בתשובה לטלה בר, 06/02/04 13:59
טוב. 195502
אנימיזם הוא אמונה שמאחורי כל סלע ושיח מסתתרת רוח זאת או אחרת. לכולן צריך גם להעלות קורבנות כדי לא לעורר את חרון אפן הנורא. המיתולוגיה הרומית הקדומה פעלה על פי העקרון הזה בערך לפי "מיתולוגיה: אגדות יוון ורומא" מאת יאן פאנדובסקי.

בכל דת פוליתאיסטית, יש לצד האלוהויות הראשיות גם ערב רב של אלוהויות משניות
כמו הסטירים במיתולוגיה היוונית או הג'יני במיתולוגיה הערבית הפרוטו-מוסלמית. לדעת מלומדים, אלה שרידים משלב מוקדם יותר ופחות
מאורגן של הדת בו כל הישויות האלה נסגדו בערך באותה מידה של ייראה (היות ובני האדם לא סובלים חוסר סדר - הם התחילו לארגן את הישויות האלה בהיררכיות וכך נוצר פנתיאון)
טוב. 195512
למיטב ידיעתי, לרוחות מקום (''כל סלע ושיח'') לא הועלו קורבנות. כן הונחו להם מנחות אוכל למשל, או נקשרו עליהם סרטי בד צבעוניים, חרוזים, תכשיטים וכולי.
מי שנוסע בכבישי הגליל יכול לראות עד היום עצים ושיחים ''מקושטים'' בכל מיני סמרטוטים.
טוב. 196451
כל מה שאתה יודע על המיתולוגיה הרומית הוא מהכתובים הרומיים - שהם הרבה יותר מאוחרים מהתקופה הפרהיסטורית שבה נוצרה הדת הראשונה. אני לא מאמינה שהדת הראשונה היתה פוליתאיסטית, אלא שהיתה בכל מקום אלת טבע מקומית שהפעילה את כוחות הטבע של המקום שבו היא שלטה. הפוליתאיזם, לדעתי, נוצר על ידי התחברות שבטים מקומיים לקבוצה אחת גדולה יותר, שבה נוצרו יחסים בין האלוהויות המקומיות הקדומות יותר.
טוב. 196695
יאן פאנדובסקי מבדיל בין השלבים המאוחרים של המיתולוגיה הרומית לבין השלבים המוקדמים
שלה. השלבים המאוחרים של מיתולוגיה זו טבולים בהשפעות יווניות חזקות מאד.

איפה במודל שלך משתלבות "דתות ציד" כמו של האינואיטים?
טוב. 196709
השלבים המוקדמים ביותר של המיתולוגיה הרומית יהיו עדיין בתחום של ההיסטוריה הכתובה, כלומר לא יותר מוקדם מאלף לפני הספירה - שזה הרבה יותר מאוחר מכל תקופה פרהיסטורית שהיא.
אני לא יודעת מה זה מודל של ''דת ציד'' - הגישה שלי היא רגשית אינטואיטיבית ואינה מכירה בסיווגים מדעיים מסוג זה.
סליחה, 196710
מותר לי להשתמש ב"הגישה שלי היא רגשית אינטואיטיבית" באופן חופשי? אני חושב שזה יפתור אותי מהמון צרות.
סליחה, 196918
השאלה מאיזה צרות אתה רוצה להיפטר. אולי עשרים שנה הייתי קשורה באקדמיה, עד שנמאס לי מהשטויות שלה והחלטתי ''לצאת לחופשי''. זה לא פוטר אותו מהיגיון ומשכל ישר, אפילו אם זה משחרר מהחובה להוכחה הנחשבת ל''מדעית'' אצל אנשים ששמו את עצמם לסמכות כזאת או אחרת.
טוב. 196790
''המיתולוגיה של עמי העולם'' בעריכת רוי וויליס ,למרות שעורך המהדורה מחזיק
,עקרונית, בתפיסה דומה לשלך, הוא מכיר בקיומה של הדת האינואיטית. וכמובן, יש
שם גם הסבר מה זה.

כאשר לנרוט אסף את החומר ששימש אותו מאוחר יותר לכתיבת ה-''קאלוואלה'', הוא היה צריך לכתת רגליו במחוז קארלה בין כפר לכפר. הוא הקשיב לעשרות אנשים ויצר את ה-''קאלוואלה'' כסינתזה של כל מה ששמע תוך עיוות מסוים של הטקסט כדי לעשות אותו לפיני יותר ברוחו. עד ימיו של לאנרוט, המיתולוגיה הפינית לא הועלתה בכלל על הכתב. ומדובר במיתולוגיה עשירה מאד. העובדה שמיתולוגיה מסוימת לא הועלתה על הכתב אינה הופכת אותה לפשטנית.
טוב. 196919
לא היבנתי בדיוק על מה אתה מוכיח אותי. לא אמרתי שלאינואיטים אין דת - אמרתי שאני לא יודעת מה פירוש המונח המדעי, כנראה, של מודל ''דת הציד''. ואני לא זוכרת שהשתמשתי במילה ''פשטני'' במקום כלשהו. אמרתי שדת זה מושג הכולל בתוכו ארגון כלשהו, ולא תפזורת חסרת קשר של מה שמכונה ''אנימיזם''. זה שהחוקרים לא רואים את הקשר בין אנימציה של כוחות הטבע השונים לא אומר שהוא לא קיים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים