בתשובה לברקת לא פה, 03/01/04 13:03
אתגר מתמטי. 187906
פרדוקס זה הוא אשמתם של התיאולוגים בלבד ולא של המקטרגין. ישנה סתירה לוגית מהותית ברעיון התיאולוגי, אנלוגית ל"נגס יותר משיכול לבלוע".

התיאולוגים בנו מנגנון, שכל מטרתו שליטה מסויימת בעדר. מנגנון שליטה זה מבוסס על כמה עקרונות, בין השאר שמרנות. התיאולוגים (וכאן ניתן לסובב עובדות רבות לכאן ולשם, ועדיין - ) מתיימרים לאמת אבסולוטית. שאם לא כן, הרי אין גושפנקא אלוהית, ואין חוכמה מיוחדת בחכמים מן העבר. נהפוך הוא - אם אין כאן משהו מיסטי נעלה מאיתנו, הרי שבהכרח רבנים של ימינו יהיו גושפנקא חזקה יותר מאלו של העבר. הידע והחוכמה האנושית שהצטברו מימיו של רבי עקיבא ועד ימיו של הרב עובדיה, מטה את הכף לטובת זה האחרון‏1.

אלה שאם כן, הרי גם אין גושפנקא מיוחדת לרב כזה או אחר בן ימינו, לעומת אחד אחר צעיר ממנו בשנים, ובכלל זה גם לא לכל בר-דעת שיכול לפקפק ולתהות. מה תאמר לו ? שזה העומד מולו, הוא-הוא התשובה הנצחית ? משהו שהוא יכול לראות ? מישהו שהוא מצליח להוכיח על טעותו ?

לכן בתיאולוגיה יש טאבו סביב פקפוק בחוכמתם של חכמים מן העבר. שהרי אם תשלל עליונתם אף על מי שחיי בימינו, נוכל להמשיך את הקו ולסתור ולפקפק בכל מה שאנו רואים לנכון, ומגדל הקלפים יקרוס. או לחליפין לטעון לטעות של הרב בן ימינו, ולעליונותנו עליו. השמרנות אם כך משמרת את כוחו של התיאולוג בפני ההמון.

אלה שזוהי משענת קנה רצוץ. זהו הימור מסוכן. הרי אם טוען התיאולוג לשלמות התיאולוגיה, בהכרח כל סדק בסלע ימוטט את המבנה כולו, שהרי הבסיס לו חדל מלהתקיים. אם לא יטען התיאולוג לשלמות התיאולוגיה, מה ישכנע את העדר בצדקתו ? שהרי ייתכן והוא טועה כאחד האדם. הגושפנקא האלוהית תעלם, ואיתה כוחו ומעמדו של התיאולוג, שבוחר בהימור. ולפנינו פרדוקס משובח.

לו היו כוונות התיאולוגיה תמימות, לא הייתה נקלעת לבעיות שהיא ניצבת מולן. לא שמעתי מישהו מאשים את בודהה באופורטוניזם, למשל. היום בו יפשטו התיאולוגים את חליפות הפוליטיקאים, או לחליפין יחדלו לטעון שבידיהם דבר מה נעלה יותר מכל חוכמה אנושית אחרת, הוא היום בו אחדל אני, ורבים כמותי אני מנחש, מלקטרג ולפקפק ולהציב את כבודם בפני טעויותיהם שלהם. עד אז לא אניח להם שום דרך לנצח, אם יעלה בידי הדבר.

אכן, אין פה שום דרך לנצח, ויש לכך סיבה טובה.

1 אפילו בזמן כתיבת מילים אלו אני חושש שעשיתי עוול לאדם שראוי לכבוד.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים