בתשובה לרודי וגנר, 18/01/04 23:53
מי נגד מי 191166
יש דרכים קלות ומטא-אמנותיות לדעת שמדובר במיצג פרו-פלסטיני: הוא נוצר על-ידי אמן ישראלי, ונבחר על-ידי מוזיאון אירופי.
טוב, זה כבר טפשי. 191203
אתה מנסה לטעון שאף אמן ישראלי לא הציג יצירות במוזיאונים אירופיים שאינן קשורות לויכוח הפלסטיני-ישראלי? שכל יצירה שהציג אמן כזה היא הסתה פרועה? באמת.
הטפשות היא בעיני המתבונן 191307
מלכתחילה לא היה ספק שה"יצירה" קשורה לסכסוך הערבי-ישראלי. השאלה היתה רק אם הוא בעדנו, נגדנו, או נייטרלי ("חסר אמירה אמנותית").

מבין היצירות של אמנים ישראלים שמוצגות בתערוכות בחו"ל - איזה אחוז ניתן לפרש לדעתך כאנטי-ישראליות? את הקירוב הראשון שלי, 100%, כבר נתתי.
האנטי-ישראליות היא בעיני המתבונן. 191322
האם יצירה חייבת להיות "בעדנו" או "נגדנו" או ש"אין לה אמירה אומנותית"?
כפי שכתבתי כבר מספר פעמים, בעיני האמירה של היצירה היא שמעגל הדמים הוא טירוף. זו יצירה אנטי-מלחמתית. האם היא "בעדנו"? "נגדנו"? למה לעזאזל זה חשוב?????????????????

לגבי שאלתך השניה: שוב, לא ברור לי האם אתה שואל על *כל* היצירות של ישראלים המוצגות במוזיאונים באירופה או רק על יצירות העוסקות בסכסוך. יתר על כן, אני מאמין שהקירוב שלך נובע מהמלים *ניתן לפרש*. ניתן לפרש הרבה יצירות בהרבה דרכים, וזה עדיין לא אומר דבר על מהות היצירה. בעיני, יצירה שמצדיקה הסרה מתערוכה היא רק כזו שמתפרשת באופן חד-משמעי כהתקפה רוויית שנאה על אדם או קבוצת אנשים (דוגמא: הפרוטוקולים של זקני ציון; הספרון "ברוך הגבר") . במקרה זה ההסרה מוצדקת גם משום שיצירה שיש לה כזה פירוש חד-משמעי היא ודאי לא אמנות טובה.
האנטי-ישראליות היא בעיני המתבונן. 192309
לא לחינם כתבתי "חסר אמירה אמנותית" בין מרכאות. כמובן שיצירה נייטרלית יכולה להיות בעלת ערך, אבל בשיח האמנותי שלנו דורשים מהאמן הזדהות עם אחד הצדדים. לפעמים נדמה שמסר מורכב אינו עניין ליצירת אמנות.

הפרשנות שרואה את יצירת שלגיה-הרוצחת כיצירה "אנטי-מלחמתית" היא בעיני נאיבית. לו היה האמן רוצה להציג יצירה אנטי-מלחמתית, אני מניח שהוא יכול היה לחשוב על דרכים טובות יותר לעשות זאת. היצירה ה"אנטי-מלחמתית" *הזו* היא גל-עד לרוצחת המונים. אבל אולי הפירוש הרב-משמעי הזה גורם נחת לאמן; חלילה, שלא יתברר שיש ליצירה פירוש חד-משמעי.

אחזור על השאלה: מבין היצירות הישראליות המודרניות שמוצגות באירופה, שעליהן אפשר לומר במידה רבה של וודאות שהן פרו-ישראליות או אנטי-ישראליות, כמה שייכות לדעתך לסוג הראשון?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים