בתשובה לגדי אלכסנדרוביץ', 15/02/04 10:44
השיבוט ועתידו של טבע האדם 199871
אין לי לא ראש ולא זמן להיכנס איתך כאן לטיעוני בעד ונגד השיבוט האנושי. מסיבה זו המלצתי על מאמרו של הפרופ' ליאון קאס ואם אכן דבריו אינם מספקים הרי שביכולתך לפנות לקריאת ספרו המומלץ בשלהי אותה תגובה שכתבתי. יש להניח שבמסגרת יריעת הספר ניתן להרחיב יותר את הטיעונים ולהסבירם לפרוטרוט, מה שאין כן במסגרת יריעת מאמר פובליציסטי.

כמו כן, זה עתה הופיע לאור תרגום ספרו של הפרופ' יורגן הברמאס (סוציולוג מאוניברסיטת פרנקפורט), בשם "עתידו של טבע האדם - בדרך אל אוגניקה ליברלית?", בהוצ' הקיבוץ המאוחד. אני ממליץ שתקרא אותו לצורך הבנת מורכבות הסוגיה. בזמנו קראתי את מאמרו בנידון מתוך ספרו הקודם שתורגם לעברית "הקונסטלציה הפוסט-לאומית - מסות פוליטיות" (הקיבוץ המאוחד, 2001), שם המאמר "טיעון נגד שיבוט בני-אדם - שלוש רפליקות", עמ' 147-159. מומלץ בחום.
השיבוט ועתידו של טבע האדם 199956
אם אתה מפנה אותי לספרות, במקום לענות למה שאמרתי, סימן שאתה רוצה להמיר אותי לעמדתך, לא לנסות ולהתדיין על העמדות של שנינו ולהפיק מכך לקחים. סלח לי אם כך אם אחשוד שהספרים שאתה מפנה אותי אליהם *אינם* מקור המידע האופטימלי אליו אני צריך לפנות כשאני רוצה מידע אובייקטיבי וביקורתי על שיבוט.
השיבוט ועתידו של טבע האדם 200254
הסיבה שהפניתי אותך לספרות העיונית נובעת מחוסר זמן להתדיין על הנושא החשוב. בקושי יש לי זמן למחויבויות שיושבות לי על הווריד. ומצידי, אם לא ממש איכפת לך מהנושא, אתה מוזמן גם לא לפנות לספרות המומלצת, ואם אכן באמת איכפת לך - הרי שלעניות דעתי, תרווה נחת ממנה. ודומה שכל מה שנותר לך לטעון זה, שבמידה וקראת את הספרים ולא בדיוק רווית נחת - תביע את עמדתך על טיעוניהם.

להית', המונית מחכה...
השיבוט ועתידו של טבע האדם 200380
ולמה לו לטרוח, בדיוק? הרי את אלון עמית שלחת בדיוק לאותו המסע, וכשחזר, הודית לו בכך שקילסת וגידפת אותו:
תגובה 188287

אם אינך מסוגל לדון כאן בעצמך כבן תרבות, פשוט שלח קישור לרשימת לינקים החביבים עליך, ונטוש את האייל.
השיבוט ועתידו של טבע האדם 200391
לא קילסתי ולא גידפתי את אלון עמית בתגובתי הזאת. כל מה שעשיתי זה להתייחס בדיוק לטיעון המרכזי של דבריו. ואני מודה שהטיעון היה חד למדי, שלא ענה על הציפיות של אלון ממני. כך למשל, כאשר כתבתי ''ואם תטען את הטיעון המטומטם הבא...'', התכוונתי לומר שיש טיעון נגדי, מטומטם לדעתי, שאם, ורק אם, תבחר לטעון אותו, אז תדע מראש שהוא מטומטם בעיני, מהסיבה שפירטתי בהמשך.
צר לי, אלון, על חוסר ההבנה ההדדית הזאת.
השיבוט ועתידו של טבע האדם 200474
(נראה שאתה סבור ש"אלמוני לא סנילי" הוא אני; הוא לא. אני כותב בשמי).
השיבוט ועתידו של טבע האדם 200521
עוד מעט בטח תגיד ששופכים את דמך על לא עוול בכפך.
השיבוט ועתידו של טבע האדם 200397
על אחת כמה וכמה אם אכפת לי מהנושא, אני לא אקרא את הספרים ש*אתה* ממליץ עליהם רק על סמך המלצתך, שכן אני חושד משום מה ששיקול דעתך אינו אובייקטיבי, ואף לא מתקרב לאובייקטיבי.

ומה הטעם להביע את עמדתי על הספרים, אם אחרי שהבעתי את דעתי על *חלק* מהמאמר שהפנית אליו, אפילו לזה לא ענית?
הירושימה של המהנדס הגנטי 210717
בתגובה 199871 המלצתי לקריאה על ספרו הטרי של הוגה דעות גרמני בשם יורגן הברמאס. והנה, היום מתפרסמת ב"הארץ" סקירה מעניינת שעשויה לשפוך מעט אור על הנידון:

השיבוט ועתידו של טבע האדם 200399
דווקא ליאון קאס נחשב מהימן. שמרן, כמובן, אבל מהימן.
השיבוט ועתידו של טבע האדם 200402
אז אני אשקול שוב. עדיין, את המאמר שלו קראתי, וקראתי גם את מאמר התגובה של ירדן ניר, ואני נוטה לא לקבל את מה שקאס כתב. כתבתי למעלה חלק מההסתייגויות שלי. הבעייה העיקרית שמצאתי אצלו הוא שהוא מאשים את השיבוט שיגרום לבעיות, שהגורם היחיד להם הוא בני אדם עם אופי חרא.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים