיבה לכישלון הנוכחי של מערכת החינוך כי אנשים בכל מקרה לא באים למקצוע בשביל הכסף והבעיה אינה משיכת אנשים טובים. הבעיה לטענתו היא שהאנשים הטובים האלה לא יכולים לעבוד כי לא נותנים להם.

יש צדק בטענתו. נניח שהמצב הנוכחי במערכת החינוך היה ממשיך: כרסום מתמיד בסמכויותיו של המורה, נוער שמגיע חסר חינוך כבר מהבית, הורים שמוסתים ומסיתים נגד המורים וכמובן מדיניות של התנוותנות במערכת: האם עוד חמשת אלפים שקלים למורה היו משנים משהו?

האם מורה עשיר יותר היה יכול ללמד במערכת אשר נמנעת מלסנן את תלמידיה? במערכת שלא מאפשרת סילוק תלמידים בעייתיים? מערכת שלא ממיינת ומסננת את הלומדים?

אני בטוח שלא.
הבעיה היא ההתנוונות הכלית של המערכת, הפופולריזציה של המדיניות שלה, העובדה שהיא מנוהלת בידי פוליטיקאים בעלי מטרות אישיות ומפלגתיות.

הפתרונות הם פשוטים מאוד וכבר הסברתי אותם כאן שוב ושוב:
תנו למי שרוצה ויכול ללמוד - שילמד, ומי שלא - שלא ילמד. סננו החוצה תלמידי תיכון שבקושי מנסחים פסקה, תלמידים בעלי בעיות התנהגות קשות, בטלו את תפקידו של בית הספר כבייביסיטר, החזירו את המשמעת ואת הסמכות למורים ואני בטוח שהשיפורים יהיו מידיים.
החזירו חינוך מקצועי ואת בחינות הגמר הקלות יותר, בנו מוסדות מתאימים לאוכלוסיה מתאימה: מי שצריך בייביסיטר שלא ישב בכיתה אחת או במבנה אחד עם מי שבא ללמוד. ותבינו אחת ולתמיד:
1. סינון יוצר רמה
2. לא כולם צריכים להגיע לאוניברסיטה, לא כולם צריכים אפילו לסיים בגרות. כולם צריכים לדעת לקרוא ולכתוב וקצת אנגלית וחשבון ועוד קצת. כששמים את מי שבקושי מסוגל להבין פרק בתנך ללמוד לבגרות בתנך, הוא גם נכשל וגם לא לומד דבר, שלא להזכיר בזבוז כספי מערכת. תנו לו ללמוד ברמה קלה יותר - והוא אולי יתפוס גם משהו.
הבעיה העיקרית אינה השכר 185400
אנשי חינוך בכירים מסכימים איתך, ומאשימים את מנכ"ל המועצה לשלום הילד, יצחק קדמן, במלחמה לא מאוזנת ששללה מהמורים את יכולתם לשמש כמחנכים, והתירה כל רסן בקרב הילדים:


חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים