בתשובה ליובל נוב, 27/01/04 22:37
שלושה הגיגים מוסיקליים-מתמטיים 193542
להגיג הראשון: מקלדות אלקטרוניות עם רבעי-טונים בהחלט יש, והשאלה אם הן עשויות בצורה נוחה היא טובה אך ייתכן שהנגנים כבר התרגלו. עכש"י אחד הפתרונות הוא פדל שמוסיף רבע-טון, או כמה פדלים כאלה. הפתרון שאתה מציע מקורי ונחמד אך גם אליו לא בטוח שיהיה קל להתרגל - ייתכן שיהיה קשה ללחוץ על שחור בלי לפגוע באחד האפורים.

בכל אופן, זה יפה. חפש ברשימת הפטנטים שהוגשו ביפן - אני עשיתי זאת לפני כשנה, וגיליתי שגם על הרעיון המקורי שלי כבר עלו.

להגיג השלישי: "מי אמר שזהו הבסיס היחיד?" - ודאי שזה לא. אבל צריך לזכור שבהרבה מצבים טבעיים כמו תנועה של מיתר רועד, התנועה מתפרקת באופן *טבעי* לסכום של גלים. כוונתי בכך היא שהפירוק לפונקציות טריגונומטריות יוצא *פשוט* יותר מהפירוק לפונקציות אחרות: מיתר הרועד בצורה פשוטה, אפשר לתאר את תנועתו גם עם גלים ריבועיים או פולינומים או עוד הרבה אפשרויות, אבל אז תצטרך המון (בד"כ, אינסוף) פונקציות עם מקדמים שאינם אפס. בפיתוח הטריגונומטרי של גלים פשוטים תופענה רק מעט פונקציות - למיתר הרועד בתדר הנמוך שלו, תספיק פונקציה *אחת*. כלומר, הפיסיקה מוליכה אותך לפירוק הטריגונומטרי באופן טבעי.

זה מפסיק להיות נכון, כמובן, בצלילים מלאכותיים - למשל, גל ריבועי, שכל סינתסייזר יודע לייצר. אבל דומה שהאוזן האנושית מותאמת לפירוק הטריגונומטרי, כנראה מפני שבתוכה יש אלמנטים הרועדים כמו אוסצילטור הרמוני, בערך. זו, אני מנחש, הסיבה לכך שגל סינוס נשמע נקי יותר מגל ריבועי או משולשי או שן משור.
שלושה הגיגים מוסיקליים-מתמטיים 193548
תודה, הבנתי והשתכנעתי.
שלושה הגיגים מוסיקליים-מתמטיים 355888
לא קשור כ"כ להערה. אבל רק תכתוב לי במה אני טועה:
אם אנשוף (בצורה הנכונה) לתוך צינור שקצהו הנגדי סתום, אז יצא לי צליל מסוים.
אם אנשוף כך לתוך צינור ארוך פי שניים- יצא לי אותו צליל אבל נמוך באוקטבה בדיוק.
זאת אומרת שלא תיהיה בעיה של חוסר דיוק בגובה הצליל אם נחשב את אורך כלי הנגינה/ מיתר ולא נחשב תמיד לפי מהירות גלי הקול.
שלושה הגיגים מוסיקליים-מתמטיים 356040
צר לי, לא הצלחתי להבין על מה מדובר. איזו בעייה של חוסר דיוק בגובה הצליל?

(אני לא מכיר שום דבר בתחום הזה שמחושב לפי מהירות גלי הקול).
שלושה הגיגים מוסיקליים-מתמטיים 357310
דבר ראשון: אשנה את שמי: אאא אלמוני :-)
-(מסיבות מסויימות)
ראה את המאמר "בחר לך כיוון" שהביא יובל נוב על הפסנתר המושווה בבעית כיוון...
אני מצטער שבלבלתי ת'סכל אבל פשוט קראתי את המאמר, (לא זוכר איך הגעתי אליו בכלל) ולאחר כמה ימים רציתי לשאול את שאלתי, אך לא זכרתי איך להגיע למאמר, וזכרתי רק את השמות- יובל נוב, אלון עמית ועוד כמה אלמוניים... וכנראה שהתבלבלתי וחשבתי שהכותב הוא אתה... אז שאלתי הגיעה אליך, יש לי מזל שמצאתי את הכל בשמות הנכונים...
ובכל זאת תנסה לענות לי...

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים